English

برای سومین دوره پیاپی ورزش اردبیل از المپیک محروم شد

بعد از المپیک ۲۰۱۲ عملا ورزش اردبیل دیگر نماینده ای در سه دوره المپیک ۲۰۱۶ ، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ نداشته و نخواهد داشت. آماری که بشدت ورزش اردبیل را رو به نابودی می کشاند. البته در طول این سال ها و در حال حاضر نیز ورزش اردبیل بیمار و رو به مرگ است.

برای سومین دوره پیاپی ورزش اردبیل از المپیک محروم شد
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

 ، سید امین موسوی در یادداشتی نوشت: برای سومین دوره پیاپی ، ورزش اردبیل از المپیک محروم می شود و باز هم علاقمندان ، جامعه ورزش  و قهرمانان  در حسرت المپیک می مانند و شاید حتی در المپیک ۲۰۲۸ نیز از اردبیل کسی را در این آوردگاه مهم نداشته باشیم. اما حقیقت این است که در المپیک های پیش رو و بعدی نیز شانسی برای ورزش اردبیل متصور نیست . مگر اینکه ... !  در ادامه به دلایل ناکامی و حسرت ورزش اردبیل از سه دوره پیاپی المپیک را اشاره خواهیم کرد.

 

دخالت سیاسیون در ورزش و سیاست زدگی ورزش اردبیل

به طور مشخص از ابتدای دهه ۹۰ تا در ادامه دهه ۱۴۰۰ تاکنون ، بصورت کاملا مشخص و علنی ، نمایندگان و دولت محلی در چینش مدیریت ورزش استان دخالت کرده و کاملا ورزش این منطقه  آمیخته با سیاست شده است. البته در سال های قبل در دهه ۸۰ نیز شاید چنین روندی بوده باشد اما در نتایج و اهداف ورزش استان تاثیر قابل توجه ای نداشته است. جینش و تغییر در ارکان مدیریتی ورزش استان و به طبع در هیات های ورزشی استان به حدی بوده است که بطور کل ، دیگر ورزشی به معنای تخصصی وجودی نداشته و تنها یک اسم از آن باقی مانده است. این روند باعث شده که افراد سیاسی و غیر تخصصی به واسطه حضور در ستادهای تبلیغاتی و جناح های سیاسی به ورزش ورود پیدا کرده و عملا ورزش را تبدیل به یک امر سیاسی کرده  و کارکرد اصلی و تخحصصی آن را به نوعی از دست رفته است. ورزش اردبیل در گرداب سیاست گرفتار شده و تاکنون،  نمی تواند از آن رهایی یابد.در طول سال های اشاره شده،  مدیریت ورزش استان بیشتر  در دست مدیرانی بوده که آگاهانه و یا غیرآگاهانه وارد بازی سیاست شده و خود را در جهت خشنودی نمایندگان و دولت محلی کرده اند که نتیجه ای جز حسرت و حذف از المپیک برای ورزش استان در ۳ دوره پیاپی نداشته است.

 

ضعف مفرط رشته های مدال آور و پایه اردبیل

سیاست زدگی در ورزش اردبیل باعث شده که رشته های پایه و مدال آور متخص استان اردبیل از قبیل وزنه برداری و کشتی که زمانی قدرت ورزش استان را یدک می کشیدند، دیگر مثل گذشته توانمندی لازم را ندارند و در حال حاضر، اردبیل هیچ وزنه برداری در ترکیب تیم ملی بزرگسالان را ندارد. در طول ۱۲ سال از المپیک ۲۰۱۲  که می گذرد رشته وزنه برداری، که قدرت اول ورزش اردبیل در المپیک است نتواسته است فردی را در تراز قهرمانان گذشته پرورش دهد . همچنین کشتی اردبیل که سالیان سال با بحران عظیمی روبه رو شده و رو به افول است از این قاعده مستثنی نیست! کشتی اردبیل زمانی اسم و رسم در ورزش اردبیل و کشور داشت و به نوعی قطب کشتی محسوب میشد. اما در حال حاضر  نشان داد که سرمایه گذاری بدون کسب نتیجه لازم ، راه  به جایی نمی برد و عملا با شکست کامل مواجه می شود. سایر ورزش های پایه و مدال آور ورزش استان نیز چنین اوضاعی را دارند. در نهایت ، علت نابودی این رشتها را می توان ، دخالت سیاست در ورزش جستجو کرد ومتاسفانه این روند کماکان ادامه دارد.

 

گماردن مدیران کل غیر تخصص و دخالت های بیرونی در هیات های ورزشی

در سالیان اخیر و تاکنون ، هیات های ورزشی استان اردبیل با چالش های بسیار زیادی مواجه هستند و در امر مدیریت رشته خود با دخالت های غیرکارشناسی و غیر تخصصی در موفقیت و پیشرفت هیات ، با ناکامی روبه رو می شوند. از این رو رشته های فعال و پرتوقع  از چرخه موفقیت عقب افتاده و برای مسابقاتی مهمی چون بازی های آسیایی و المپیک با رکود و ناکامی محض مواجه می شوند.نمونه گماردن مدیران کل غیر تخصصی ، دخالت های بیرونی و غیرکارشناسی منجر به ورود افراد خارج از ورزش ، ضعیف ،سیاسی و بدون کارنامه مشخص به مدیریت هیات های ورزشی می شوند و در نهایت چنین هیات هایی با بحران بزرگی و ناکارآمدی و سومدیریت روبه رو شده و تبدیل به یک هیات ورزشی آما آمیخته به سیاست می شوند.

حضور افراد توانمند ، متخصص و عدم دخالت سیاست در ورزش 2 امر ضروری است تا ورزش استان اردبیل نفس تازه ای کند و به دوران پرفروغ خود بازگردد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه