English

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی:

صنعت گل و گیاه زینتی یکی از منابع اقتصادی موثر در حوزه اشتغالزایی است

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی توسعه صنعت گل و گیاه را به عنوان یکی از منابع اقتصادی کشور در حوزه اشتغالزایی عنوان کرد و گفت: توسعه صنعت گل و گیاه می تواند به صورت مستقیم برای 10 تا 12 نفر و به صورت غیر مستقیم برای 3 الی 6 نفر را در هر هکتار شغل ایجاد کند.

صنعت  گل و گیاه زینتی یکی از منابع اقتصادی موثر در حوزه اشتغالزایی است
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

،  اسماعیل چمنی  در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین المللی گل و گیاه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی با اشاره به  جایگاه ویژه صنعت گل و گیاه زینتی در تمام دنیا گفت:  در حال حاضر صنعت گل و گیاه زینتی در سطح جهان  بسیار پویا و توانمند است به طوری که حدود 110میلیارد دلار از تراز تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است این در حالی است که سهم ایران از این تراز تجاری چیزی حدود 10 میلیون دلار  است و در خوشبینانه ترین حالت می تواند تا 25 میلیون دلار به خود اختصاص دهد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: کشور ما از نظر تولید گل و گیاه در دنیا در جایگاه هفدهم قرار گرفته است اما به لحاظ  فروش وصادرات این جایگاه  به رتبه صدو هفتم جهان تقلیل  می یابد که نشانگر فاصله بسیار زیادی آن با کشورهای مطرح در این حوزه است است اما در سال های اخیر کشورهایی مثل ترکیه ، چین و هند تا 105 میلیون دلار از این تجارت را به خود اختصاص داده اند.

 

 فرهنگ استفاده از گل و گیاه زینتی باید در کشور نهادینه شود

چمنی یکی از علل غفلت از تجارت جهانی  گل و گیاه را نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از گل و گیاه زینتی در کشورخواند و افزود:  در جامعه باید فرهنگ استفاده از گل و گیاه رواج پیدا کند که برای تلطیف روح  و حتی تسریع در بهبود بیماران موثر است اما متاسفانه به دلیل ماندگاری طولانی گلهای مصنوعی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. 

وی بیان کرد: زمانی  باغات پردیس کشورما به عنوان  الگو  در دنیا مطرح بوده  و ما نتوانسته ایم پیشینه خود را در این حوزه حفظ کنیم،

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی از نبود سیستم حمل  و نقل و انبارها و بازارهای محلی استاندارد ومناسب به عنوان یکی از مشکلات اساسی صنعت گل و گیاه کشور مطرح کرد و گفت : اینگونه مشکلات  بازار داخلی و حتی صادرات را تحت تاثیر قرار می دهد به نحوی که گل های صادره  از نوع درجه دو و درجه سه محسوب می شود آنهم در فصول سرد سال که به دلیل محدودیت انرژی و وضعیت نامناسب آب و هوایی تولید برخی کشورها کاهش می یابد.

چمنی ادامه داد: سیستم صادراتی کشور طوری است که  هرکسی توان ورود به این حوزه را ندارد بخصوص که گل و گیاه محصولی بسیار حساس و آسیب پذیرو ریسک دار برای تولید کننده است به همین دلیل تولید کننده تمایل زیادی برای ورود به این حوزه ندارد.

 در کشور ما از 8هزار و 250  هکتار زمین اختصاص یافته به پرورش  گل و گیاه تنها 3هزار و پانصد هکتار آن متعلق به گل و گیاه زینتی است و دو سوم گلخانه ها هم  استاندارد لازم را ندارد به همین دلیل گلهای تولیدی ما کیفیت لازم برای رقابت در بازارهای جهانی را ندارد این در حالی است که گل های زینتی یکی از ظرفیت های جذب توریست برای کشورهای فعال در این حوزه است.

 

گل و گیاه با بهره وری بالا از آب و زمین ارزش افزوده بالایی دارد

رئیس انجمن ملی گل و گیاهان زینتی  نیز در ادامه کنگره یادآور شد: گیاهان زینتی پتانسیل اشتغال زایی و ارز آوری زیادی دارد اما طبق آخرین آمار اعلام شده معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سال 1401 تنها هفت هزار و 946 هکتار در کشور به کشت گیاهان زینتی کشت اختصاص یافته  که  تولید یک میلیارد و 700 میلیون گل شاخه ای و 550 میلیون گل آپارتمانی  را در پی دارد. 

محمدرضا شفیعی گفت: بیش از 60 درصد گل و گیاه کشور  به ترتیب  در  استان های تهران با یک هزار و 720 هکتار، مازندران با یکهزارو 470 هکتار، استان مرکزی با یک هزارو 150 هکتار و گیلان 941 با هکتار صورت می گیرد که فاصله زیادی با کشورهای مطرح در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: گل و گیاه با بهره وری بالا از آب و زمین ارزش افزوده بالایی دارد و کشور ما هم شرایط مناسب در تولید آین گیاهان را داراست به نحوی که یک هکتار گلخانه با صد هکتار زراعت برابری می کند.

رئیس انجمن ملی گل و گیاهان زینتی بیان کرد: سالانه دهها هزار میلیارد تومان در  حوزه  تولید گل و گیاه در کشور سرمایه گذاری می شود اما از برنامه ریزی و پشتیبانی دولتی برخوردار نیست و درمعاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تلاشی برای رفع موانع  در تولید و صادرات صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: برگزاری دوره های آموزشی ملی و بین المللی، بازدید از مراکز علمی در کشورهای دیگر، انتشار مجلات علمی، خبری و مقالات علمی و برگزاری همایش های علمی در این حوزه از جمله اقداماتی است که در حوزه گل و گیاه زینتی انجام شده است.

دبیرششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاه زینتی در ادامه  از برگزاری کنگره به عنوان  یکی از مسیرهایی یاد کرد که زیر ساخت های لازم را  برای توسعه فراهم می کند.

پژمان آزادی بیان کرد: برگزاری چنین  کنگره هایی با تسهیل فرصت های شبکه سازی، امکان شکل گیری مشارکتی بین رشته ها را فراهم می کند که  در نهایت می تواند منجر به ارائه راه حل ها و پیشرفت های نوآورانه جدید شود و با انتشار یافته های جدید، دانش  لازم در دسترس عموم قرار گرفته، در تولیدات و مطالعات بعدی موثر باشد.

وی با عنوان اینکه هدف از برگزاری ششمین کنگره ملی و بین المللی گل ها و گیاهان زینتی هم افزایی و بهره مندی از تجربیات ارزشمند اساتید بین المللی ، کارشناسان و تولیدکنندگان است اظهار امیدواری کرد با برقراری ارتباط موثر به ویژه با تولید کنندگان، مشارکت لازم با بخش های خصوصی انجام گیرد.

دبیرششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاه زینتی تصریح کرد: علاوه بر مشکلات تولید، به دلیل بحران شبکه سازی در داخل و خارج کشور وعدم عضویت در معاهدات بین المللی که دریچه ورود دانش و تجربه است این حوزه رنج می برد چنانچه درخصوص  صادرات بحث تحریم ها مطرح بوده و تصمیمات غیر کارشناسی همین صادرات ضعیف را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: عمده ذخایر ژنتیکی کشور در حال ازبین رفتن است ودر ذخیره  گونه های گیاهی مختلف با مشکلاتی در حوزه های دولتی و خصوصی مواجهیم که نیازمند جدی حمایت است.

دبیر اجرایی کنگره نیز از ظرفیت های موجود در استان یاد کرد و گفت: استان اردبیل با توجه به طولی بودن جغرافیای آن گاه با اختلاف 15 درجه ای آب و هوا مواجه است واین موضوع باعث شده گونه های مختلف گیاهی را دارا باشد اما متاسفانه  صرفا بخش هایی از نمین، خلخال و سرعین در تولید گل و گیاه زینتی فعالیت دارد.

 یونس پور بیرامی بیان کرد:  نزدیک به 80 درصد گل های مصرفی استان از تهران تامین می شود و اکثر تولیدات داخلی هم به دلیل زنجیره معیوبی که وجود دارد از بین می رود با این وجود در این کنگره راهکارهایی ارائه خواهد شد تا افق روشنی در پیش روی این صنعت قرار بگیرد  و به جایگاهی که باید برسیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه