English

آیت‌الله مصباح یزدی :

زندگی دنیا مرگ تدریجی است وزندگی واقعی و جاودان برای سرای آخرت است

آیت‌الله مصباح یزدی :زندگی دنیا مرگ تدریجی است وزندگی واقعی و جاودان برای سرای آخرت است اما اگر اعمال انسان با نیت الهی انجام بگیرد می‌تواند انسان را به این زندگی واقعی برساند.

زندگی دنیا مرگ تدریجی است وزندگی واقعی و جاودان برای سرای آخرت است

 به گزارش خبرگزاری موج ازقم ،آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دوره جدید دروس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با بیان مباحث پیرامون اخلاق در جوامع مختلف اظهار کرد: معیارهای اخلاقی در بین اندیشمندان و جوامع بسیار متفاوت است بنابراین باید یک معیار کلی و اصولی برای تبیین مباحث اخلاقی درست، مشخص کرد.

وی تصریح کرد: در مکتب اسلام اعمال اخلاقی باید دارای دو جنبه حسن فعلی و حسن فاعلی باشد که در بسیاری از مکاتب غربی مورد غفلت واقع‌شده است.

 رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)تأکید کرد: در دیدگاه اسلام نفس کار باید دارای حسن فعلی باشد، اما برای نیل به کمال کافی نیست، بلکه باید نیت و حسن فاعلی آن نیز  الهی باشد.

وی با بیان نزاع‌های تاریخی مبحث حسن و قبح خاطرنشان کرد: اشاعره معتقدند که  تشخیص حسن و قبح بر عهده دین و شارع مقدس است که در مقابل آن‌ها معتزله به حسن و قبح عقلی معتقد است که در مکتب کلام رشته این مطلب طولانی است و نظیر این نکته در درباره حسن فاعلی و نیت نیز مترتب است که تبیین آن‌ها نیازمند بحث‌های عمیق علمی است.

استاد حوزه ابراز کرد: نوع بشر کاری را خوب می‌داند که به نتیجه مطلوب یا هدف مطلوبی ختم شود که هنوز در مرتبه حسن فعلی عمل است، اما حسن فاعلی کارها بستگی به نیت انجام کارها دارد چرا که هر کاری تابع نیت آن است و از این ‌رو حجم زیاد کار بدون داشتن حسن فاعلی الهی مطلوبیت ندارد.

وی حسن فاعلی انجام کارها را موردتوجه قرارداد و گفت: انجام  اعمال اختیاری بدون داشتن یک هدف الهی یا عقلایی زیبنده نیست که در منطق قرآن کریم نیز از این قبیل کارها به‌عنوان لهو، لعب و عبث یاد شده است چراکه انسان بدون هدف و بیهوده خلق نشده است.

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: اگر اعمالی که انسان انجام می‌دهد دارای یک هدف الهی یا عقلایی باشد، حق است چراکه خداوند انسان را بر حق خلق کرده است در غیر این صورت اعمال و کارهای انسان نتیجه‌ای نخواهد داد و در حکم لهو و لعب خواهد بود.

وی تصریح کرد: زندگی دنیا مرگ تدریجی است وزندگی واقعی و جاودان برای سرای آخرت است اما اگر اعمال انسان با نیت الهی انجام بگیرد می‌تواند انسان را به این زندگی واقعی برساند.

 رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)اضافه کرد: هر عملی جز علت سوری به علت غایی و فاعلی  نیز نیازمند است تا ارزشمند شود؛ حقیقت انجام کار رسیدن به امری است که فاقد آن هستیم تا به‌وسیله آن به تنوع ،آرامش و لذتی نصیبمان شود و  دامنه آن تمام ابعاد انجام امور را در برمی‌گیرد.

وی گفت: داشتن هدف غایی در مورد خداوند متعال در انجام اعمال برای رسیدن به یک امر مطلوب محال است، چراکه خداوند متعال صاحب تمام کمالات وجودی است و تمام اعمال خداوند نیز حکیمانه است و به‌ حق است و هیچ باطلی در آن وجود ندارد.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان شرط رسیدن به کمال را عبودیت دانست و تأکید کرد: انسان زمانی می‌تواند به کمالات وجودی ممکن نائل شود که در راه بندگی و اطاعت ثابت‌قدم و استوار باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه