رضوی: نمیخواستیم مخاطب را به هر قیمتی بخندانیم
نشست نقد و بررسی سریال «پادری» که در شبهای ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما پخش میشد، با حضور عوامل مجموعه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری موج، نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «پادری» سهشنبه ۲۹ تیر ماه با حضور عوامل سریال در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. محمدحسین لطیفی، کارگردان، سید محمود رضوی، تهیهکننده، کوروش نریمانی، نویسنده و بهنام تشکر، بازیگر سریال عوامل حاضر در نشست بودند و سحر عصر آزاد، منتقد سینما مجری نشست بود. عصر آزاد اولین کسی بود که با مقدمهای کوتاه بحث را آغاز کرد و گفت: پادری با تکیه بر سریال موفق دودکش ساخته شده است. دو شخصیت محوری نصرت و فیروز دارد که خیلی خوب جواب داده و به دل مخاطب نشسته است. به طور کل دنبالهسازی در جهان کار مرسومی است و باید آسیبشناسی
کنیم که چرا در تلویزیون ایران این کار انجام نمیشود. ولی خدا را شکر دودکش این کار را کرد و ما این را به فال نیک میگیریم.
رضوی: نمیخواستیم به هر قیمتی مخاطب را بخندانیممحمود رضوی درباره چگونگی شکلگیری کار توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: ابتدا قرار بود یک کار دیگر به اسم فروشگاه بزرگ بسازیم، ولی به دلایلی پادری را آغاز کردیم. قرار شد از فضای دودکش استفاده کنیم و پادری با همان شخصیتها ساخته شود و یک سری شخصیت حذف و اضافه شدند. وی افزود: قرار بود سریال در نوروز پخش شود، ولی سازمان تصمیم گرفت ماه رمضان کار را پخش کند و تغییراتی ایجاد کردیم که مناسب پخش در
ماه رمضان شود. در پادری نمیخواستیم به هر قیمتی مخاطب را بخندانیم و قرار بود مباحثی مثل رزق حلال و خانواده ایرانی را در کار مطرح کنیم. طبق آمار سیما هم پربینندهترین و پررضایتترین سریال ماه رمضان شدیم که از آقای لطیفی و گروه خوبشان تشکر میکنم. رضوی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره محدودیتهای ساخت آثار کمدی عنوان کرد: ما در سینما اگر زاویه دید درستی داشته باشیم، محدودیتی نداریم. جایی محدود میشویم که احساسات گروهی را به اسم شوخی جریحهدار میکنیم. چیزی که وجود دارد بعضی از معذوریتهاست، و اگر نه محدودیتها زیاد نیست.
لطیفی: باید هجوم شبکههای
بیگانه را باور کنیمکارگردان پادری صحبتهایش را از فرایند شروع کار آغاز کرد و گفت: وقتی آقای رضوی تهیهکنندگی سریال را پذیرفت، توانستیم گروه دودکش را جمع کنیم. وقتی یک گروه با هم هماهنگ باشند، حالا اگر اسم هم عوض شود مخاطبان سریال را دنبال میکنند. باید دقت کنیم که روابط شخصیتها سالم باشد. محمدحسین لطیفی ابراز امیدواری کرد که همه همکارانش به دنبالهسازی رو بیاورند و تصریح کرد: ما اگر سیستم استاندارد آن طرف را داشتیم، ساخت یک سریال قائم به فرد نبود و هر کارگردان دیگری به جز من میتوانست با برند دودکش سریال بسازد. وی اضافه کرد: خیلیها به من میگویند
لطیفی که روز سوم میسازد، چرا دودکش میسازد؟ چرا نباید بسازد؟ من باید فضاهای مختلف را تجربه کنم. امیدوارم هجوم فرهنگی شبکههای بیگانه را باور کنیم تا بتوانیم با آن به خوبی مقابله کنیم. همانطور که باید بدانیم سرطان داریم که آن را مداوا کنیم.
نریمانی: کار سخت آدم را ورزیده میکندکوروش نریمانی به سختیهای اضافه شدن به گروه پادری برای نوشتن دنباله یک سریال اشاره کرد و گفت: نوشتن سری دوم کار سختی بود. شما به عنوان نویسنده ایدهها و سلیقهای داری و باید به آن پایبند باشی، من در تئاتر و فیلمنامههایم مثل پایتخت ۲ به این مسئله توجه میکنم. چالش بخشی از
شیرینی کار است، کار سخت آدمها را ورزیده میکند. اگر چه ریسک دارد و شما گاهی مورد نقدهایی واقع میشوید که سهمی در ایجاد آنها ندارید. شخصیتها شکل گرفتهاند و جلو آمدهاند، حالا شما باید با همانها قصه جدید شکل بدهید. نویسنده سریال پادری اضافه کرد: سختترین کار این است که شما باید شکل کار خودتان را حفظ کنید. من معتقدم تلویزیون دامنه مخاطب گستردهای دارد و خانوادهها آن را میبینند، تا حدودی هم مأخوذ به حیا هستیم و نمیخواستیم به هر قیمتی بخندانیم. در تئاتر هم هرگز تلاش نکردم جوک تعریف کنم که تماشاگر را بخندانم. نریمانی تصریح کرد: در این کار چند دلگرمی
داشتم، یکی تهیهکننده و کارگردان که جوانمردانه پای کار ایستادند و خیلی خوب با گروه و مشکلات کنار آمدند، یکی هم بازیگران کار که خدا را شکر همه تئاتری بودند و با آنها فضای دوستانهای داشتم.
تشکر: در دودکش آدمها دچار یک روزمرگی شیرین هستند بهنام تشکر، بازیگر سریال آخرین عضو گروه سازنده پادری بود که درباره این سریال صحبت کرد. تشکر درباره شاخصههای مهم مجموعه گفت: پادری دو شاخصه مهم داشت. یکی ریسک بالای کوروش نریمانی بابت پذیرش نگارش فیلمنامه بود، دومیاش هم جمع کردن گروه بود که مشکلاتی داشت و اعتماد ما به آقای رضوی باعث شد که بیاییم. اگر قرار بود
تهیهکننده قبلی کار را تهیه کند، قطعاً پادریای وجود نداشت. وی اضافه کرد: در دودکش آدمها دچار یک روزمرگی شیرین هستند که نوشتن آن کار سختی است. تقابلی که بین شخصیتها در دودکش وجود داشت که از پرداخت خوبی هم برخوردار بود، این انتظار را به وجود آورده بود که در پادری هم این تقابل وجود داشته باشد. به نظرم شخصیت نصرت روند خوبی را طی کرد تا به پایان قصه برسد. تشکر در پاسخ به سوالی در مورد تکرار نقشهای یکسان توسط یک بازیگر بیان کرد: تکراری شدن نقشها به فیلمنامه بر می گردد. ولی بازیگر میتواند از زاویه جدیدی به شخصیت نگاه کند. باید ببینیم چقدر شخصیت جدید ایجاد میشود
که به من بازیگر فرصت بدهد. شخصاً همیشه سعیام بر این بوده که وارد این ورطه نشوم و خودم را تکرار نکنم. چیزی که شما در ساختمان پزشکان میبینید، کاملاً با دزد و پلیس و دودکش متفاوت است. نشست نقد و بررسی پادری با پایان یافتن سؤالات خبرنگاران حاضر در سالن به پایان رسید و به رسم یادبود هدایایی از سوی فرهنگسرای رسانه به عوامل سریال اهدا شد.
ارسال نظر