English

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

۲۰ ایستگاه پمپاژ در شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین به بهره برداری رسیده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۲۰ ایستگاه پمپاژ در شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین راه اندازی شده است و تعداد ۲۳ ایستگاه هم به تدریج طی چهار ماه آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید.

۲۰ ایستگاه پمپاژ در شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین به بهره برداری رسیده است
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، علی حیدری اناری با اشاره به اجرای بزرگترین شبکه آبیاری و زهکشی استان در منطقه مغان اظهار کرد: اراضی خالص این منطقه تقریبا ۷۴ هزار هکتار بود که از این میزان ۶۲ هزار هکتار در استان اردبیل واقع شده و با تعدیل اراضی در فاز اول ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی منطقه مغان تحت پوشش شبکه مدرن آبیاری قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل افزود: در دولت مردمی از محل منابع صندوق توسعه ملی و با دستور شهید آیت الله رئیسی، ۳۸ هزار میلیارد ریال فقط در بخش آب به اجرای شبکه خداآفرین اختصاص یافت تا این شبکه که سال‌ها معطل مانده بود امسال به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل بیان کرد: بعد از واقعه تلخ شهادت شهدای خدمت بعد از افتتاح سد قیزقلعه سی، همکاران شرکت آب منطقه ای انگیزه مضاعف برای تکمیل این شبکه دارند به طوری که حتی در شیفت شبانه هم در حال فعالیت هستند و پیش بینی می‌شود شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

 

افزایش ۳۸ درصدی بارش‌ها در استان اردبیل

حیدری افزود: از اول سال جاری تاکنون در حوضه آبریز ارس و سفید رود ۳۱۱ میلیمتر بارش در استان اتفاق افتاده که بر اساس برآورد کارشناسان طی بازه زمانی ۱۰ ساله میزان بارش در بلند مدت هشت درصد و نسبت به پارسال ۳۸ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: در استان اردبیل ۵۴ سد بزرگ با ظرفیت ۵۸۰ میلیون متر مکعب احداث شده که از این میزان ۶۰ میلیون حجم مرده محسوب شده و بقیه برای مصارف مختلف استان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه در استان اردبیل ۶ درصد مصارف آب مربوط به آشامیدنی، یک درصد صنعت و ۹۳ درصد مربوط به کشاورزی است، افزود: سال گذشته در این مقطع ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره شده بود که امسال این میزان به ۲۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

حیدری ادامه داد: در سد عمارت میزان ذخیره سازی آب بهتر شده ولی از لحاظ جریان روداخانه‌ها به دلیل خشکسالی سال‌های گذشته حجم رودخانه‌های بزرگ استان کاهش داشته و جریان ورودی آب به سدها مخصوصا به سد یامچی که در محدوده مطالعاتی اردبیل قرار دارد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: در مقایسه با سال گذشته نزدیک به ۶ میلیون متر مکعب آب نسبت به ورودی، خروجی و ذخیره سازی سدها کمبود وجود دارد که لازم است شهروندان موضوع مصرف بهینه آب را مد نظر داشته باشند تا دچار تنش آبی در استان نشویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه در بالادست حوضه‌های آبریز آب به شکل برف در ارتفاعات ذخیره می‌شود که میزان آن و آب استحصالی بر اساس ارتفاع و ضخامت برف و نحوه ذوب در پشت سدها ذخیره سازی می‌شود، افزود: از اول سال جاری تا کنون افزایش دما در استان اتفاق نیفتاده تا برف دامنه کوه‌ها ذوب شود اما هفته گذشته با گرم شدن هوا شدت ذوب برف در مشگین شهر افزایش یافت که کدورت آب را تا ۸۰۰ بالا برد و از لحاظ تصفیه با مشکل مواجه شدیم.

وی ادامه داد: انتظار داریم با توجه به ارتفاع و ضخامت برف در دامنه‌های سبلان مخصوصا در حوضه سد یامچی در سال مشکلی برای تامین آب شرب نداشته باشیم.

حیدری در بخش دیگری از این گفت و گو با تبیین ۲ موضوع حقابه و تخصیص در بالادست سدها اظهار کرد: حقابه جریان عادی رودخانه است که در همه فصول جاری می‌شود و دولت با احداث سد، آبی که غیر از برداشت و مصرف حقابه داران است و از کشور خارج می‌شود، را ذخیره سازی می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اضافه کرد: با این حال در برخی مقاطع برخی از حقابه داران با تنش‌هایی مواجه می‌شوند و یا در زمان مقرر نمی‌توانند از آب استفاده کنند در کنار آن طی سال‌های اخیر شاهد فرهنگ غلطی بین کشاورزان منطقه رایج شده است که از جمله آن آبیاری اراضی در فصل پاییز است.

وی گفت: طبق اذعان کارشناسان جهاد کشاورزی آبیاری اراضی در فصل پاییز هیچ تاثیری در افزایش محصول ندارد و حتی احتمال یخ زدگی اراضی را هم بالا می‌برد در عین حال برخی از مقاطع شاهد اضافه برداشت از آب‌های سطحی هم هستیم.

 

اردبیل در استفاده صیانتی از آب‌های زیرزمینی جزو استان‌های پیشرو است

حیدری با بیان اینکه استان اردبیل در حوزه استفاده صیانتی از آب‌های زیر زمینی در سطح کشور پیشرو است، بیان کرد: در استان اردبیل چاه غیرمجاز به معنای واقعی با برداشت کلان وجود ندارد. البته ممکن است چاه‌های سه یا چهار متری حفر شده باشد که با آنها برخورد می‌شود اما چاه عمیق و نیمه عمیق غیر مجاز در سطح استان نداریم.

وی با اشاره به مدیریت توامان انرژی و آب بر چاه‌های منطقه اظهار کرد: چاه‌هایی که از طریق برق از آن برداشت صورت یگیرد، بر اساس عمق چاه و برق مصرفی به صورت آنلاین کنترل و مدیریت می‌شود.

حیدری بیان کرد: در حال حاضر ۹۹ درصد چاه‌های استان به صورت آنلاین پایش و جلو اضافه برداشت گرفته می‌شود و در کنار آن برای جلوگیری از هر گونه دستکاری یا سایر اقدامات غیر مجاز، تیم‌های گشت و بازرسی در منطقه حضور دارند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با متخلفان برخورد قانونی‌می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین دغدغه‌هایی که در سطح ملی با آن مواجه هستیم موضوع استفاده بهینه از منابع آبی است، اظهار کرد: در راستای استفاده بهینه از منابع آب رقم‌های بسیار بالایی در استان اردبیل اختصاص یافته است به طوری که اراضی دشت اردبیل پیش از این به صورت غرقابی آبیاری می‌شد و در حال حاضر۸۵ درصد اراضی این دشت به صورت تیپ و مدرن آبیاری می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه