English

در بررسی مشکلات تولید کنندگان دارو مطرح شد:

از کمبود نقدینگی تا مشکلات قطعی آب و برق

وجود دانش تولید دارو در کشور ما بسیار سر آمد است اما دولت نیز در کنار این تولید کننده ها باید قرار گرفته و مشکلاتشان را مرتفع کند.

از کمبود نقدینگی تا مشکلات قطعی آب و برق

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج ، وجود دانش تولید دارو در کشور ما بسیار سر آمد بوده و در تولید برخی داروهای موثر در بیماری های خاص به خود کفایی رسیده ایم، شاهد این هستیم که محققان در تلاش هستند که بتوانند  با تولید داروهای مهم کمبود های احتمالی را جبران کنند.

در کنار این تلاش ها دولت نیز باید تلاش کند تا در تحقق اهداف که همان عدم کمبود داروهای حیاتی است آنها را یاری و مشکلات موجود را از پیش پای آنها بردارند.

گزارش تولید کنندگان دارو

بهنوش صالحی دکتر دارو ساز و مدیر عامل یک شرکت دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج ، اظهار داشت: این شرکت یک شرکت دانش بنیان بوده که از سال ۹۸ کار خود را آغاز کرده است.

وی افزود: ما در واحد تحقیقات از دانش و کار علمی که محققان ما انجام دادند بهره گیری کردیم، محققان ما دارای مدارک فوق لیسانس و دکترای شیمی هستند و این افراد توانستند برخی مواد اولیه ای که تا کنون در ایران تولید نمی‌شد را به همت و تلاش خود در ایران تولید کنند.

این دکتر داروساز بیان کرد: این محصولات می‌توانند حدود ۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته باشند که  شامل تترابنازین، ساکوبیتریل والزارتا و تلمیزارتان می شود.

 صالحی گفت: تترابنازین در کاهش حرکات غیرقابل کنترل در بیماری هانتینگتون موثر بوده، در این بیماری حرکات غیر قابل کنترل برای بیمار بسیار اذیت کننده بوده است که با مصرف این دارو حرکات کنترل می‌شود‌، این دارو در گذشته تولید آن به شکل قرص در کشور بوده  اما ماده موثره آن از خارج وارد می‌شد که ما موفق شدیم آن را در داخل کشور تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ساکوبیتریل والزارتان نیز یک دارو برای بیماران دارای فشار خون است که جدید بوده و ۱۰ سال است که در دنیا مصرف می شود این دارو را نیز موفق به تولید ماده موثر آن در کشور شدیم و به شرکت هایی که این قرص را تهیه می‌کنند می دهیم که سبب صرفه جویی ارزی بسیاری شده است، مصرف این دارو در کنترل فشارخون و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کرده و سبب افزایش کیفیت زندگی در این بیماران می‌شود.

این دکتر داروساز در ادامه خاطرنشان کرد: تلمیزارتان نیز مناسب برای بیماران دارای فشار خون است و مصرف آن سبب پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی می شود، این دارو نیز وارد لیست دارویی ایران شده و ما مواد موثره را برای نخستین بار تولید کرده ایم که امیدواریم در جهت بهبود بیماران در کشور موثر باشد.

دکتر صالحی عنوان کرد: مشکل کمبود نقدینگی بیشترین مشکلات در حال حاضر شرکت‌های دانشبنیان در حوزه تولید دارو بوده که این کمبود سبب می‌شود که نتوانیم در تهیه برخی از مواد مورد نیاز به خوبی عمل کنیم و همین مهم سبب کند شدن کار ما شده است.

گزارش تولید کنندگان دارو

محمد گوهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج ، اظهار داشت: این مجموعه به صورت اختصاصی مکمل های غذایی رژیمی تولید می کند که در حال حاضر  ۱۳۰ کارخانه فعال داریم و  داروهای گیاهی نیز تولید می کنیم  و تلاش می کنیم که سبد کالایی داروخانه ها از این مکمل ها خالی نشده و نیازها به خوبی تامین شود.

وی در خصوص مشکلات تولید کنندگان دارو، گفت: تامین ریالی کارخانه جات و قطعی آب و برق یک عارضه مشترک بوده که همه  صنایع با آن روبرو هستند، امیدواریم با تامین زیر ساخت های لازم و مرتفع شدن مشکلات در تابستان سال آینده این قطعی ها را شاهد نباشیم و همچنین بحث تخصیص ارز به خوبی صورت گیرد.

دکتر گوهری عنوان کرد: دارو  یک کالای استراتژیک مانند غذا است و  همگان باید دست به دست دهیم تا در این زمینه سرگردانی نداشته باشیم، رسالتی برعهده شرکت های داروساز در این زمینه است اما بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه میتوانند موثر ورود کنند.

وی با عنوان اینکه  ۱۰ درصد از بازار  مکمل ها توسط داروهای ما کاور می شود، عنوان کرد:  همچنین در کمیته توسعه بازار دنیا رصد می شود و داروهای مورد نیاز در سبد دارویی ما قرار میگیرد.

گزارش تولید کنندگان دارو

حمیدرضا تیو مدیر اجرایی واریان فارمد، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج ، اظهارداشت: این شرکت یک شرکت دانش بنیان بوده که بر اساس تحقیقات  پژوهشگاه  پلیمر و پتروشیمی راه اندازی شده است، از  سال ۸۸ این شرکت تاسیس شده و دارای تکنولوژی ویژه ای است که بیمارانی که باید بصورت دائم دارو در بدنشان وجود داشته باشد موثر است.

وی با بیان اینکه پس از آمریکا ما دومین شرکت دارای این تکنولوژی در جهان هستیم، بیان کرد: این تکنولوژی در  سه حوزه استفاده می شود که یکی از آنها هورمون ها هستند،  بیماران هورمونی باید دائم دارو در بدن آنها وجود داشته باشد و کنترل شوند  وقتی که دارو به آنها نرسد تغییرات هورمونی در آن به وجود می آید و تاثیری از جمله  بلوغ زودرس کودکان، سرطان سینه، سرطان پرستات و  سرطان رحم خواهد داشت که  ما توانسته بعنوان دومین تولیدکنند  دارو رسانی نوین نیاز این بیماران را مرتفع کنیم.

وی با عنوان اینکه در بحث مغز و  اعصاب اعصاب نیز به همین صورت است و  بیماران باید  دائم دارو مصرف کنند، عنوان کرد: یک محصول نیز در این زمینه تولید شده است که هنوز لانچ نشده است و در اولین فرصت انجام خواهد شد که در تولید این دارو نیز جز اولین ها در جهان هستیم.

تیو به داروی دیگری در زمینه ترک اعتیاد اشاره کرد و افزود:  در این نمایشگاه  از دارویی در این زمینه رونمایی شد، در این زمینه نیز جز  دومین شرکت  تولید کننده دنیا هستیم،  تولید دارو در بخش ترک اعتیاد به این صورت است که افراد تا یک زمان محدود انگیزه مصرف دارو را دارد، این دارو سبب می شود در همان زمان سطح مغز را بالا نگه دارد و ترک اعتیاد اتفاق بیفتد.

وی عنوان کرد: با تولید داروهایی که عنوان شد از خروج  ۱۰ میلیون یورو ارز جلوگیری می شود، از ابتدای سال تا کنون  ۴۰۰ هزار دلار صادرات انجام شده است  و پیشنهاد صادرات تا مرز یک میلیون دلار  داشته ایم.

تیو با عنوان اینکه این شرکت ظرفیت آن را دارد  نیاز  کل کشور را تامین کند، خاطرنشان کرد: همچنین تامین این داروها در  حوزه خلیج فارس، خاورمیانه وحتی صادرات به اروپا را  در دستور کار ما قرار دارد.

وی در خصوص محصولات ناباروری این شرکت نیز عنوان کرد: این داروها برای کشور ما  بسیار حائز اهمیت بوده در در گذشته از شرکت آسترازینکا خریداری می شد که اکنون در داخل تولید شده و از آذر به صورت عمده  وارد بازار می شود.

تیو در خصوص مشکلات تولید کنندگان دارو تصریح کرد: نقدینگی مطالبات عمده از  بخش دولتی و پخش ها وجود دارد  که سبب شده چرخ تولید به کندی بچرخد و  برای پرداخت حقوق ها نیز گاهی اوقات با مشکل روبرو شویم.

وی بیان کرد: قیمت گزاری دستوری های سبب شده قیمت داروها به مراتب پایین باشد در صورت  آزاد شدن  قیمت گزاری می تواند کمک شایانی در این زمینه کند، همچنین  در زمینه حمایت تسهیلاتی نامه ها آمده اما پول تزریق نشده که نامه به تنهایی کار ساز نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه