English

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال:

باغ‌های خلخال در سال جاری قابلیت برداشت ۲ هزار تن انواع گلابی را دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال گفت: علیرغم کاهش پنجاه درصدی محصول گلابی در باغات خلخال، برداشت ۲ هزار تن انواع گلابی از باغ‌های این شهرستان قابل پیش بینی است.

 باغ‌های خلخال در سال جاری قابلیت برداشت ۲ هزار تن انواع گلابی را دارد
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، حسن نورمحمدی اظهار کرد: شرایط آب و هوایی مناسب برای کاشت و پرورش انواع درختان گلابی در شهرستان خلخال باعث شده ۶۰۰ هکتار از باغ‌های میوه این منطقه به پرورش گلابی اختصاص یابد. میانگین حداکثری تولید نیز هفت هزار کیلوگرم از این محصول کشاورزی در هر هکتار است.

وی با اشاره به میانگین حداکثری تولیداین محصول در هر هکتار اضافه کرد: گلابی تولیدی باغ‌های میوه در خلخال شامل انواع ارقام بومی هم چون مله‌چو و غیربومی همچون شاه میوه ، بیروتی ، نطنز و درگزی است و در بین مناطق این شهرستان بخش شاهرود بیشترین سهم تولید گلابی این منطقه را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال گفت: بهترین زمان فصل برداشت این میوه از مناطق نیمه‌گرمسیری و سردسیری این شهرستان را اوایل شهریور تا پایان نیمه اول مهرماه ذکر کرد و گفت: برداشت گلابی امسال به لحاظ سرما و بارندگی‌های بهار و اوایل تابستان و دیر رسیدن محصول اندکی دیرتر از موعد آغاز شده است.

وی با اشاره به مستعد بودن شرایط آب و هوایی و کوهستانی منطقه برای کشت و پرورش انواع درختان گلابی از همکاری با باغداران برای ایجاد باغ‌های جدید گلابی و توسعه باغ‌های قدیمی و اصلاح الگوی کشت با تهیه ارقام مقاوم در مقابل سرما خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال با بیان اینکه سرمازدگی سردرختی باغ‌های میوه و خشکسالی خسارات سنگینی به باغداران وارد می‌کند، اظهارکرد: استفاده از ارقام جدید میوه با نظر کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و بیمه محصولات باغی و سردرختی درختان میوه و نیز نصب و راه‌اندازی سامانه ضدتگرگ از جمله راهکارهای کاهش میزان خسارات در زمان وقوع حوادث قهری و طبیعی و مقابله با انواع پدیده‌های جوی منطقه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه