English

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

سد یامچی تنها برای دوماه دیگر آب دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: سد یامچی که تامین کننده آب مصرفی و شرب اردبیل است تنها هفت میلیون مترمکعب آب برای مصرف دارد که تا ۲ ماه دیگر به پایان می‌رسد.

سد یامچی تنها برای دوماه دیگر آب دارد
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، علی حیدری اناری اظهار کرد: خشکسالی‌های مستمر سال‌های گذشته و افزایش مصرف آب در بخش‌های مختلف تعادل بین تولید و مصرف آب را بر هم زده و تا این روند متوقف نشود بارش‌های مقطعی گره‌گشای مشکلات آب استان نخواهد بود.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا افق ۱۴۲۵ استان اردبیل با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب مواجه باشد که تامین آب نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌هاست.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل میزان بارندگی در سال آبی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را مطلوب دانست و بیان کرد: میزان بارش در این استان نسبت به سال آبی گذشته ۴۶ درصد و نسبت به بلند مدت هم ۱۶ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: ظرفیت آب زیرزمینی دشت اردبیل حدود سه میلیارد متر مکعب است که مصرف زیاد و اضافه برداشت‌ها در سال‌های اخیر موجب افت ۱۳ متری آبخوان شده و همین امر سبب پایین آمدن کیفیت آب و خاک و شور شدن آب شده است.

حیدری اناری خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از هدر رفت آب و مصرف بی‌رویه آب مقوله آموزش، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و همچنین رعایت الگوی کشت جزو اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای اردبیل است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه آب محور توسعه استان است، ادامه داد: از مجموع آب‌های سطحی و زیرزمینی استان حدود ۹۳ درصد در بخش کشاورزی ، سه درصد در بخش آب شرب و چهار درصد هم در بخش صنعت مصرف می‌شود و اگر بتوانیم تنها یک درصد صرفه‌جویی در مصرف آب استان داشته باشیم می‌توانیم آب مصرفی حوزه صنعت را به طور کامل تامین کنیم.

وی همچنین ارتقای تصفیه‌خانه یامچی به سیستم حذف آلاینده‌ها، اتمام حوزه آبرسانی داخل شهر اردبیل، اتمام خط دوم برج آبگیر به تصفیه‌خانه، اتمام مطالعات انتقال آب از حوضه سفیدرود و تکمیل آبگیر سد یامچی را از جمله اقدامات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای تامین آب سالم و بهداشتی در استان ذکر کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه