English

سخنران محفل معارفی حرم مطهر:

اگر انسان اهل دعا نباشد، عاجزترین فرد خواهد بود

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان اینکه اگر انسان اهل دعا نباشد، عاجزترین فرد خواهد بود، دعا را بارزترین اسلحه پیامبران الهی دانست.

اگر انسان اهل دعا نباشد، عاجزترین فرد خواهد بود
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدی گلپایگانی در مراسم شب شهادت شهید رجایی و باهنر در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبریک هفته دولت، یاد شهدای دولت اسلامی و همه شهدای خدمت‌گذار را گرامیداشت و اظهار کرد: زیارت اربعین که به عرصه عظیم و با شکوه تجلی عظمت اسلام و مسلمین تبدیل شده، روز به روز شکوه و عظمت بیشتری پیدا می‌کند.

وی پیاده‌روی اربعین را جلوه‌های جدیدی از عظمت کار امام حسین علیه‌السلام و شعائر حسینی را از مصادیق بارز شعائر الله دانست و ابراز کرد: قرآن کریم می‌فرماید، هرکسی که شعائرالله را تعظیم و تکریم کند، حاکی از تقوای قلبی و باطن درست اوست؛ به نوعی تعظیم شعائر نشان‌دهنده تقوای واقعی است.

محمدی‌گلپایگانی با بیان اینکه برخی از احکام و مناسک اسلامی که حالت شعائر دارد، باید آشکارا و با شکوه برگزار شود، حج را بزرگ‌ترین شعائر الهی دانست و با اشاره به اینکه عظمت اسلام به شکوه حج بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: نمازهای جمعه و جماعت از شعائر الهی است، در روایات اسلامی آمده کسی که در نماز جماعت شرکت می‌کند و به مسجد رفت‌وآمد می‌کند، زوارالله است.

وی حرم‌ها و زیارتگاه‌ها را از دیگر شعائرالله توصیف و با بیان اینکه شعائر به دوستان و اهل ایمان گرمای اطمینان و هدایت می‌بخشد و به دشمنان خوف، ترس و نگرانی می‌دهد، یادآور شد: عظمت جمعیت مخلص و با صفای اربعینیان تجلی شعائرالله است، و در میان دشمنان ایجاد نگرانی می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه تعظیم شعائر باید قلبی و از دل و جان مؤمن باشد، ادب واقعی را حفظ حرمت مسلمین و قائل شدن ارزش واقعی قلبی برای آن‌ها دانست و به برخی از مصادیق تاریخی در رابطه با تجلی ادب اشاره کرد.

محمدی گلپایگانی در ادامه به برخی از الزامات توفیق توبه اشاره و احترام به اسماء مقدس را از مصادیق تعظیم شعائر دانست و اذعان داشت: کسانی که تمام وجود، زندگی و خون پاکشان را در راه خدا دادند، مشمول عظمت الهی هستند، سیدالشهدا علیه‌السلام بالاترین شخصیتی است که تعظیم شعائر الهی کرد و این مهم باید از دل و جان باشد.

وی احترام و عزت قائل شدن برای مقدسات و اعتاب مقدسه را نجات بخش دانست و اظهار کرد: احترام به مقدسات مخصوصا اگر همراه با محتوا باشد، بسیار ارزشمند خواهد بود؛ دعا بالاترین، مهم‌ترین و ساده‌ترین محتوای عبادی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان اینکه ارتباط دعایی و قلبی با خدای متعال، شعائر را تکمیل می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر انسان اهل دعا نباشد، عاجزترین فرد خواهد بود. دعا بارزترین اسلحه پیامبران الهی است.

محمدی‌گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین ۵ اثر مهم دعا، گره‌گشایی از مشکلات را نخستین اثر دعا توصیف و اذعان کرد: براساس روایتی از امام سجاد علیه السلام دعای کرب که به دعای حل مشکلات معروف است، «لااِلهَ اِلاَّ اللّه الْحَلِیمُ الْکَریم لااِلهُ الاّ اللّه الْعَلِیُّ الْعَظِیم سُبْحانَ اللّه رَبِّ السَّمواتِ السَّبْع وَ رَبِّ الاْءَرَضِینَ السَّبْع وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِیم وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِین» بارزترین دعای رافع و دافع مشکلات سخت است.

وی به آثار دعای فرج امام جواد علیه‌السلام اشاره کرد و با تاکید بر اینکه روایات اسلامی سرشار از دعاهایی است که اگر با نیت پاک و دل مخلص خوانده شود، سریعا اثرش نمایان می‌شود، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در حدیثی می‌فرمایند، دعا قضا و قدر حتمی و قطعی الهی را تغییر می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این‌که دعا و صله ارحام عمر را طولانی می‌سازد و تجلی صله ارحام در گرو التیام درد ارحام است، ابراز کرد: دعا انسان را به خدا نزدیک می‌سازد و نزد ذات اقدس الهی مقامی نهفته است که فقط اهل دعا بدان دست می‌یابند.

محمدی گلپایگانی با اشاره به اینکه هر دعایی انسان را مستحق مقامی می‌سازد، یادآور شد: اگر انسان اهل دعا نباشد، مشمول رحمت خاص الهی نمی‌شود؛ دعایی که انسان برای دیگران می‌کند، نوعی خدمت به خلق خداست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه