English

آیت‌الله تحریری مطرح کرد؛

حیا از الزامات نقش‌آفرینی در عرصه ایمان

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اعمال خیر انسان، انسان را با جایگاه خیر و سعادت مرتبط می‌سازد؛ حالت حیا را از الزامات نقش‌آفرینی در عرصه ایمان توصیف نمود و گفت: حفظ حیا نه‌تنها باید به‌صورت مقوله فردی، بلکه باید به‌صورت خانواده و ناظر به محیط پیرامونی موردتوجه قرار گیرد.

حیا از الزامات نقش‌آفرینی در عرصه ایمان
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، آیت‌الله تحریری در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان این که زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها فضایل بی‌شماری دارند، اظهار داشت: اوصاف گوناگونی که برای حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها آمده را می‌توان در فضایل حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها نیز مشاهده نمود.

وی ضمن تبیین گوشه‌ای از فضائل فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به لقب عالمه حضرت اشاره نمود و با بیان این که صدیقه طاهره دارای علوم لدنی و الهی است که با ارتباط خاص با پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و در اثر تبعیت خالص از نبوت و امامت، به درجات والایی از حقایق عالم راه پیدا کرده و گوشه‌ای از این علوم و پرتویی از این حقایق و معارف را برای ما امت اسلامی به ارمغان گذارده است.

این استاد حوزه با بیان این که زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها در فرازهای مختلف زندگی پر خیر و برکتشان معارف بلند توحیدی را از مکتب پدر بزرگوارشان کسب نمودند، اظهار داشت: اهتمام زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها به مسئله علم و بازگوکردن معارف پدرشان آن‌قدر زیاد است که وقتی امام حسن علیه‌السلام از مسجد می‌آمدند، از ایشان جویای مطالب پدر می‌شدند.

دستگاه تربیت خانواده باید مبتنی بر بیان معارف باشد

سخنران محفل معارفی حرم مطهر تصریح کرد: دستگاه تربیت خانوادگی حضرت بر اساس بیان معارف گوناگون دین بود و مسئله علم را در خاندان خود پرورش دادند؛ چرا که در مکتب اسلام مسئله آگاهی از معارف دین جایگاه بسیار والایی دارد.

آیت‌الله تحریری ضمن اشاره به روایتی با بیان این که زهرای مرضیه سلام الله علیها احادیثی که از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله را فرامی‌گرفتند، ثبت و در جای خاصی حفظ می‌نمودند و بارها آن را بازبینی می‌کردند، اظهار داشت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بر جایگاه خاص از علوم ربانی نسبت به معارف دینی اهتمام بسیار بالایی داشتند که برای همه ما محبین این بانوی مکرمه درس است تا در هر سن و شرایطی نسبت به فراگیری معارف دین و نوشتن، ثبت و حفظ آنها کوشا بوده، از بازگوکردن معارف به فرزندان و دیگران غفلت نکنیم.

وی به جایگاه علما نزد فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها اشاره نمود و با بیان این که کسی که عالم دینی را به‌عنوان این که معارف الهیه فراگرفته تعظیم کند، خداوند متعال را تعظیم نموده است. اظهار داشت: شهر قم را نخستین شهر علمی مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است و امام رضا علیه‌السلام نیز در تبیین ویژگی‌های حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، ایشان را عالمه آل محمد معرفی می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها همچون مادرشان فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها اهتمام فراوانی نسبت به معارف دین، فراگیری و حفظ آن و احترام به جایگاه علم و عالم داشتند.

مهمترین ویژگی مؤمن

آیت‌الله تحریری در ادامه تبیین روایات حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مراعات مسائل اخلاقی در روابط اجتماعی به‌ویژه در روابط همسایگی را از مسائل مهم معارف دینی توصیف نمود و ضمن اشاره به روایتی ابراز داشت: مؤمن کسی است که دیگران از ارتباط با ایشان حس امنیت داشته باشند و از برخورد نامطلوب مؤمن ایمن هستند.

وی با بیان این که کسی که همسایه‌اش از اذیت او در امان نباشد مؤمن نیست، خاطرنشان کرد: اعمال و رفتار ما تأثیر خاصی در تجلی و تثبیت و ادامه ایمانمان دارد و همه دستورات شرع مقدس بر عمل صالح است؛ چرا که عمل صالح ایمان را در زندگی جریان می‌دهد. ایمان باید در ابعاد و جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، خانوادگی و… ظهور و بروز داشته باشد.

زبان؛ سرچشمه اکثر گناهان و دروازه ورود به بداخلاقی‌ها

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: کسی که ایمان به خدا و عالم آخرت دارد، در سخن‌گفتن دقت می‌کند؛ چرا که سخن‌گفتن تبعات زیادی را رقم می‌زند، به‌گونه‌ای که سرچشمه بیشترین گناهان و امور ضداخلاقی در نگاه اسلام، زبان است.

وی با بیان این که روایات مختلفی دررابطه‌با زبان و در ابواب مختلف بیان شده، گاهی عمل زبان با سحر و جادو مساوی دانسته می‌شود، اظهار داشت: گاهی تأثیر سوء عمل زبان از برخی فحشاها بالاتر ذکر شده است؛ این دنیا، عالم عمل و عکس‌العمل است و تأثیر رفتارهای انسان به خود آدمی برمی‌گردد.

آیت‌الله تحریری با تأکید بر این که خداوند متعال انسان خیر که در مسیر خیر است را بسیار دوست می‌دارد و محبوب الهی است، اظهار داشت: کسی که در برابر رفتارهای نامطلوب دیگران بردباری بورزد و از تندی و غضب و ظهور و بروز بدی جلوگیری کند، مشمول رحمت الهی خواهد شد.

انسان عفیف، عفت فردی و خانوادگی را با هم دنبال می‌کند

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن تبیین فراز دیگری از مکتوبات حدیثی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: خدا انسان عفیفی که گفتار و رفتار مناسب را توأمان با هم موردتوجه قرار داده، در ساخت خانواده عفیف، همواره به‌دوراز رفتارهای آلوده قدم برمی‌دارد را دوست می‌دارد.

وی با تأکید بر این که خداوند متعال انسان فحاش و بدزبان را دوست ندارد، اظهار داشت: کسی که دیگران به‌خاطر زبانش از او دوری می‌کنند، از بدترین انسان‌هاست. «انّ الحیاء من الإیمان،و الإیمان فی الجنة،و انّ الفحش من البذاء و البذاء فی النار». به‌راستی حیا و ایمان در بهشت است؛ فحش و ناسزاگویی و بدزبانی از ویژگی‌های انسان جهنمی است.

عمل خیر، انسان را با جایگاه خیر و سعادت مرتبط می‌سازد

آیت‌الله تحریری با تصریح بر این نکته که اعمال خیر انسان، انسان را با جایگاه خیر و سعادت مرتبط می‌سازد، اظهار داشت: حالت حیا از الزامات نقش‌آفرینی در عرصه ایمان است، حفظ حیا نه‌تنها باید به‌صورت مقوله فردی، بلکه باید به‌صورت خانواده و ناظر به محیط پیرامونی موردتوجه قرار گیرد، گاهی خود فرد، انسان خوبی است، ولی خانواده را رها ساخته اهمیتی به ارتباطات فرزندان نمی‌دهد و این رویه باعث ازبین‌رفتن حیا در خانواده شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه