طالبان و پیوند مبارک با داعش
تم مشترک هر گروهی به منزله وجه اشتراک و یا معیارهای بنیادگرایانه گروه یا ایدئولوگ ساختاری گروهی گروه یا فرقه محسوب می شود که مانند نخ تسبیح تمام دانه های تسبیح را به یک دیگر پیوند می دهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، طالبان نیز با داعش تم ، ایدئولوژی مشترک دارند که همگی خلاصه می شود به تفسیر آنها از اسلام ،انکار سفت و سخت و مطلق هر گونه ابداع از دوران پیامبر به بعد ست .آنها استدلال می کنند که هر گونه انحراف از مفاهیم و احکام پیوریتنی ( تقدس مآبانه ) که دیگران از تفسیر قرآن و حدیث به دست می آورند کفر آمیز و باید کنار گذاشته شود .
داعش به اصالت مفاهیمی که از دوران پیامبر رسیده باور دارند و هر گونه تغییر در احکام و فرامین اسلامی را کفر می شمارند .آنها معتقدند همان فرامینی که از سوی پیامبر اعلام شده باید مبنای پذیرش قرار گیرد .بنابراین سلفی / تکفیری ها براین باورند که شیعیان ، صوفیان و هرکس و هر گروهی که انطباقی با تفسیر آنها از اسلام نداشته باشد باید از صفحه روزگار محو شود .
از این رو ، داعش با این استدلال که تمام اقداماتش در راستای احیای اسلام ، بازگشت به شکل ناب اسلام ، متحد ساختن مسلمانان جهان زیر بیرق اسلام واقعی و بنابراین توسل به کرامت و عظمت مردمان تحت امرش است در عین حال که فرامین الهی را دنبال می کند مدعی مشروعیت برای خشونت های خویش ست .
ماهیت داعش در دو جمله
اول اینکه ،حامیان داعشی هنوز با اسامه بن لادن با عنوان شیخ اسامه اشاره می کنند که لقبی محترمانه ست .بن لادن تروریسم خود را سازمانی منعطف و به عنوان یک شبکه پراکنده جغرافیایی از هسته های مستقل می دانست ولی داعش الزام می دارد که سرزمین مشروع باقی بماند و ساختار آن برای حکومت کردن از بالا به پایین ست .
دومین جمله را باید خلاصه کرد به دیدگاه داعش که تعهدی کاملا مدنظر برای بازگرداندن تمدن به محیط قانونی قرن هفتم و در نهایت رسیدن به آخرالزمان می باشد ، آنها به شکل رمز وار و با ایما و اشاره صحبت می کنند که برای غیرمسلمانان گنگ و غریب می نماید اما به احادیث و متون و سنت های صدر اسلام توسل می جویند .
مولفه های داعش
اولین مولفه داعش سرسپردگی و ریشه های آن به مرجع خود بن لادن ست .چنان که ابومصعب الزرقاوی در آن ویدئو در مورد القاعده می گوید
دومین مولفه در دست داعش مفهوم سرزمین که به عنوان دولت اسلامی نامیده می شود که جامعه خویش را در آن سرزمین می سازد .
سومین مولفه موعودگرایی داعش ست که ظرف یک سال از دولت اسلامی حضور و ظهور مهدی را پیش بینی می کردند آنها ۱۲ خلیفه را مشروع می دانند که ابوبکر البغدادی را هشتمین آنها می دانستند آنها دابق را مرکز ظهور می دانند
چهارمین مولفه مبارزه تا سر حد جان با دشمنان ایدئولوژی چه داخلی چه خارجی می باشد .
سیاست ، عملکرد نظامی ، رسانه ای طالبان تم مشترکی با القاعده دارند آن هم با حاکمیت شورای نظامی و مشورتی طالبان و در آخر همپیمانی با طالبان، هم کاسه شدن با داعش و دولت اسلامی ضد مدرنیته ست و خلافت ایشان گر چه کمتر از خلافت دیکتاتوری ملبّسین به دیانت ،خونخواران خون در شیشه کن مردم مثل قذافی ، اخوان ، مبارک و....نیست لیک باید احتیاط را شرط عقل و همراهش کرد تا از داعشیزه کردن شرق ایران بکاهیم و بر تقدس مآبی مهر بطلان بزنیم.
ارسال نظر