English

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی:

در حوادث بجای بررسی عمیق بدنبال مقصر فردی هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به حادثه ای که سبب فوت ۵۰ کارگر شد، گفت: در حوادث بجای بررسی عمیق بدنبال مقصر فردی هستیم.

در حوادث بجای بررسی عمیق بدنبال مقصر فردی هستیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، احمد میدری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در آیین اعطای اولین جایزه نوآوری اجتماعی ایران که امروز در تالار وحدت برگزار شد، اظهار داشت: همواره فکر می‌کردیم که با سرمایه‌های مالی و فیزیکی می‌توان مشکلات را حل کرد، اما تجربه نشان داده است که هیچ دولتی بدون بهره‌گیری از نیروهای اجتماعی موفق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه هرگاه به نیروهای اجتماعی توجه کردیم، توانستیم تحولات بزرگی را رقم بزنیم، افزود: در سیاست‌گذاری اغلب فکر می‌کنیم باید جامعه را صرفاً اقناع کنیم، اما ممکن است مسئله را بشناسیم اما راه‌حل‌ها در خود جامعه پراکنده‌اند این تفکر که دولت همه راه‌حل‌ها را می‌داند، اشتباه است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از موانع توجه نکردن به نیروهای اجتماعی، تمرکز مسئولین بر پروژه‌های فیزیکی بزرگ است که بیشتر به چشم می‌آیند.

 

بیشتر بخوانید:

مراسم اعطای اولین جایزه نوآوری اجتماعی ایران

 

میدری تصریح کرد: دولت و نیروهای اجتماعی هر دو نیازمند انتقاد از خود و نگاه واقع‌بینانه به رفتارهایشان هستند؛ ما باید صادقانه به سمت تغییر رفتار و اصلاح حرکت کنیم.

وی با اشاره به حادثه مرگ ۵۰ کارگر در ۳۱ شهریور گفت: دو دیدگاه درباره این حادثه وجود دارد یکی این است که مقصران شناسایی و با آنها برخورد شود، که وظیفه قوه قضاییه است اما مسئله مهم‌تر، افزایش فراوانی این حوادث و بی‌توجهی به دلایل بنیادین آن است.

وزیر تعاون کار و رفاع اجتماعی عنوان‌کرد: ساده‌سازی مشکلات و تقلیل آن‌ها به خطای انسانی، به یک فرهنگ اجتماعی تبدیل شده است این رویکرد اشتباه است، چرا که ما باید به ریشه‌های نهادی، فرایندی و سیاستی این حوادث بپردازیم.

میدری بیان کرد: متأسفانه، جامعه به جای بررسی عمیق، به دنبال مقصر فردی است. ما باید بپذیریم که برخی مسائل پیچیده‌اند و راه‌حل‌هایشان در درون جامعه پراکنده است. تا زمانی که مسئولین مسائل خود را با مردم در میان نگذارند، نمی‌توان از نیروهای اجتماعی برای حل مشکلات استفاده کرد.

وی عنوان کرد: طی ۱۲ سال گذشته، تعداد کشته‌های معادن زغال‌سنگ کشور سه برابر شده و این نشان‌دهنده نبود راه‌حل‌های بنیادی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تجربه‌های ناموفق احیای نهادهای دولتی گفت: در مواجهه با مشکلات، نباید به راه‌حل‌های ساده مانند احیای یک اداره یا سازمان اکتفا کنیم تجربه‌های گذشته نشان داده است که این رویکرد کارساز نیست؛ همان‌طور که بازگشت سازمان اداری استخدامی پس از ماجرای حقوق‌های نجومی نیز مسئله‌ای را حل نکرد.

وی عنوان کرد: مسائلی مانند جان‌باختن هموطنان، بسیار پیچیده‌تر از آن هستند که با چنین نگاه‌های سطحی حل شوند دولت باید بپذیرد که راه‌حل‌های پیچیده نیاز به همکاری و مشارکت نیروهای اجتماعی دارد، نه فقط در نقش مطالبه‌گر بلکه به‌عنوان کانون‌های دانش بیرون از دولت.

میدری عنوان کرد: ما برای شکوفایی نیروهای اجتماعی و خروج از وضعیت کنونی، نیازمند نقد دولت و جامعه به‌طور همزمان هستیم؛ پیدا کردن یک مقصر در دولت، راه‌حل نهایی نخواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه