English

امام جمعه اردبیل:

دستگاه قضایی باید با سایه خود امنیت ایجاد کند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: دستگاه قضایی باید با سایه خود امنیت ایجاد بکند و چنانچه افراد متخلف ذره‌ای احساس امنیت کنند کل کشور را به سمت زوال خواهند برد.

دستگاه قضایی باید با سایه خود امنیت ایجاد کند
به گزارش خبرنگار اردبیل خبرگزاری موج

به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در دیدار اعضای شورای قضایی استان با ایشان با تبیین اهمیت تامین امنیت و عدالت در جامعه توسط دستگاه قضا خاطرنشان کرد: حصول صیانت و بازدارندگی اجتماعی که از ثروت‌های بسیار ارزشمند در جامعه است با احکام شما محقق می شود.

آیت الله عاملی با بیان اینکه معیشت جامعه نیز به طور مستقیم با قضاوت شما تامین می گردد، ادامه داد: افراد طمع‌کار همچون گرگ های درنده قصد ایجاد اختلال در امنیت اقتصادی کشور را دارند یا بعضی افراد که آلودگی نفسانی بر آن‌ها حکم فرماست با حضور در مجموعه‌های دولتی و در پست‌های بسیار حساس مخصوصاً در مسئولیت هایی که صدور امضای طلایی در دست آنهاست یا به نحوی حیاط خلوت است ضربه غیر قابل جبران بر پیکره اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه با هیبت دستگاه قضایی این افراد خائن نباید احساس امنیت بکنند یادآور شد: دستگاه قضایی باید با سایه خود امنیت ایجاد بکند و چنانچه افراد فوق ذره‌ای احساس امنیت کنند کل کشور را به سمت زوال خواهند برد درنتیجه قوه‌ مجریه هرچه قدر تلاش کند کار به‌جایی نخواهد رسید.

امام جمعه اردبیل اضافه کرد: کشور زمانی می‌تواند از مفسدین خلاصی پیدا کند و درنتیجه در ریل پیشرفت و ترقی قرار گیرد که مجرم بداند نیرویی به‌نام قوه قضاییه مثل اجل معلق بالای سرش ایستاده است.

امام جمعه اردبیل گفت: ارزش دفع و رفع منکرات توسط قوه قضائیه آن قدر ارزشمند است که می‌توان گفت که تا حصار زمان و مکان از میان نرود، افراد پاک و مخلصی که در دستگاه قضایی حضور دارند و درحال خدمت اند، نمی‌توانند ارزش و بهای اصلی کارشان را درک کنند.

وی خاطرنشان کرد: در روزگار ما مقوله امنیت از جهات عدیده بسیار پیچیده شده است ده ها عنصر تاثیرگذار که یکی از آنها فضای مجازی است، امنیت جامعه و خانواده ها را تهدید می کند، مواد مخدر مصیبت بسیار بزرگی برای سلامتی جامعه ما است به طوری که بعضی از مخدرهای صنعتی و غیر صنعتی که به ایران وارد می شود ده ها برابر همان مواد در اروپا تاثیرش بالاست.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت اداری اضافه کرد: فساد اداری کشور پهناوری مانند شوروی را به زمین زد! ارباب فساد امروزه راه های حیرت آوری برای دور زدن قانون ایجاد کرده‌اند سالانه پانصد هزار پرونده قضایی در یک استان واقعاً وحشتناک است! در این پرونده ها یکی از طرفین قطعاً ناحق است او چگونه با وجود دستگاه قضایی با طرف حق درگیر شده است؟

آیت الله عاملی تصریح کرد: حصول امنیت در وهله اول برعهده‌ دستگاه قضایی بوده البته نه به‌تنهایی بلکه ارگان‌های دیگر نیز در این مهم سهیم اند.

امام جمعه اردبیل گفت: هدف اصلی باید بهداشت قضایی، قضا زدایی و مطالعه راهکارهای علمی و فنی برای بازدارندگی در مقابل جرایم باشد چه کنیم که بازدارندگی درست شود؟ برای مثال چگونه است که شخصی کلاهبردار که با یک دفترخانه اسناد رسمی هماهنگ بوده توانسته چند هزار مبایعه نامه جعلی منتشر و تعداد زیادی را فریب و هزاران پرونده برای دستگاه قضایی درست کند!

آیت الله عاملی ادامه داد: تمام بیان و کلام ما این است که چنین فردی چگونه ترسی به خود راه نداده و در مقابل شرع و قانون تجری نموده؟چطور جرأت می‌کند مرتکب جرم عظیم و وسیع شود و با زندگی و سرنوشت مردم بازی کند؟

آیت الله عاملی گفت: هرچند اقدامات ارزشمندی در این خصوص انجام‌شده و قابل تحسین و تشکر است.اما اصلا کافی نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: استکبار جهانی در روزگار ما بدترین اهانت را به استقلال قضایی انجام داده است چند سال پیش آمریکا قاضی دادگاه لاهه را در پرونده آمریکا تهدید کرد ! ۳۷ هزار مسلمان در فلسطین شهید شده اما هیچ دولت اسلامی جرات ایستادن در مقابل این رژیم سفاک را ندارد کار به جایی رسیده که قاضی دادگاه بین‌المللی را تهدید می‌کنند! به خاطر اسرائیل دادگاه لاهه که مظهر عالی‌ترین سیستم قضایی دنیاست دیگر هیچ استقلالی از خود ندارد!

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گاهی در ادارات تخلفاتی رخ می‌دهد که منجر به دستگیری افراد آن بخش می‌شود چنین موضوعاتی نباید بلافاصله رسانه ای شود موارد زیادی را شاهد بوده‌ایم که کسی را دستگیر کردند ولی بعداً تبرئه شده‌است درنتیجه پیامدهای بسیار سنگینی در جامعه به‌همراه داشته است بنابراین بهتر است ابتدائاً اعلام نشود بلکه بعد از قطعیت و محاکمه پایانی و صدورحکم قطعی مطرح شودتا بازدارندگی محقق گردد و الا عجله در رسانه ای کردن باعث می‌شود که نگاه مردم در خصوص مسئولان منفی باشد.

آیت الله عاملی در ادامه به لزوم تسریع در رسیدگی در پرونده های قضایی اشاره کرد و افزود: مسؤولین محترم می‌توانند با مطالعه ای کوتاه، پرونده را مختومه کنند اما گاهاً وقت ۶ ماهه می‌دهند هرچند نگاه ما غیر تخصصی است و متخصصین بهتر می‌دانند که مسائل چگونه مدیریت شود. بنابراین نسبت به تراخی و تأخیر در روند رسیدگی ها باید چاره اندیشی شود و طوری نشود که وقتی حکم صادر شد دیگر به درد هیچ چیزی نخورد.

وی در پایان گفت: آرزوی همه ما این است که رأی دستگاه قضایی در مراحل مختلف متفاوت نباشد چون دادگاه بدوی رأیی می‌دهد تجدیدنظر رأی دیگر و بالاتر از آن هم رأی دیگر! در حالی ‌که اسناد و شواهد همه مشخص و محرز است و دلیلی بر اختلاف‌نظر وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه