English

استاندار اردبیل:

راه‌آهن اردبیل پروژه‌های اقتصادی استان را دارای توجیه می‌کند

استاندار اردبیل گفت: مهم‌ترین پروژه استان ، راه‌آهن اردبیل است که تکمیل آن با توجه به نقشی که در کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تسهیل و دسترسی به حوزه‌های تولید و صنعت دارد باعث می‌شود پروژه‌های اقتصادی استان دارای توجیه شود.

راه‌آهن اردبیل پروژه‌های اقتصادی استان را دارای توجیه می‌کند
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، سید حامد عاملی اظهار کرد: در این راستا در سال ۱۴۰۰ هشت هزار میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال و امسال ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع به این پروژه اختصاص یافته است که چهار هزار میلیارد ریال آن در آینده نزدیک به پروژه تزریق می‌شود.

عاملی با بیان اینکه  پروژه راه آهن تقریبا در مراحل نهایی است و با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: در حال حاضر این پروژه بخش اعظم منابع را به خود اختصاص می‌دهد ، بدیهی است با تکمیل راه‌آهن بخشی از منابع برای سایر حوزه‌ها آزاد خواهد شد ضمن اینکه مجوزهای لازم برای ادامه راه‌آهن تا پارس‌آباد هم اخذ شده و پیگیر تامین منابع هستیم.

مقام عالی دولت در استان اردبیل در خصوص اقدامات انجام شده در توسعه شبکه بزرگراهی استان هم گفت: در سال ۱۴۰۰ که در استان فعالیت خود را شروع کردیم، استان دارای ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه بود. برنامه ما بر این مبنا قرار گرفت که در این دوره هم ۱۸۵ کیلومتر دیگر به شبکه بزرگراهی استان اضافه شود که از این میزان سال گذشته ۵۲ کیلومتر احداث شد.

وی با تاکید بر لزوم تسهیل دسترسی مرکز استان از طریق بزرگراه به مرکز کشور ادامه داد: امسال هم ۸۵ کیلومتر در دست اجراست که به محض مساعد شدن شرایط جوی این میزان هم تکمیل خواهد شد برای سال آینده هم این برنامه را ادامه خواهیم داد.

 

پیگیر راه‌اندازی ایرلاین مختص استان اردبیل هستیم

عاملی خاطرنشان کرد: در حوزه ارتباطات هوایی با اقداماتی که در فرودگاه اردبیل انجام شد ریسک شرکت‌ها در فرودگاه شهدای اردبیل را برطرف کردیم و در نتیجه این اقدامات تعداد کنسلی پروازهای فرودگاه شهدای اردبیل در سال جاری به کمتر از ۱۰ پرواز رسیده است ، این در حالی است که تعداد پروازهای این فرودگاه هم افزایش یافته است.

وی یادآورشد: پیگیر ایجاد و راه اندازی ایرلاین ویژه استان هستیم تا بتوانیم ارتباطات هوایی که در رشد اقتصادی تاثیر گذار است را به سرانجام برسانیم.

استاندار اردبیل ادامه داد: در ارتباطات شبکه‌ای هم برای اجرای فیبر نوری در تمام شهرها با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به توافق رسیدیم ، علاوه بر این مقرر شده است روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه چهار گیگ متصل شود که این برنامه با اعتبار هفت هزار میلیارد ریال در حال اجراست و تجهیزات ارتباطات شبکه‌ای در ۲۴۵ روستا نصب می‌شود.

 

خط دوم انتقال گاز اردبیل ظرفیت استان را به ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش می‌دهد

وی همچنین در خصوص توسعه شبکه گازرسانی استان اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت گاز استان ۱۱ میلیون متر مکعب است که برای پایداری شبکه و تامین گاز مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله گلخانه‌های استان، خط دوم انتقال گاز با ۱۴ میلیون متر مکعب در حال اجراست.

عاملی گفت: در این راستا شهریورماه امسال خط دوم انتقال گاز استان (چلوند به اردبیل) با ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار شروع شد. علاوه بر این خط انتقال گاز اردبیل - گرمی، گرمی - پارس‌آباد و پارس‌آباد - اصلاندوز هم با ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه ضریب پوشش گاز استان به ۹۹ درصد رسیده است، افزود: طی این مدت به ۷۶ واحد تولیدی و صنعتی و فاز سوم شهرک صنعتی گازرسانی شد.

مقام عالی دولت همچنین از اجرای ۱۰ پست ۲۳۰- ۶۳ کیلوولت با اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال در استان خبر داد و گفت: با تکمیل این پست‌ها انتظار می‌رود در بخش برق هم به وضعیت پایداری در سطح استان دست یابیم.

 

تدوین طرح جامع آبرسانی استان اردبیل برای افق ۵۰ ساله

استاندار اردبیل در ادامه تامین آب را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی استان عنوان کرد و با اشاره به آبگیری سه سد عنبران، عمارت و گیوی در ۲۸ ماه اخیر تکمیل پایاب این سه سد را از اولویت‌‎های این بخش ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه هشت شهر استان دچار تنش آبی هستند، تصریح کرد: برای تامین آب پایدار طرح جامع آبرسانی برای افق ۵۰ ساله تهیه شده که در حال اخذ مجوز ماده ۲۳ است و با تکمیل مقدمات، این طرح در سفر آتی رئیس‌جمهور شروع خواهد شد.

عاملی آبرسانی به روستاها ۴۵۴ روستا و تکمیل مجتمع‌های خروسلو، موران و سبلان به عنوان بخشی از مطالبات جدی مردم را از دیگر اقدامات دولت در این مدت عنوان کرد و افزود: برای اینکه شرایط آب استان به وضعیت پایدار برسد پیگیر دریافت حقابه‌های خود در شمال و جنوب استان هستیم که با کارهای انجام شده تخصیص‌هایی انجام شده است.

استاندار اردبیل اضافه کرد: علاوه بر این مطالعات دیگری برای تامین آب از حوضه‌های آبریز خزر شروع شده تا در افق ۵۰ ساله بتوانیم شرایط باثباتی در استان ایجاد کنیم.

وی یادآورشد: یکی از اقدامات مهم دولت لاینینگ کانال آب دشت مغان است. در حال حاضر ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب در این شبکه هدر می‌رود که باید برای جلوگیری از آن چاره‌اندیشی شود. امسال موفق شدیم با راه‌اندازی پمپاژ سربند ۱۰ متر مکعب در ثانیه دوباره استفاده کنیم برای بالها رود هم برنامه‌ریزی کردیم تا از آب‌های مرزی به نحو بهینه استفاده کنیم.

 

استان اردبیل ۲ هزار کلاس درس کمبود دارد

مقام عالی دولت در استان اردبیل با اشاره به مشکلات حوزه آموزش در زیرساخت‌ها و فضاهای آموزشی و کیفیت آموزش اظهار کرد: در استان در مجموع ۲ هزار کلاس درس کمبود داریم که تامین این تعداد کلاس نیازمند کار جهادی و برنامه‌ریزی فوری است ، در غیر این صورت ممکن است مدارس شیفتی شود که غیرقابل قبول و خط قرمز ماست.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شده است ۵۰۰ کلاس درس توسط خیرین مدرسه‌ساز انجام شود ، خوشبختانه با وجود رتبه پایین استان در شاخص‌های اقتصادی، اردبیل در شاخص سرمایه اجتماعی جزو ۱۰ استان برتر کشور است و این افتخار ماست که مردم نوع‌دوست و خیر استان در کارهای خیر پیشگاه و پیشقدم هستند.

عاملی با بیان اینکه باید نهضت مدرسه‌سازی در استان بخصوص شهرهایی که دچار مشکل هستند راه بیافتد، ادامه داد: همچنین با تفاهم با سازمان توسعه و نوسازی مدارس۵۰۰ کلاس درس هم این سازمان در استان احداث خواهد کرد.

استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: علاوه بر این مقرر شده است یک هزار کلاس درس از محل منابع مولدسازی در استان اجرا شود.

 

اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال به تالار شهر اردبیل

عاملی همچنین در خصوص زیرساخت‌های فرهنگی استان و اقدامات انجام شده در این بخش گفت: چهار مجتمع فرهنگی و هنری از قبل از دولت سیزدهم در استان بلاتکلیف بود که از این تعداد پارسال ۲ مجتمع به بهره‌برداری رسید و امسال هم ۲ مجتمع دیگر بهره‌برداری خواهد شد اما مهم‌ترین مجموعه فرهنگی تالار شهر اردبیل است که بعد از سفر رئیس‌جمهور برای آن منابعی تخصیص یافت.

استاندار اردبیل یادآور شد: برای تکمیل این پروژه فرهنگی تامین ۱۵۰ میلیارد ریال از محل منابع ماده ۵۶ پیش‌بینی شده بود وقتی برای دریافت آن مراجعه کردیم مشخص شد این مجتمع پروانه ندارد بعد از رفع مشکلات فنی ، هفته گذشته پروانه آن صادر شد و مدارک برای دریافت ۱۵۰ میلیارد ریال ارسال شد که امیدواریم با تامین این منابع تالار شهر اردبیل بعد از سال‌ها به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی و با هدف افزایش تولید و سرانه استان برای تولید یک میلیون تن محصولات کشاورزی با تکمیل پایاب خدا آفرین برنامه‌ریزی شد و بعد از ۲ سال پیگیری ۶۰ هزار میلیارد ریال پروژه تخصیص یافت که این پروژه‌ها تا پایان شهریور ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد.

عاملی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر افزایش ظرفیت تعداد واحدهای صنعتی بزرگ استان و پیوستن ۱۵ واحد به باشگاه هزارتایی‌هاست یعنی هر کدام از این واحدها هزار نفر اشتغال‌زایی داشته باشند که با اجرای این برنامه در یکی ۲ سال می‌توان ظرفیت اشتغال استان را به بیش از ۱۰ هزار نفر افزایش داد.

مقام عالی دولت در استان اردبیل ادامه داد: سال گذشته رویداد اردبیل ۲۰۲۳ دستاوردهای مهمی برای گردشگری استان داشت، به طوری که موفق شدیم رتبه اول جذب گردشگر خارجی در کشور را به دست بیاوریم.

 

ترویج گفتمان های فرهنگی برای توسعه استان ضروری است

 استاندار اردبیل با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ تکریم و قدرشناسی در استان خاطرنشان  کرد: در این راستا طی این مدت از نخبگان فرهنگ و هنر که سرمایه‌های استان و کشور هستند، تجلیل کردیم البته اینها هر جا باشند به مسئولیت‌های خود عمل کرده و کارهای بزرگی انجام می‌دهند اما وظیفه ماست که قدردان آنها باشیم و این مسیر را باید ادامه دهیم.

استاندار اردبیل گفت: یکی از اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته این است که هفته اردبیل در سطح ملی برگزار شود ، مقام معظم رهبری فرمودند اردبیل حق بزرگی به گردن ایران دارد و باید تلاش کنیم اردبیل در سطح ملی برای هموطنان شناخته و معرفی شود.

وی با اشاره به برگزاری کنگره سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل ادامه داد: شهدا بزرگترین سرمایه و دارایی فرهنگی ما هستند ، امسال کنگره سه هزار و ۴۰۰ شهید استان به نحو شایسته برگزار شد و تمام تلاش ما این است قدردان کسانی باشیم که تمامی وجود خود را برای عزت کشور گذاشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه