English

آیت قیصربیگی:

مدیریت بحران بیش از ابزار امکانات؛ برنامه و مسئولیت پذیری نیاز دارد

مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام با اشاره به اینکه مدیریت بحران بیش از ابزار امکانات به برنامه، تعهد، شهامت و مسئولیت پذیری نیاز دارد،گفت:اگر مولفه‌ها و ملاحظات مدیریت بحران را در کارمدیریتی خود دخیل نکنیم، دیری نخواهد پائید که در حوادث و اتفاقات پیش به دنبال مقصران بیرونی خواهیم گشت تا قصور و ناتوانی خود را به گردن آنها بیاندازیم.

مدیریت بحران بیش از ابزار امکانات؛ برنامه و مسئولیت پذیری نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، آیت قیصربیگی مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام به قانون جدید مدیریت بحران اشاره کرد و افزود:مدیریت بحران نظام حاکم بر راهبردها، رویکردها، برنامه‌ها و اقداماتی است که با هدف پیش‌بینی، پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی و پاسخ کارآمد و غیره پس از وقوع حوادث و سوانح، به‌صورت چرخه‌ای صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه درحوزه مدیریت بحران به وظایف خطیر و حیاتی مدیران در حوزه پیش بینی و پیشگیری و کاهش خطر حوادث و بحران ها اشاره شده است،اظهار داشت:لازم است برای انجام تمام و کمال اموردر این حوزه قوانین الزام آور و بازدارنده حکمرانی کند، زیرا موضوعاتی که با جان و مال مردم سر و کار دارند و قصور در انجام آن‌ها هزینه های جبران ناپذیری در پی خواهند داشت را نمی توان صرفا با تعارف،توصیه و خواهش و تمنا جمع‌ کرد.

وی با اشاره به اینکه برای مدیریت بحران و سرو سامان دادن به اوضاع باید کارها سرموقع انجام گیرد تا تلنبار مسایل و مشکلات به بحران تبدیل نشود،تصریح کرد:در این حوزه می بایست مر قانون اجرا شود و الزام در مسئولیت پذیری و پاسخگویی و بازدارندگی قوی درصورت عدم اجرای صحیح قوانین حاکم باشد تا مردم تاوان قصور و اهمال کاری برخی مدیران درایجاد مشکلات را پس ندهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام گفت:وقتی در صنعت برق برابر آنچه که قانون تعیین کرده ظرفیت سازی نشده و خود را برای شرایط سخت امروز آماده نکرده ایم و شاهد مشکلات عدیده‌ای در این حوزه می شویم اینجا دیگر مقصر قطعی برق و خاموشی های گسترده صرفا تغییرات و شرایط جوی و اقلیمی نیست.

قیصربیگی افزود:هنگامی که نسبت به حفظ منابع آب که مایه حیات است برنامه ریزی درست و اقدام عملی انجام نشده و هر ساله میلیاردها متر مکعب آب هدر رفت می رود و از سیل روان آبها بجای فرصت ذخیره‌سازی سفره‌های زیرزمینی بلایی خانمان سوز ساخته‌ایم، زمانیکه شبکه های فرسوده آب را ترمیم نکرده و در جهت اصلاح الگوی مصرف آب اقدامی اثرگذار نکرده‌ایم، اینجا دیگر بحران و تنش آبی صرفا محصول شرایط جوی و اقلیمی نیست.

وی با بیان اینکه مادامی که در آتش سوزی مراتع و جنگل ها چند روز و هفته شاهد سوختن و به هدر رفتن منابع طبیعی و ملی هستیم اینجا دیگر صرف کمبود امکانات یا صعب‌العبور بودن منطقه مقصر نیست،اظهار داشت:اینجاست که مدیریت بحران بیش از ابزار و امکانات نیازمند مسئولان هوشمند، با برنامه، متعهد، مسئولیت پذیر و شجاع است.

 مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام تصریح کرد:هرساله شاهد حوادث و بلایای طبیعی مختلفی در کشور هستیم و هر زمان با ایجاد مشکلات، تازه به فکر رفع آنها می افتیم، شاید قسمتی از مسائل و مشکلات و حوادث و بلایای طبیعی دست ما نباشد اما مدیریت برنامه ریزی برای پیشگیری و یا مقابله درست با آنها که دست ما است و می توان با پیشگیری از حوادث کاری کرد.

قیصربیگی افزود:مدیری که با بی خیالی ازپیش بینی حوادث و اتفاقات غافل بوده و در جهت پیشگیری ملاحظات لازم را بکار نبسته و درهنگامه خطر بجای مسئولیت پذیری و پاسخگویی کاسه چه کنم چه کنم بدست گرفته وهرعاملی را غیر از کوتاهی و قصور خود، مقصر می داند، بسیار دردناک تر از خود حادثه است.

وی اشاره به اینکه اگر مولفه‌ها و ملاحظات مدیریت بحران را در کار مدیریتی خود دخیل نکنیم، دیری نخواهد پائید که در حوادث و اتفاقات پیش رو چراغ بدست دنبال مقصران بیرونی خواهیم گشت تا قصور و ناتوانی خود را به گردن آنها بیاندازیم،اظهار داشت: در موضوع مدیریت بحران به همان اندازه در امور پیش روی خود باعث آزار و اذیت مردم می شویم به همان اندازه دچار قانون گریزی، سوء مدیریت و قصور در انجام به موقع تکالیف و وظایف شده‌ایم.

قیصربیگی تصریح کرد:در بحث مدیریت بحران همه مدیران در هر رده و جایگاهی که باشند در وهله اول مدیر بحران و روزها و شرایط سخت دستگاه متبوع و زیرمجموعه خویش هستند و باید در مقابل شرح وظایف خود در قبال مردم مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند.

وی اظهار داشت: برای پیشگیری از وقوع حوادث نیازمند مدیران هوشمند، با برنامه، شجاع و متعهد هستیم تا ضمن انجام تمهیدات پیشگیرانه برای آمادگی در روزها و شرایط سخت، در حین بروز حوادث و رخدادها نیز به جای توصیه، تمنا و خواهش در بسیج منابع و یا درعوض روی آوردن به فرافکنی مشکلات در حین بحران، قاطعانه وارد عمل شود و با مسئولیت پذیری کامل و با تصمیمات درست و تمام کننده، حلال مشکلات باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه