English

چمران در برنامه به «افق فلسطین»:

ایران به وعده خود در عملیات «وعده صادق ۲» عمل کرد/ شرایط منطقه به نفع جمهوری اسلامی ایران است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در برنامه به افق تهران از شبکه افق سیما با بیان اینکه عملیات «وعده صادق ۲» ضربه سختی بر پیکر رژیم غاصب صهیونیستی بود؛ تاکید کرد شرایط منطقه به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

ایران به وعده خود در عملیات «وعده صادق 2» عمل کرد/ شرایط منطقه به نفع جمهوری اسلامی ایران است
به گزارش خبرگزاری موج

، مهدی چمران رئیس شورا پنجشنبه دوازدهم مهرماه ۱۴۰۳ مهمان برنامه «به افق فلسطین» از شبکه افق سیما بود.

رئیس شورا در ابتدا، برنامه به «افق فلسطین» را برنامه زنده‌ای خواند و در خصوص چرایی آن گفت: این برنامه در زمینه مهم‌ترین مسئله روز فعالیت می‌کند و امروزه به ویژه در این ایام هر اندازه روی این مسائل بحث شود، شنیدنی و دیدنی خواهد بود.

چمران در پاسخ به سوالی پیرامون ارزیابی شرایط و اوضاع منطقه اظهار داشت: در خصوص اوضاع منطقه، می‌توان گفت قبل از موشک باران سرزمین‌های اشغالی، همه نگاه‌ها به ایران دوخته شده بود و همه منتظر آن ضربه بزرگی بودند که ایران وعده داده بود که در وعده صادق ۲ آن را عملیاتی کرد. حالا همه دیدند که جمهوری اسلامی ایران با توان بالایی که به لطف الهی در حوزه نظامی کسب کرده است؛ توانست ضربه سختی را بر پیکر اسرائیل وارد کند که اثرات آن را در خود اسرائیل و نیز در منطقه و حتی در آمریکا می‌بینیم. 

وی با بیان اینکه شرایط کنونی منطقه، به نفع جمهوری اسلامی ایران پیش می‌رود، با اشاره به جوسازی رسانه‌های غربی برای انحراف افکار عمومی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید مطبوعات غرب در دست اسرائیلی‌هاست و هر اندازه تلاش کنند با ایجاد جنگ روانی و رسانه‌ای، تاثیرات آشکار این اتفاق را تقلیل دهند؛ موفق نخواهند بود. چرا که نه تنها در منطقه بلکه در سایر کشورهای جهان اثرات آن هویداست. موضع گیری رؤسای جمهور آمریکا، انگلیس و حتی استرالیا علیه این اقدام ایران و محکوم کردن آن، حاوی این پیام است که ما کار بزرگی کردیم. همه آنها به درد آمده‌ و صدای خود را بلند کرده‌اند. امیدواریم که در لبنان رزمندگان حزب الله با همه توان و ایمانی که دارند پیش رفته و موفقیت‌هایشان را تکمیل کنند.

رئیس شورای شهر در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در دستیابی به اهداف سه گانه خود در غزه، به سراغ لبنان رفته است، تشریح کرد: لبنان نخستین کشور از محور مقاومت بود که به حمایت و پشتیبانی از غزه برخاست و می‌توان گفت که با موشک باران‌ها و پرتاب خمپاره و استفاده از پهپاد و غیره شمال اسرائیل را فلج کرد و به طور مرتب اهداف دقیقی را در شمال اسرائیل نشانه رفت که بسیاری از آن‌ها اطلاعاتی و نظامی بودند که تاثیرات قابل توجهی داشت از جمله آنکه ساکنان آن منطقه مجبور به ترک آنجا بودند که به جای آن‌ها گروهی از مهاجران و بی‌خانمان‌ها را به مرکز و نقاط دیگر اسرائیل روانه کردند که این خود برای اسرائیل از اهمیت بالایی برخوردار بود. 

وی ادامه داد: از موضوعات مهم دیگر اینکه اهداف نظامی که حزب الله در حال حاضر می‌تواند با جرات انجام دهد، دلیلش این است که این اهداف قبلا مورد هدف قرار گرفته‌اند که این امر آمادگی لازم را برای جملات بعدی ایجاد کرده است که این خود بسیار ارزشمند است. به نظر می‌رسد این اقدامات مقاومت، رژیم صهیونیستی را به ستوه آورده و سبب شده این رژیم مسیر جنگ را به سمت لبنان ببرد که آغاز نبرد با لبنان، با ریختن ۸۵ تن بمب بر سر مردم ضاحیه بود. 

چمران با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با این اقدام نهایت سبوعیت خود را نشان داد؛ تصریح کرد: آن‌ها تصور می‌کنند این نشانه قدرتشان است اینکه با بالاترین فناوری‌های نظامی که از آمریکا دریافت کرده‌اند؛ یک محله مسکونی را بمباران کنند. این هنر نیست که با بمباران یک منطقه مسکونی چند صد نفر را به شهادت برسانند البته که ضربه و خسارت بزرگی وارد کردند اما شاهد بودیم که چگونه مردم لبنان به رغم آنکه از اقوام و ادیان مختلف هستند، همه به حمایت از حزب الله برخاسته و برای از دست دادن سید مقاومت به سوگواری نشستند و این همبستگی چیزی بود که اسرائیل انتظارش را نداشت.

رئیس شورای شهر در ادامه در خصوص چگونگی شکل‌گیری حزب الله و تأثیر شهید چمران در این باره بیان کرد: زمانی که شهید چمران به لبنان سفر کرد یعنی در سال ۱۳۴۸، خبری از این جریانات نبود؛ نه حزب‌اللهی وجود داشت و نه سازمان املی و نه حرکت المحرومینی، ناگفته نماند که در آن زمان امام موسی صدر تلاش‌های خوبی را در راستای زنده کردن شیعیان انجام داد. شیعیان در لبنان آن روز شهروند درجه ۳ محسوب می‌شدند؛ اول مسیحیان، دوم برادران اهل تسنن و بعد شیعیان بودند. مشاغل پایین، پست و کم درآمد برای شیعیان در نظر گرفته می‌شد و نقاط عقب افتاده از بیروت را اختیار شیعیان قرار می‌دادند، حتی همین ضاحیه نیز در حال حاضر جزء شهرداری بیروت محسوب نمی‌شود، بنابراین بیروت جریان دیگری داشت. 

وی در ادامه گفت: شیعیان در آن زمان شرایط خوبی نداشتند، همه گروه‌های لبنانی به جز شیعیان مسلح بودند. زمانی که شهید چمران وارد آنجا شد، مطابق دست نگاشته زیبایی که از خود به جا گذاشته است، پیامی برای شیعیان لبنان داشت، او در این دستنوشته می‌گوید که «من برای شما بشارت بزرگی را به ارمغان آورده‌ام که خلاصه آن یک کلمه است؛ شهادت. من راه حسین (ع) را دنبال می‌کنم و هر که مرا دنبال می‌کند راه حسین را پیش بگیرد و در آخر تاکید می‌کند؛ مطمئن باشید که پیروزی شما در پیروی از راه حسین است و بس» و این جرقه‌ای برای آغاز این حرکت در میان شیعیان لبنان می‌شود.

چمران افزود: همانطور که گفته شد امام موسی صدر قبلاً این حرکت را آغاز کرده بود اما هنوز شکل نظامی به خود نگرفته بود، به تدریج این حرکت به سازمان امل رسید و برای اولین بار لبنانی‌ها مقابل اسرائیل ایستادند و زمانی که آن‌ها حمله کردند شیعیان با سلاح‌هایی که یافته بودند در کمال فقر و نداری، در آن زمان که هنوز جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود و در زمان پهلوی، هیچ حمایتی از مردم لبنان از سوی ایران صورت نمی‌گرفت، مقابل اسرائیل ایستادند و به شهادت رسیدند اما از ورود اسرائیل جلوگیری کردند و زمانی که اسرائیل تا تپه‌های شلعبون در نزدیکی‌های بنت جبیل پیش رفت، گروه کوچکی به آن‌ها حمله کردند. البته نیروهایی از فلسطینی‌ها نیز به آن‌ها کمک کردند و تانک‌های متجاوز اسرائیلی را در همان نقاط به آتش کشیدند و آنها را بیرون راندند و این جزو اولین حرکت‌هایی بود که آغاز شد و پس از آن متاسفانه امام موسی صدر توسط قذافی ربوده شد.

رئیس شورا در ادامه گفت: بعدها با پیروزی و شکل‌گیری انقلاب اسلامی، رزمندگان و نیروهای مقاومت یک پشتوانه قوی یافتند و اصلاً مقاومت در همان زمان شکل گرفت و انقلاب اسلامی یک پشتوانه روحی و روانی و واقعی برای شیعیان لبنان و به طور دقیق‌تر کل لبنان شد و در این شرایط بود که حزب الله شکل گرفت. شهید سید حسن نصرالله و شهید سید عباس موسوی حزب الله را تشکیل  داده و آموزش‌های نظامی را به اعضاء انجام دادند و این شکل گرفتن سبب شد که آن نیروهای چند ملیتی که تا غرب بیروت پیش رفته بودند که شامل ۱۵ کشور به سرکردگی آمریکا بودند، مجبور به ترک لبنان شدند و همه مردم مسلح و غیر مسلح سیم‌های خارداری را که اسرائیلی‌ها به عنوان مرز در آنجا قرار داده بودنذ، از جا کندند و این پیروزی بزرگ حزب الله محسوب می‌شد. 

چمران در پاسخ به این سوال که چرا رژیم غاصب صهیونیستی با همه مردم دنیا مشکل دارد و چرا چنین خوی درنده‌ای دارد، اظهار داشت: اصولاً درنده خویی و دشمنی با همه مردم ذات و خصوصیات صهیونیست‌هاست. اگر دقت کرده باشید در نقاط مختلف دنیا در هر جایی به گونه‌ای یا در حال جاسوسی هستند و یا مشغول خرابکاری بوده و نهایت تلاششان این است که ثروت بیشتری بیاندوزند و این تنها محدود به منطقه ما نمی‌شود، در همه کشورهای اروپایی نیز چنین است. 

وی با تاکید بر اینکه این نفرت از رژیم صهیونیستی از قبل در دل ملت‌ها و مردم وجود داشت و پس از ماجرای غزه خود را به خوبی نشان داد، اظهار کرد: این نفرت ابتدا با حرکت دانشجویان و سپس حرکت سایر مردم رخ نشان داد و حتی در دانشگاه‌های آمریکا که سالیان سال است که در تلاشند بتوانند نسبت به فلسطین و مسلمانان نفرت پراکنی کنند و حتی با ساخت فیلم‌های مختلف در راستای مظلوم نمایی یهود و یهود ستیزی در هالیوود ساخته شده تلاش کردند که این را به اثبات برسانند ولی ناگهان دیدیم که با این جنایاتی که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب شد، چگونه ورق برگشت. آن‌ها به ضاحیه لبنان حمله کرده و آن کشتار وحشتناک را انجام دادند و تعبیری که از این اقدام صورت گرفت این بود که سگ هار آمریکا رها شده و به همه آسیب می‌زند. این موضوع خاصیت ذاتی این رژیم است و محدود به شرایط فعلی نیست از گذشته چنین بوده است و اگر نگاهی به تاریخ ایران باستان داشته باشیم ‌می‌بینیم که این خوی وحشی‌گری در این‌ها وجود داشته است.

 رئیس شورا در ادامه در خصوص اقامه نماز جمعه سیزدهم مهرماه ۱۴۰۳ به امامت رهبر معظم انقلاب بیان داشت: اقامه نماز به معنای برپا داشتن است و برپا داشتن یعنی انبوه جمعیت و حضور مردمی و نشان دادن جلال و شکوه عبادت الهی؛ اقامه نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب، نایب امام زمان، بشارت بزرگی برای همه مردم بوده و فرصت مناسبی است که بتوانند از این موقعیت حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند. اقامه نماز جمعه یعنی ما هم با خدا در ارتباط بوده و هم آماده مقابله با شیطان هستیم و همه را به تقوای الهی دعوت می‌کنیم؛ همچنین با این صف بستن مرتب و آماده ایستادن در صف، خود را آماده می‌کنیم در مقابل دشمنان مکتب دین و اسلام بایستیم. انشاالله همه مردم در این برنامه معنوی شرکت کرده و ما از این حضور مردمی لذت ببریم. 

در پایان به درخواست مجری برنامه از رئیس شورای شهر تهران به عنوان نماینده مردم خواسته شد تا از اقدامات اخیر شهرداری تهران در مناسبت‌های مختلف تقدیر به عمل آید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه