English

در گفت‌وگو با خبرگزاری موج مطرح شد؛

بانوان به غربالگری سرطان پستان توجه جدی داشته باشند/ مراجعه به مراکز بهداشتی برای شناسایی و پیشگیری

کارشناس مسئول برنامه سلامت میانسالان معاونت بهداشتی علوم پزشکی قم گفت: سرطان پستان یکی از بیماری‌های نگران کننده در حوزه بانوان است و شناخت عوامل هشداردهنده، مراجعه به موقع و توجه به غربالگری‌ها را برای همه بانوان ضروری است.

بانوان به غربالگری سرطان پستان توجه جدی داشته باشند/ مراجعه به مراکز بهداشتی برای شناسایی و پیشگیری

منصوره بناهان قمی با اشاره به اهمیت سلامت زنان و مادران به‌عنوان یکی از عوامل زیربنایی توسعه در جامعه به خبرنگار خبرگزاری موج قم گفت: بانوان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و نه تنها مسئول سلامت خود هستند بلکه بیشترین مراقبت‌ها را در راستای بهداشت خانواده و جامعه انجام می‌دهند. 

به گفته کارشناس مسئول برنامه سلامت میانسالان معاونت بهداشتی علوم پزشکی قم، وضعیت سلامت زنان بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه پیرامون آن‌ها تاثیر بسزایی دارد و چنانچه این موضوع نادیده گرفته شود سلامتی خانواده و جامعه دچار آسیب خواهد شد.

وی‌، اطلاع رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت زنان را ازجمله اهداف نام‌گذاری یک هفته باعنوان هفته ملی سلامت زنان برشمرد.

این مسئول افزود: شعار این هفته برای امسال با توجه به نقش محوری زنان در سلامت خانواده "بانوی سالم، مادر سالم، نسل سالم" نام‌گذاری شده است.

 

ضرورت تمرکز بانوان بر سبک زندگی سالم

وی با بیان اینکه شیوه زندگی سالم از مهمترین عواملی است که در حال حاضر سلامت جامعه بویژه زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: متاسفانه رفتارهای نادرست مانند رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و استعمال دخانیات در جامعه رواج یافته است. 

بناهان قمی ادامه داد: چاقی و اضافه وزن مهمترین پیشامد سبک زندگی نادرست در زنان است که همراه با عامل کم تحرکی موجب تشدید این بیماری در زنان می‌شود، عامل کم تحرکی در زنان نسبت به مردان بیشتر بوده در نتیجه چاقی و اضافه وزن زنان هم نسبت به مردان بیشتر است.

وی ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ۵ روز در هفته را برای بهره‌مندی از فواید ورزش برای سلامتی تاثیرگذار دانست.

کارشناس مسئول برنامه سلامت میانسالان معاونت بهداشتی علوم پزشکی قم سرطان پستان را یکی از بیماری‌های نگران کننده در زنان برشمرد و گفت: بر خلاف تصور عموم جامعه، سرطان یک بیماری قابل پیشگیری است به طوری که بیش از ۴۰ درصدها آن‌ها قابل پیشگیری‌اند. 

وی ادامه داد: با شناخت عوامل هشداردهنده سرطان پستان و مراجعه به موقع به پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی می‌توان ضایعات پیش سرطانی را پیش از تبدیل شدن به سرطان زودتر تشخیص داد؛ بنابراین زنان باید به مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان ترغیب شده و به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

این مسئول، رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره‌ای و انجام ماموگرافی در صورت نیاز به ویژه در افراد پرخطر را ازجمله موارد هم برای کاهش خطر سرطان پستان برشمرد.

 

علایم هشدار دهنده و هرگونه تغییر شکل مورد توجه قرار گیرد

وی از توده یا تورم پستان یا زیر بغل؛ تغییر در شکل(عدم قرینگی) یا قوام(سفتی) پستان؛ تغییرات پوستی پستان شامل پوست پرتقالی، التهاب یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته پوسته شدن، تغییرات نوک پستان، فرورفتگی پوست به داخل، ترشح خودبخودی خونی و با احتمال کمتر آبکی نوک پستان از یک مجرا را به‌عنوان مهم‌ترین علایم ضایعات بدخیم پستان نام برد.

 

انجام غربالگری در مراکز بهداشتی

بناهان قمی اظهار کرد: در پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی غربالگری سرطان پستان برای تمامی زنان ۳۰ تا ۶۹ سال به طور رایگان توسط کارشناسان مامایی انجام می‌شود و درصورت وجود هرگونه توده یا مشکل ارجاع به سطح دو جهت ادامه تشخیص و درمان صورت می‌گیرد، تمامی مراحل تشخیص و درمان در مراکز دولتی با هزینه دولتی انجام و پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در تمام طول سال و در تمام روزهای غیرتعطیل مراکز بهداشتی آماده ارائه خدمات به تمام گروه‌های سنی هستند و بانوان می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه