English

بزرگترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور افتتاح شد

بزرگترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور صبح امروز با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون در استان لرستان افتتاح شد.

بزرگترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور افتتاح شد
به گزارش خبرگزاری موج

 به نقل از سازمان انتقال خون، دکتر مصطفی جمالی در این مراسم گفت: سال گذشته 262 هزار لیتر پلاسما در کشور تولید شد و برآورد تولید این محصول در سال جاری نیز  350 هزار لیتر است‌. 

وی افزود: سال گذشته 2 میلیون و 320 هزار نفر در کشور خون اهدا کردند و این شاخص تاکنون حدود 15 درصد افزایش داشته است. 

دکتر جمالی گفت: طی 2 سال و نیم اخیر شاخص اهدای خون حدود 25 درصد افزایش داشته است.  وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت گفت: سازمان انتقال خون ایران هم اکنون در منطقه جزو کشورهای مرجع محسوب می شود و از سال گذشته کشور برتر منطقه در زمینه اهدای خون بوده است. 

دکتر جمالی درخصوص میزان ارسال پلاسمای کشور برای پالایش قراردادی به کشورهای پالایشگر گفت: تولید پلاسما در سالیان گذشته 180 هزار لیتر بود که پارسال موفق شدیم 262 هزار لیتر پلاسما در کشور تولید کنیم و برآورد امسال نیز تولید 350 هزار لیتر تا پایان سال است. 

مرکز انتقال خون لرستان

وی اضافه کرد: تولید پلاسما برای کشور بسیار ارزشمند است و  داروهای بسیار مهم مشتق از پلاسمای تولید داخل برای بیماران تهیه می شود که بیماران هموفیلی گروهی از این بیماران هستند.  

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: ارسال پلاسما به خارج از کشور نوعی خام فروشی محسوب می‌شود و با پیگیری های صورت گرفته بنا بود پالایشگاهی توسط بخش خصوصی در کشور ایجاد شود که هنوز انجام نشده و طی  سال اخیر ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت اسمی 150 هزار لیتر در دستور کار قرار گرفته و پالایشگاه دیگری نیز با ظرفیت اسمی 300 هزار لیتر در دستور کار قرار دارد که امیدواریم در سالیان آینده ارزش افزوده تولید و پالایش پلاسما نیز متعلق به کشور خودمان باشد. 

وی با بیان اینکه بانوان لرستان رتبه نخست اهدای خون کشور را دارا هستند تصریح کرد: روند اهدای خون در این استان طی 2 سال اخیر افزایشی تقریبا 2 برابری داشته است و این استان در شبکه ملی خونرسانی نیز موفق عمل می کند.  

دکتر جمالی عنوان کرد: طی 2 سال اخیر تمامی شهرستان های استان لرستان صاحب پایگاه انتقال خون شده اند که اتفاق کم نظیری  است و نشان می دهد که مردم این استان با حضور خود و پیشگام بودن در امر اهدای خون باعث شده اند که توسعه مراکز در دستور کار قرار گیرد. 

وی با قدردانی از حمایت های استاندار لرستان در این زمینه بیان کرد: 50 درصد اعتبارات مورد نیاز این مرکز توسط استانداری لرستان تامین شده و تمامی استانداردهای لازم انتقال خون در احداث آن رعایت شده است.                                             

در این مراسم مدیر کل انتقال خون لرستان نیز گفت: بزرگترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور در لرستان با ۲۰ تخت فعال در خدمت هموطنان قرار خواهد گرفت. 

دکتر علی سوری در حاشیه این افتتاح اظهار کرد: پایگاه اهدای خون شهید رستمی مقدم پیش از این با ۸ تخت فعال بود که  با توجه به مطالبه مردم و افزایش شاخص اهدای خون استان، مرکز اهدای خون شهید رستمی مقدم با اعتبار 60 میلیارد ریال  پس از بازسازی امروز با ظرفیت بالا تر شروع به کار کرد.  

وی با بیان اینکه از بدو تأسیس اداره‌کل انتقال خون لرستان تا  سال 1400 در این استان چهار پایگاه انتقال خون در 3 شهرستان فعال بود بیان کرد: در حال حاضر۱۲ مرکز و پایگاه اهدای خون  در 10 شهرستان استان فعال هستند. 

مدیرکل انتقال خون لرستان عنوان کرد: سه مرکز فرآوری در سه شهرستان خرم‌آباد، بروجرد و الیگودرز وجود داشت که این مراکز طی دو سال اخیر به پنج مرکز افزایش یافته است، همچنین مراکز تولید پلاکت لرستان از یک پایگاه به سه پایگاه افزایش یافت.   

استاندار لرستان نیز در این مراسم  از حمایت های مدیر عامل سازمان انتقال خون از اداره کل انتقال خون لرستان تقدیر و تشکر کرد.  

ابوطالب شفقت استاندار لرستان در این آیین گفت: اهدای خون کاری انسان دوستانه و نجات بخش است که هر اهدا کننده حداقل جان سه نفر را با خون خود نجات می دهد. 

وی با استناد به آمار سازمان انتقال خون افزود: شاخص اهدای خون استان لرستان 35 نفر به ازای هر 1000 نفر جمعیت است که بالاتر از شاخص کشوری و نشان نوعدوست بودن مردم این استان می باشد. 

 گفتنی است  مهندس عاقل مدیر کل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان انتقال خون، معاون عمرانی و جمعی دیگر از مسئولان استان در این مراسم حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه