English

رنج بزرگ باغداران منطقه مشگین شهر؛

شهرستان مشگین شهر با ۳۲۰ هزارتن محصول باغی فاقد صنایع تبدیلی است

نبود صنایع تبدیلی یکی از چالش هایی است که باغداران منطقه مشگین شهر را با مشکل مواجه می‌سازد و باعث می‌شود روستائیان زحمتکش مجبور به فروش میوه‌های‌ شان با نازلترین قیمت آن هم پس از یکسال رنج باغداری شوند.

شهرستان مشگین شهر با 320 هزارتن محصول باغی فاقد صنایع تبدیلی است
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، جشنواره ملی انگور در شهر لاهرود از توابع شهرستان مشگین شهر در حالی زیر باران برگزار شد که هر قطره این باران بر افت کیفیت این میوه تاثیرمستقیم دارد.

 باغداران منطقه باران اواخر شهریور را باعث خرابی انگور در تاکستانها می دانند و می گویند به دلیل اینکه این میوه مقاومت کمتری در برابر سرما دارد در برابر افت دما، کیفیت و مطلوبیت خود را از دست داده و بالطبع با کاهش قیمت در بازار مواجه می شود و این موضوع در فقدان صنایع تبدیلی خسارتهای بسیاری روی دست باغداران می‌گذارد. 

 

شهرستان مشگین شهر سالانه 320 هزار تن محصول باغی دارد

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، این استان  دارای ۴۱ هزار هکتارباغ است که از این میزان باغ، سالانه بالغ بر ۳۷۰ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف می شود.

رحیم یوسفی میزان تاکستان و باغات انگور استان اردبیل را حدود ۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اعلام  و خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد باغات انگور در شهرستان مشگین شهرقرار دارد که  ۷۰ هکتار از این میزان تاکستان به صورت دیم و ما بقی به صورت آبی کشت شده  که سالانه بالغ بر ۲۹ هزار تن محصول انگور از این تاکستان ها برداشت می شود.

 این مقام مسئول به  برداشت سالانه 320 هزار  تن محصول از مجموع  ۱۵ هزار هکتار باغ  در شهرستان مشگین شهراشاره کرد و گفت: تمامی این محصولات  روانه بازار مصرف داخل و خارج از استان می شود.

 یکی از باغداران در گفتگو با خبرنگار موج به مشکلات این قشر بخصوص در باغ های انگور اشاره کرد و گفت:  در سال جاری به دلیل بارش‌های متناوبی که در  ابتدای سال  درمنطقه اتفاق افتاد باغداران به کرات مجبور به استفاده از قارچ کش‌ها شدند تا از محصول خود محافظت کنند و این موضوع هزینه هایی را به آنها تحمیل کرد.

باغبان دیگری هم بارش‌های ابتدای سال را دلیل تاخیر در فصل برداشت این محصول  خواند و اضافه کرد: پاییز زودرس نیز بیشتر محصولاتی که هنوز بر روی درختان در باغهای منطقه است را به لحاظ کیفیت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او گفت: پس از ماهها تلاش بی وقفه شامل بیل زدن، هرس کردن درختان انگور در چند مرحله، آبیاری، سمپاشی های مکرر و مراقبتهای مداوم، محصول به دست آمده قیمت چندانی در بازار نداشته و بیشتر درآمد آن هم به جیب دلالان می‌رود.

 

در نبود صنایع تبدیلی محصولات باغی بر زمین می ماند 

 نبود صنایع تبدیلی یکی از چالش هایی است که باغداران منطقه را با مشکل مواجه می‌سازد و باعث می شود روستائیان زحمتکش مجبور به فروش میوه‌های‌ شان با نازلترین قیمت آن هم پس از یکسال رنج باغداری شوند.

این موضوع را فرماندار مشگین شهر در جشنواره ملی انگور به صراحت اعلام کرد  و گفت: این منطقه علیرغم برداشت سالانه 320 هزار تن محصول، فاقد هر گونه صنایع تبدیلی است و توجه جدی متولیان امر را می‌طلبد.

در برخی موارد دیده شده که  باغبانان منطقه محصولات خود را کنار جاده ها دپو کرده و یا حتی از جمع‌آوری آنها از داخل باغ امتناع می کنند زیرا معتقدند پول فروش آن حتی کفاف هزینه کارگربرای جمع آوری محصول را نمی کند. 

حال آنکه صنایع تبدیلی می تواند این محصولات را فرآوری کرده و در قالب کمپوت و کنسرو و مربا و آبمیوه وسرکه و غوره  یا پوره های میوه به بازارهای داخلی و بازارهای کشورهای منطقه عرضه نماید.

ایجاد صنایع تبدیلی وعده ای است که سالها بر زبان مسئولین استانی بوده اما هنوز به مرحله عمل نرسیده است.​

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه