English

وزیر بهداشت:

اگر خواهان آموزش سلامت هستیم باید به نظم توجه‌ کنیم

ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اگر خواهان آموزش سلامت هستیم باید به نظم توجه‌ کنیم و باید بدانیم آموزش بدون نظم یک امر نشدنی است.

اگر خواهان آموزش سلامت هستیم باید به نظم توجه‌ کنیم
به گزارش خبرگزاری موج

، محمدرضا ظفرقندی در آیین افتتاحیه «همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا» که امروز، پنج‌شنبه (۵ مهر ماه) در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار کرد: حضور جامعه پزشکی در دوران کرونا، مصداق بارز تحقق وعده جامعه پزشکی با خداوند و مردم به منظور ارائه خدمت است.

وی با بیان اینکه از روزهای کرونایی مانند دفاع‌مقدس یادمی‌شود، گفت: بر این باور هستم که دوران کرونا از دوران دفاع‌مقدس سخت‌تر بود؛ چرا که امدادگران و کادر درمان در دوران دفاع‌مقدس فقط جان خود را در طبق اخلاص گذاشته‌ بودند اما در دوران پاندمی کرونا، کادر پزشکی نه تنها با جان خود بازی می‌کرد بلکه از جان خانواده خود نیز گذشته بودند.

وزیر بهداشت ادامه داد: تمام اعضای کادر درمان نمی‌پذیرند که هیچ‌یک از اعضای خانواده آنها آسیب‌ببیند اما در دوران کرونا نه تنها از خودگذشتگی کردند بلکه از جان اعضای خانواده خود گذشتند.

ظفرقندی با بیان اینکه برگزاری «همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا» کاری ارزشمند است، افزود: برگزاری همایش‌هایی از این دست سبب انتقال تجربه می‌شود و یک کار ارزشمند است. اگر از تجربیات گذشته خود بهره‌ نبریم، به طور قطع نادم می‌شویم. برگزاری همایش‌هایی از این دست سبب انتقال تجربه می‌شود.

وی با اشاره به نقش مولفه «تجربه» در امور مختلف گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که عمل‌های جراحی روزهای نخست جنگ با روش علمی انجام نمی‌شد اما پس از مدتی با اتکا به تجارب روزهای نخست جنگ توانستیم عمل‌های جراحی را با روش علمی انجام دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: عملکرد ایران برای جراحی‌ها دوران جنگ و انتقال تجربه این موضوع به نحوی است که مقالات بسیاری به رشته تحریر درآورده‌ایم؛ مقالات که توسط پزشکان ایرانی به رشته تحریر درآمده در بسیاری از ژورنال‌های معتبر علمی منتشر شده است.

ظفرقندی با اشاره به برگزاری «همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا» اظهار کرد: برگزاری این همایش نه تنها سبب انتقال تجربه می‌شود بلکه سبب انتقال فرهنگ ایثار، پایبندی به عهد و حرکت‌های علمی می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش می‌تواند نقش موثری در حل مشکلات و چالش‌های سلامت داشته‌باشد، گفت: اگر مردم نسبت به مسائل آگاه نشوند و آموزش‌های لازم در اختیار آنها قرارنگیرد، مشکلات و چالش‌های سلامت برطرف نمی‌شود.

ظفرقندی درباره ضرورت آموزش توضیح داد: آموزش سلامت ‌می‌بایست در دوران کودکی ارائه‌ شود. آموزش‌ها باید به نحوی باشد که سلامت و عوامل تهدیدکننده آن به درستی شناسایی شود. به طور مثال، سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در میان زنان است.

وزیر بهداشت ادامه داد: زنان باید نسبت به سرطان پستان آگاه‌ باشند. هنگامی که یک زن به سرطان پستان مبتلا می‌شود و جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست‌می‌دهد، فقدان حضور وی تمام ارکان خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به دلیل این مسائل، توجه به آموزش سلامت از اهمیت فراوانی برخوردار است.

ظفرقندی با بیان اینکه میزان ترومای جاده‌ای کشور بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: عوامل بسیاری مانند وضعیت خودروها و وضعیت جاده‌ها سبب بروز موارد بسیار زیاد ترومای جاده‌ای شده اما «فرهنگ ترافیکی» مهم‌ترین عاملی است که سبب ترومای جاده‌ای می‌شود. فرهنگ ترافیکی به مردم آموزش داده نشده و این موضوع باید در کانون توجه قرارگیرد.

وی با بیان اینکه سلامت باید به عنوان یک موضوع ملی درنظرگرفته شود، خاطرنشان کرد: اگر سلامت به عنوان یک موضوع ملی درنظر گرفته‌ نشود در حوزه سلامت به موفقیت نائل‌نمی‌شویم. اهمیت تعریف موضوع سلامت به عنوان یک موضوع علمی را در دوران کرونا تجربه کردیم؛ به نحوی که تا زمانی که «ستاد ملی کرونا» به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل نشد به موفقیت نرسیدیم. اگر خواهان موفقیت در حوزه سلامت هستیم، می‌بایست دست در دست یکدیگر دهیم و برای این حوزه تلاش کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه می‌بایست از یک سیستم واحد برای حوزه سلامت استفاده کنیم، گفت: اگر از سیستم واحد برای حوزه سلامت کشور استفاده نکنیم بیمارستان‌های کشور دچار فروپاشی می‌شوند.

ظفرقندی با بیلن اینکه نظم در امور به عنوان یک نکته ضروری قلمداد می‌شود، تاکید کرد: چین و کره‌جنوبی به عنوان کشورهای موفق در زمینه مدیریت و کنترل کرونا معرفی‌ شده‌اند و این کشورها به دلیل توجه به نظم به موفقیت دست‌یافته‌اند. اگر خواهان آموزش سلامت هستیم باید به نظم توجه‌ کنیم و باید بدانیم آموزش بدون نظم یک امر نشدنی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه