English

استاندار اردبیل تاکید کرد؛

الگوسازی از برجستگان و هویت‌سازان تاریخ و فرهنگ با نصب مجسمه در معابر

استاندار اردبیل بر ساخت و نصب مجسمه‌های شخصیت‌ها و نمادهای استان در معابر عمومی با هدف معرفی و الگوسازی از برجستگان و هویت‌سازان تاریخ و فرهنگ منطقه تاکید کرد.

الگوسازی از برجستگان و هویت‌سازان تاریخ و فرهنگ با نصب مجسمه در معابر

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، سید حامد عاملی در بازدید از مجسمه هفتمین خان رستم در موزه صنایع دستی مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی اظهار کرد: بزرگان استان در همه حوزه‌های تاریخی، علمی، فرهنگی، ادبی و ورزشی از قلل افتخار استان هستند و لازم است به نحو احسن و ماندگار با استفاده از ابزار هنر نظیر مجسمه به جامعه معرفی شوند.

توحید دلار قوام معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز در این آیین گفت: پیرو تاکیدات استاندار اردبیل، مقرر شد نمادهایی از جنگاوران و دلاوران جنگ چالدران و شخصیت‌های افتخارآفرین دوره صفویه و شاه اسماعیل صفوی، به شکل مجسمه ساخته و در پیاده راه محدوده مجموعه آرامگاهی شیخ صفی الدین اردبیلی نصب شود.

موسی عبدی سازنده مجسمه هفتمین خان رستم هم در گفت و گو با خبرنگار درباره اثر خود گفت: این مجسمه با همکاری حسین عباسپور و به سفارش یکی از هموطنان خارج نشین علاقه مند به هویت و فرهنگ ایرانی ساخته شده است.

وی اضافه کرد: وزن این مجسمه که ساخت آن حدود هفت ماه زمان برده است، حدود ۸۰ کیلوگرم، طول آن ۱۵۰، عرض آن ۱۲۰ و ارتفاع این اثر ۱۳۰ سانتی متر است.

عبدی ادامه داد: هفتمین خان رستم به نبرد رستم با دیو سپید برای نجات کیکاووس پادشاه ایرانی از دست دیو اشاره دارد و در واقع نماد رویارویی سیاهی و روشنی، غلبه زیبایی بر زشتی و تفوق خوبی بر بدی است و بنا به اطلاعاتی که دارم مجسمه هفتمین خان رستم تاکنون در کشور ساخته نشده است.

این مجسمه ساز تصریح کرد: مجسمه، گویای نبرد رستم با دیو درون و نفس خویش نیز هست و اگر به جزئیات مجسمه توجه کنید، سلاح رستم در دست راست اوست و سلاح دیو در دست چپ دیو قرار دارد و چرخش آن دو در هنگامه نبرد، غلبه رستم بر دیو و در واقع، مفهوم پیروزی نهایی خیر بر شر را می‌رساند.

این هنرمند گفت: مجسمه‌ها اغلب با خمیر مجسمه و با طی مراحلی همچون قالب گیری و ریخته گری و جزئیات فنی و هنری متعدد ساخته می‌شوند و ظرایف و دقایق بسیاری باید در مراحل ساخت جزئیات و کلیات آن رعایت شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه