English

امام‌جمعه اردبیل:

مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل با اشاره به اینکه اگر ارایه عادی کافی بود به هیچ وجه نیازی به هنر احساس نمی‌شد، گفت: هر اقدام هنری باید خروجی ملموس داشته باشد و هنرمندان در تولید اثرهای هنری به مسائل مبتلابه روز جامعه به طور ویژه توجه نمایند.

مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

،  آیت‌الله سیدحسن عاملی در دیدار جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی با قدردانی از تلاش‌های جامعه هنری اظهار کرد: هیچ کشور و ملتی در این روزگار از ارایه مفاهیم در قالب هنر بی‌نیاز نیست و در شرایط کنونی با نقطه آرمانی بسیار فاصله داریم.

وی افزود: هنر می‌تواند به نقطه اعجاز و شاهکار برسد، یک کشور را زیر و رو کند، حساس‌ترین عواطف را تربیت نماید، قلعه بزرگی در برابر هجمه‌های سنگین علیه کشور باشد و اینها مقاصد فاخری است که ملت از مجامع هنری انتظار دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با تبیین برخی کاستی‌های تولیت در عرصه هنر بیان کرد: سرمایه‌های بزرگ هنری در رشته‌های مختلف داریم که محصول سیستم نیستند؛ زیرا اگر محصول سیستم بودند، یک نفر نمی‌شدند و به طور طبیعی دارای تعداد زیادی از این شخصیت‌ها می‌شدیم.

وی با اشاره به اینکه در یک پیچ تاریخی بزرگ از نظر اخلاقی، احساسی و عواطف قرار داریم، اضافه کرد: به ویژه از نظر احساس‌های جمعی نیاز ضروری به زبان هنر داریم و از این رو هنر از جامعه و جامعه از هنر نباید جدا شود.

 

هنر فاخر باید گره‌های حساس جامعه را باز کند

آیت‌الله عاملی عنوان کرد: هنر فاخر هنری است که گره‌های حساس جامعه معاصر را باز کند و در عین حال نباید از واقعیت‌های جامعه بریده شود؛ اینکه در عالم خاص سیر کنیم و چند کتاب بنویسیم و فیلم درست کنیم یا وارد عرصه‌ای در تئاتر شویم که درگیر با زندگی مردم نیست، به هنر و جامعه ظلم کردیم.

وی تصریح کرد: اگر نفیس‌ترین فضیلت‌های جامعه تاراج شود، جامعه را سیل ببرد، باورها بسوزد و از بین برود ولی هنر در وادی دیگر سیر کند، به طور طبیعی این هنر در مسیر خدمت به بشریت نیست؛ هر اقدام هنری باید خروجی ملموس در زندگی انسان‌ها و حفظ کرامت آنها داشته باشد.

امام‌جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه درصدد تخطئه اقدام‌های انجام شده نیستیم، ادامه داد: در هنر با نقطه آرمانی بسیار فاصله داریم و اگر دشمن بتواند به باورهای ما وارد شود و نفوذ کند یا عرق ملی، احساس جمعی و بلوغ روحی را از نسل‌های ما بگیرد، در حساس‌ترین لحظه‌ها که به عزم ملی نیاز است، باید منتظر فاجعه باشیم.

وی گفت: بسیاری از مشکلات بدون فرهنگ فاخر، باورهای مقدس و عزم ملی حل نمی‌شود و حتی اقتصاد ما فشل خواهد شد، زیرا فرهنگ به منزله ریل بوده و اقتصاد نیز قطار همان ریل است.

آیت‌الله عاملی افزود: اگر همه انسان‌ها به فکر خود باشند و در دنیای طبیعی مادی خود محصور شوند، در بحران‌ها به کجا باید پناه ببریم؛ در یک لحظه دشمن جنگ بزرگ روانی آغاز و آینده موهوم و وحشتناکی از نظر اقتصادی تصویر می‌کند که در چنین لحظه حساسی اگر زیرساخت فرهنگی درست نباشد، تعداد زیادی وارد بازار ارز می‌شوند و با حرص و ولع تمام دلارها را جمع و به طرف مال راکد می‌روند تا در عرض چند روز میلیاردها دلار از اقتصاد کشور بیرون کشیده شود.

وی با طرح این پرسش که آیا تا کنون مسئولان و فعالان هنری در این زمینه تولیدی داشتند، یادآور شد: پس از اینکه ژاپن با خاک یکسان شد، کارگران ژاپنی ۱۸ ساعت در روز کار می‌کردند که هشت ساعت موظفی بود؛ ولی سیستم تربیتی آن کشور کاری کرده بود که نیروهای انسانی ۱۰ ساعت نیز تبرعی کار می‌کردند.

 

جای آثار هنری در موضوع طلاق خالی است

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با انتقاد از نبود آثار هنری کافی در بحث طلاق، عنوان کرد: باید از نظر هنری به بعضی مسائل حساس و سرنوشت‌ساز ورود کنیم؛ برای نمونه در مساله طلاق تولید خوبی دیده نمی‌شود، در حالی که طلاق این قدرت را دارد که عرش (کل کائنات) را به لرزه در بیاورد.

وی استفاده از این تعبیر را برای نشان دادن ژرفا و گستره اثرهای مخرب این ناهنجاری اجتماعی برای جامعه عنوان کرد، خواستار تبیین موضوع شد و افزود: شورای فرهنگ عمومی هم از جنبه‌های نظری و تحقیقی و هم از جنبه عملی در این موضوع بسیار کار کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که جای فعالیت‌های هنری به جد خالی است.

آیت‌الله عاملی با تشریح نمونه‌ها و مصداق‌هایی از دیگر کشورها در بحث پیشگیری از طلاق، تشریح کرد: مسئولان، متولیان و فعالان هنری باید نشان دهند که یک کودک وقتی از مهر پدر و عواطف مادر محروم شود، چه آینده‌ای در انتظارش است.

وی همچنین با ابراز نگرانی در مورد آمار نزاع در استان اردبیل تصریح کرد: آثاری در سطح کلان البته تولید می‌شود و کسی نمی‌تواند بگوید که کاری انجام نمی‌شود اما بحث در مورد میزان کیفیت و اثرگذاری آثارهای تولیدی مورد نظر است؛ به طوری که در بیشتر موارد مسائل اصلی به چاشنی تبدیل و سوژه اصلی شامل موضوع‌های فرعی و عامه‌پسند می‌شود.

امام‌جمعه اردبیل ضمن تاکید بر توجه به مفاهیمی مانند ارزش زمان یا لزوم احیای عرق ملی، گفت: چنان که شیخ بهایی می‌گوید، هر چیز جز زمان در این دنیا عوض دارد اما جای فعالیت فاخر فرهنگی و هنری در تبیین ارزش زمان به طور کامل خالی است و کسی از ارزش وقت سخن نمی‌گوید.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری چندی پیش در قالب کنگره شهدای اردبیل مطالبی اظهار داشتند که پیش‌تر در مورد هیچ خطه‌ای بیان نکردند؛ از جمله اینکه فرمودند اردبیل خدمت ملی و دینی بی‌نظیری برای کشور انجام داده که این سخن ناظر به یک ظرفیت بسیار عظیم و افتخاری استثنایی است و باید از این تراث باعظمت به ویژه در قالب هنر به خوبی استفاده شود.

آیت‌الله عاملی با اشاره به سه نقطه عطف تاریخی از جمله ورود اسلام، تشکیل حکومت شیعی و پیروزی انقلاب اسلامی و نقش اردبیل در هر یک از آنها عنوان کرد: ثروت عظیمی از اهل قلم‌ و هنر در کنار تاریخی با عظمت، آدابی فاخر و ظرفیت‌های ویژه اقلیمی در استان اردبیل وجود دارد اما در رسانه‌ ملی به این ظرفیت‌ها و اثرها کمتر توجه می‌شود.

 

هنر انقلاب اسلامی استقلال در همه عرصه‌ها بود

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در ادامه سخنان خود خطابه را یکی از هنرهای استثنایی برشمرد و با اشاره به لزوم نوآوری در شاخه‌های مختلف هنری گفت: متاسفانه در زمینه موسیقی شاهد نوآوری چندان نیستیم، البته هنرمندان خوبی در این عرصه داریم اما حمایت مالی نمی‌شوند که انتظار می‌رود اثرهای جدیدی از سوی مجموعه‌های هنری تولید شود.

وی با اشاره به اینکه آهنگ حتی معنا می‌تواند قوی‌تر از کلمات باشد، گفت: بشر وقتی نتوانست در قالب کلمات درد دل و سوز هجران خود را بیان نماید، به آهنگ روی آورد و از روایت‌ها معلوم است که خداوند متعال نیز صوت خوب را دوست دارد؛ هرچند متاسفانه هنر موسیقی به مروز زمان به اغراض انحرافی سوق داده شده است.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: بسیاری از اثرهای هنری و صنایع دستی ایران و اردبیل قابلیت عرضه در کشورهای اروپایی را دارد و یقین دارم که بعضی از محصولات مانند قلم‌زنی می‌تواند جایگاه قابل توجهی در نمایشگاه‌های هنری کشورهای اروپایی داشته باشد و درآمد بسیار خوبی به همراه آورد که در این راستا باید به پرورش شاگردان هم توجه شود.

وی عنوان کرد: منظور از هنر انقلاب اسلامی همان هنرهای متداول در کشورهای دیگر است که در کشور ما هم وجود دارد و باید ببینیم این رشته‌ها در دوران انقلاب اسلامی چقدر رشد داشتند و انقلاب اسلامی آنها را به کجا رسانده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل بیان کرد: از سوی دیگر مراد هنری است که خود انقلاب اسلامی آن را آفریده؛ انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف به واقع شاهکار کرده که یکی از برجسته‌ترین آنها هنر دفاع از عزت، استقلال و تمامیت ارضی کشور است.

 

برای نخستین بار یک کشور در برابر قدرت اهریمنی سربلند کرد

وی با اشاره به تنبیه رژیم اشغالگر اسرائیل در پی حمله به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در پایتخت سوریه افزود: عملیات وعده صادق تنها مساله موشک نبود، بلکه در دنیا برای نخستین بار یک کشور در برابر یک قدرت اهریمنی که مانند اختاپوس بر دنیا مسلط شده است، سر بلند کرد و استقلال و اقتدارش را نشان داد.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: هیچ کشوری در دنیای امروزی جرات چنین اقدامی را نداشت، چون از نهادهای بین‌المللی و امپراطوری رسانه‌ای گرفته تا پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی و مخابراتی در اختیار این قدرت استکباری است.

وی قانون کاپیتولاسیون را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: ملت، عنصر اصلی مقاومت ماست که با اتکا به آن انقلاب به پیروزی رسید و هنر جمهوری اسلامی نیز استقلال در همه عرصه‌ها و نتیجه‌اش این بود که کاری کرد یک ملت خودش برای خودش تصمیم بگیرد و اعضای حساس‌ترین مرکزهای تصمیم‌گیری کشور از سوی خود ملت تعیین شوند.

امام‌جمعه اردبیل اضافه کرد: ملت ایران در برابر حدود ۴۰ سال محاصره اقتصادی و جنگ نرم اراده و بصیرتی استثنایی از خود نشان داد که به واقع جا دارد مسئولان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور از جنبه‌های گوناگون جنایت‌های پنهان آمریکا علیه ملت ما از جمله تحریم واردات دارو فیلم‌ها بسازند.

وی با تبیین منشور اخلاقی پیامبر اسلام (ص) و حتی احترام به حقوق انسانی دشمن در حال جنگ یادآور شد: دنیای معاصر شرف جنگ را زیر پای خود گذاشته است و در چنین شرایطی باید روی داشته‌هایی مانند منشور جنگی بسیار زیبای حضرت محمد (ص) کار کنیم.

آیت‌الله عاملی با اشاره به ظرفیت‌های انجام کارهای هنری اظهار کرد: گاهی آنقدر قصه‌های زیبایی با پیام‌های بسیار نفیس و ارزشمند اتفاق می‌افتد که می‌توان با زبان هنر در قالب فیلم کوتاه به مردم ارایه کنیم.

وی افزود: غیرعرب‌ها در خواندن قرآن به اشکال برمی‌خورند و با رسم الخط‌های موجود مشکل دارند اما هیچ‌کس در دنیا جرات نکرد آن را اصلاح نماید، گاهی می‌گویند خوف تحریف وجود دارد و گاهی می‌گویند این مصحف را صحابه نوشتند و خط آنها ولو اشتباه هم باشد، قداست دارد؛ در حالی که خط امری تخصصی است و ربطی به قداست ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل عنوان کرد: بر همین اساس برای نخستین بار همه رسم الخط‌های غلط تغییر یافته و آن دسته از واژه‌های عربی که نگارششان با تلفظشان همخوانی ندارد نیز تغییر داده شده است تا تلفظ قرآن برای غیرعرب در نهایت آسانی انجام بگیرد.

وی بیان کرد: این پروژه با خط نسخ یکی از مشاهیر خطاطی تا سوره اعراف رسیده‌ است که امید می‌رود با تکمیل آن در سریع‌ترین زمان ممکن اثری شایسته‌ و ماندگار به نام استان اردبیل ثبت گردد.

آیت‌الله عاملی همچنین ابراز امیدواری کرد، هنرمندان اردبیلی با استفاده از ادبیات، سوژه‌های فرهنگی و غنای تاریخی استان سریال‌های خوبی بسازند که ارزش ملی برای پخش در سطح کشور داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه