English

عضو مجلس خبرگان رهبری:

انقلاب اسلامی برآمده از تطور بزرگ تاریخی حوزه‌های علمیه است

عضو مجلس خبرگان رهبری، انقلاب اسلامی را برآمده از تطور بزرگ تاریخی حوزه‌های علمیه برشمرد.

انقلاب اسلامی برآمده از تطور بزرگ تاریخی حوزه‌های علمیه است
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

 ،‌ آیت الله علیرضا اعرافی روز چهارشنبه در هجدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی در قم اظهار داشت:‌ امام خمینی(ره) زیباترین تصویر عقلانی، عرفانی و جذاب بدون کوتاه‌آمدن از هیچ اصلی از اصول تشیع را مبتنی بر دیدگاه ناب اهل‌بیت(ع)‌ارائه کردند؛ امام(ره) این مهم را از متن کتاب و سنت برگرفتند و به ما آموختند.

وی به تاریخ ایران، اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) و سیر تطور تاریخی آن اشاره کرد و گفت:‌ گرچه فتوحات صدر اسلام شامل ایران نیز می‌شود، اما آن فتوحات تلنگری برای کنارزدن زورگویان این سرزمین بود، به‌نوعی فتوحات و اقتدار اسلام در برابر زورگویان و جباران بود و مردم و جامعه هوشمند ایرانی با عقل و درایت و قلبی گشوده از اسلام و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام استقبال نمودند.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه در تبیین پیشرفت‌های ایران بعد از اسلام، به مهاجرت‌های گوناگون مسلمانان به این سرزمین اشاره کرد و اظهار داشت: مهاجرت از سرزمین‌های اسلامی به ایران مرحله بسیار مهمی در تعمیق اسلام و تشیع در این سرزمین بود که قله آن مهاجرت امام رضا(ع)‌ به خراسان و چند خاندان بزرگ به قم بود.

وی مهاجرت علویان به سرزمین‌های شمالی ایران و تشکیل حکومت اسلامی و هجرت حضرت معصومه(س)‌را از مهم‌ترین مهاجرت‌ها در تعمیق گفتمان اهل‌بیت(ع) و معارف الهی در سرزمین اسلام دانست و اظهار کرد: حوزه قم، ری، شیراز، اصفهان و تهران از مهم‌ترین نهادهای علمی ایران بودند که در پرتو عوامل پیشین شکل گرفتند.

وی با بیان اینکه در مسیر شکل‌گیری نهادهای علمی شاهد تطورات و تحولات بزرگی بودیم، خاطرنشان کرد: در پرتو شکل‌گیری نهادهای علمی، ایران در کادرسازی، نهادسازی و تولید علم در جهان اسلام متمایز و بی‌بدیل بود، چرا که پیوند ایران با اسلام و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام بر پایه عقل، قلب و علم و دانش شکل‌گرفته بود.

مدیر حوزه‌های علمیه به تأثیر علمای جهان اسلام در جهت‌دهی به معارف دینی جامعه ایران اشاره کرد و یادآور شد: علمایی چون خواجه‌نصیر، محقق کرکی و علامه مجلسی که دارای نگاه استراتژیک و بلند بودند، نقش بسزایی در مدیریت حاکمان مغول و صفویه داشتند.

وی ضمن اشاره به فتوای تحریم تنباکو، جنبش‌های ایران و عراق و دوران مشروطه، با تأکید بر این که سیاست‌گریزی و دوری از مسائل سیاسی با شریعت و معارف بنیادین اسلام سازگار نیست، ابراز داشت: گرایش‌های سیاست‌زده غیر جامع و عمیق هم مستحسن نیستند؛ آنچه امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشتند سیاست‌ورزی حکیمانه، انقلابی و سنجیده و فعال است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، انقلاب اسلامی را برآمده از تطور بزرگ تاریخی حوزه‌های علمیه برشمرد و اذعان داشت: امام خمینی (ره) ۷۰ سال قبل در قم تحلیلی از گذشته و ۲۰۰ سال اخیر حوزه‌های علمیه ارائه و مراحل بزرگ نقش‌آفرینی روحانیت را مورد توجه قرار دادند، چرا که در مقاطعی روحانیت در عرصه سیاست‌ورزی دچار ضعف‌هایی بود که موجب شد نهضت تنباکو به سرانجام نرسد و مشروطه‌ای که می‌توانست تحول بزرگ گفتمانی و تمدنی ایجاد کند، دچار لغزش‌های درونی شد.

وی ابراز داشت:‌ اگر اعلامیه‌ها و سخنان رهبران روحانیت در دو قرن اخیر را مطالعه کنیم، خواهیم دید که تا پیش از امام خمینی (ره) نظریه کلان و بنیادین خاصی وجود ندارد.

اعرافی با تأکید بر این که امام خمینی (ره) به‌خوبی عمق مسائل به‌هم‌پیوسته بین‌المللی را یافتند، به تبیین راهبردهای امام (ره) در مقابله با چالش‌های پیش روی حوزه پرداخت و خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در برابر فقر تئوری و نظریه کلان و بنیادین، نظریه انقلاب اسلامی و ارکان آن تا ولایت و راهبری را پایه‌ریزی و در نجف آن را تکمیل کردند که بخش مهم آن در قانون اساسی تجلی پیدا کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که امام از همان آغاز شناخت بین‌المللی داشت و تحلیل کلانی از مناسبات جهانی ارائه می‌کردند، یادآور شد: ۶۰ سال پیش امام خمینی (ره) خطوط بنیادین نهضت را ترسیم کردند و تحلیل کلانی نسبت به آرایش‌ها و اوضاع جهانی ارائه نمودند.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر این که امام اجازه ندادند جریان انقلاب تابع جریان‌های دیگر شود و همواره خود را راهبر و هدایت گر می‌دانستند، اظهار داشت: انسجام و رهبری در نهضت با فداکاری مراجع عظام و همراهی ملت باعث شد تا امام خمینی (ره) در مسیر کادرسازی و رویکرد بین‌المللی ساماندهی ارزشمندی را دنبال نمایند؛ جامعةالمصطفی از برکاتی است که در این مسیر یگانه و پیشتاز است.

وی با تأکید بر این که هر یک از المصطفائیان در داخل و یا خارج از کشور باید جانمایی خود را در نقشه کارزار فکری و معرفتی جهان مشخص کنند، تصریح کرد: کار بزرگ شما کادرسازی کلان و توسعه مرزهای تفکر انقلاب اسلامی است؛ در این زمینه کارهای بزرگی انجام شده، هرگز نباید به وضع موجود بسنده کنیم و آن را کافی بدانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه بر اهمیت توجه به جایگاه مرجعیت معرفتی جامعةالمصطفی در جهان معاصر به‌ویژه در قلمرو علوم الهی، اخلاقی، معنوی و گفتمان اسلامی اشاره کرد و اذعان داشت: در هر جای دنیا می‌خواهند به اسلام و یا به قرائت درست از اسلام اشاره کنند، باید انگشت اشاره به سمت جامعه المصطفی و جایگاه رفیع حوزه علمیه قم باشد.

وی نهادینه‌سازی نظام فکری اصیل روحانیت و حوزه و نیز نمادهای دینی، علمی و حوزوی در جهان را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: تا پیش از جامعه المصطفی امتداد عالمان دین و نهاد علم دینی تنها در چند کشور دنیا خلاصه می‌شد؛ به برکت انقلاب اسلامی و تلاش و مجاهد المصطفائیان، اکنون شاهد تولد هسته‌های جدید علمی و معرفتی به شکل نهادی و ساختاری در جای‌جای جهان هستیم.

وی خلق ساختار و ایجاد نهاد باهویت تاریخی، دینی و اسلامی، حوزوی، معنوی و اخلاقی در جای‌جای جهان را بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و یادآور شد: گفتمان انقلاب اسلامی در مسائل دینی و مذهبی ناب است و هرجا ایرادی داریم نشان‌دهنده فاصله ما از آن گفتمان اساسی است، چرا که انقلاب اسلامی روح و درون‌مایه‌ای دارد که اگر منصفانه به آن توجه داشته باشیم، در تمام موقعیت‌ها تکلیف ما را روشن می‌سازد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه