English

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

رتبه جهانی ثبت آثار ملموس ایران در دولت سیزدهم دو رتبه صعود کرد

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:در حوزه میراث ناملموس نیز ما جز 5 کشور نخست دنیا هستیم، در دولت سیزدهم ما دو رتبه صعود کردیم و از رتبه هفتم به این رتبه رسیدیم.

رتبه جهانی ثبت آثار ملموس ایران در دولت سیزدهم دو رتبه صعود کرد
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه "روایت ثبت جهانی هگمتانه" با تبریک ثبت ملی هگمتانه بعنوان بیست و هشتمین اثر، اظهارداشت: این کار بزرگ و موفقیت جهانی حاصل کار جمعی بود که محقق شد.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی سبب می گردد که از اثر و کشور صاحب اثر برای حفاظت از آن  بطورت بین المللی مورد حمایت قرار گیرد، بیان کرد: امروز موضوع ثبت جهانی محدود به حمایت از آثار  و جلوگیری  از تخریب نبوده بلکه  امروز  در رویکرد توسعه یافته که به دنبال هم افزایی پیوند و رشد فرهنگی است  به مفهوم ثبت جهانی آثار از منظر  دیپلماسی فرهنگی نگاه می شود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با عنوان اینکه افزایش تمایل کشورها به ثبت جهانی آثار خود  به همین دلیل است، بیان کرد: امروز شاهد آن هستیم که کشور های توسعه یافته که از منظر توان مالی، حمایتی و برخورداری از ساختار های درونی به خوبی از پس  حفظ میراث خود بر می آیند در صدر کشورهایی هستند که آثار آنها ثبت جهانی شده است.

دارابی در ادامه عنوان کرد: تمایل به ثبت برای بهره گیری از ظرفیت های ثبت جهانی آثار به ویژه در عرصه دیپلماسی فرهنگی است چرا که هدف آن است که درک درستی از آرمان ها و رسم و رسوم مردم یک کشور  دست دهد تا بر مبنای آن اهداف اقتصادی  و سیاسی در سطح گسترده تری به ثمر برسد.

وی در خصوص دستاوردها و اثرات ثبت جهانی، خاطرنشان کرد: در چهل و ششمین کمیته میراث جهانی که در دهلی نو برگزار شد 196 کشور  عضو کنوانسیون حضور داشتند، کمیته اعلام کرد که کنوانسیون  1972 با این تعداد عضو متعهد یکی از  معتبر ترین اسناد تنظیم  استاندارد در جهان است، این مطلب بیانگر این است که اعتبار  کاری که انجام شد توسط وزارت میراث فرهنگی بسیار کار بزرگی بوده است.

معاون میراث وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در این نشست 26 اثر فرهنگی و طبیعی جدید در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

دارابی با عنوان اینکه کشور ما جز 10 کشور نخست حوزه ثبت میراث ملموس هستیم، اظهار کرد: در حوزه میراث ناملموس نیز ما جز 5 کشور نخست دنیا هستیم، در دولت سیزدهم ما دو رتبه صعود کردیم و از رتبه هفتم به این رتبه رسیدیم، امسال نیز در نشست کمیته میراث جهانی چند پرونده داریم که آنها نیز به ثبت خواهد رسید و موقعیت ایران  در عرصه جهانی در این حوزه بهبود خواهد یافت.

 قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: دستاوردهای ثبت جهانی آثار بسیار است که از جمله آن می توان به اعتبار بخشی فرهنگی، جهانی کردن ارزش های ایرانی، دیپلماسی فرهنگی و بهره گیری از فرصت های اقتصادی ثبت جهانی اشاره کرد.

معاون میراث وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ما یک اثر رو ثبت این ثبت تازه آغاز کار است باید این آثار معرفی، حمایت و حفاظت شود که این کار وزارت میراث به تنهایی نیست در این راستا پیوستی درحال آماده شدن است که پس از تصویب وظایف هر دستگاه اعلام می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه