English

در گفت‌وگو با خبرگزاری موج مطرح شد:

والدین دانش آموزان اول دبستانی بخوانند/ با این روش فرزندتان را برای ورود به مدرسه آماده کنید

با توجه به نزدیکی اول مهر و بازگشایی مدارس برخی خانواده ها که دارای دانش آموز کلاس اول هستند در این فکر هستند که برای آمادگی بیشتر فرزندشان چه کارهایی لازم است انجام دهند.

والدین دانش آموزان اول دبستانی بخوانند/ با این روش فرزندتان را برای ورود به مدرسه آماده کنید

فرهاد نوروزی مشاور و روان درمانگر در خصوص اینکه فرزندمان را چگونه برای ورود به مدرسه آماده کنیم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج ، اظهار داشت: آغاز سال تحصیلی به ویژه برای کلاس اولی های نو آموز که شش سال در کنار خانواده بودند و زمان طولانی از مادر خود دور نبودند با استرس و نگرانی همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه افراد در طول زندگی مراحل مختلفی را تجربه می کنند، افزود:  همیشه انجام کاری برای نخستین دفعه با استرس و اضطراب همراه است اما اینکه چگونه بتوانی بر استرس این اولین ها غلبه  شود حائز اهمیت است.

این مشاور و روان درمانگر با عنوان اینکه والدین نیز  در جایگاه پدر و مادر نیز این اولین‌ها را در کنار فرزند خود تجربه می‌کنند، گفت: برای مثال والدینی که برای نخستین بار تجربه فرستادن کودک خود به مدرسه را کسب می کنند، نگرانی هایی را تجربه می کنند که نمی دانند چگونه مدیریت کنند.

نوروزی با بیان اینکه در گاهی مواقع والدین به ویژه مادران به حدی استرس دارند که آن را به فرزند نیز منتقل می‌کند، خاطرنشان کرد: گروه های مختلف رفتاری وجود دارد اما برخی مادران سختگیر و وسواس هستند که  در شش سال نخست زندگی فرزندشان دائم به مراقبت از آنها پرداختند و اکنون که بنا به گذراندن ساعاتی بدور مادر است بدنبال آموزش‌های مهارتی و استقلال آن هستند.

 وی تصریح کرد: مادران باید قبل از فرستادن  فرزند خود به مدرسه مطالعاتی در زمینه رفتار استاندارد داشته باشند چرا که در غیر این صورت ممکن است این اطلاعات کم مشکلاتی را برای خود و کودک ایجاد کند.

این مشاور و درمانگر با عنوان اینکه باید اختلال اضطراب در کودکان پیش از ورود به مدرسه درمان شود، افزود: چرا که این اختلال اجازه استقلال دانش آموز را نمی دهد.

نوروزی با بیان اینکه پیش نیاز ورود به محیط مدرسه ابتدا  قرار گرفتن کودک در محیط های اجتماعی در سنین پایین تر است، خاطر نشان کرد: این محیط ها شامل  خانه های بازی، مهد کودک، کلاس‌های آموزشی رفتن به پارک و تئاتر می شود که میتواند کودک را جهت  ورود به مرحله مهم دبستان و استقلال از خانواده برای نصف روز آماده سازد.

وی عنوان کرد: اگرچه گریه و بی قراری برای دانش آموز کلاس اولی در روزهای نخست طبیعی است و با مداخله معلمان و خانواده مرتفع می شود اما اگر این روند طولانی شود می‌تواند بر روند تحصیلی او تاثیر بگذارد.

این مشاور و درمانگر یکی از راهکارهایی که سبب رفع یا کاهش  دلتنگی می‌شود را در اختیار قرار دادن شی و یا وسیله ای از مادر به کودک عنوان کرد و گفت: این کار موجب می شود که هر زمان ناآرام شد به این وسیله یا شی نگاه کرده و خاطره مادر برای وی تداعی شده و آرام بگیرد.

نوروزی با اشاره به اینکه بار و تاثیر منفی حرف‌هارا فراموش نکنید، خاطرنشان کرد: برخی جملات مانند معلمت را اذیت نکنی، از پله مدرسه نیفتی و یا وسایلت را گم نکنی برای کودک بار منفی دارد و سبب می شود این افکار اجازه لذت بردن از مدرسه را ندهد.

وی افزود: آشنایی کودک با محیط مدرسه پیش از آغاز مدرسه می تواند به احساس امنیت وی در آن محیط کمک کند.

این مشاور و درمانگر در خصوص دیگر مواردی که باید به آن توجه کرد، گفت: در روزهای اول مدرسه با فرزند خود همراهی کنید، چند دقیقه زودتر از پایان کلاس، در مدرسه حضور داشته باشید، در هنگام بازگشت کودک از مدرسه، در خانه حضور داشته باشید، به کودک فرصت دوست یابی در مدرسه را بدهید و پیش از آغاز مدرسه خواب وی را تنظیم کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه