English

معاون فرهنگی شهردار اصفهان:

تربیت اقتصادی درست عامل تصمیم‌گیری‌های درست می‌شود

نشستی باعنوان قلکی برای فردا با هدف تقویت سواد مالی واقتصادی فرزندان به همت خانه کودک برگزار شد.

 تربیت اقتصادی درست عامل تصمیم‌گیری‌های درست می‌شود
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: با توجه به شعار امسال"جهش تولید با مشارکت مردم" خانواده‌ها باید از تربیت اقتصادی آگاه شوند و با انتقال تربیت اقتصادی به کودکان در فرآیند رشد مالی و تصمیم‌گیری‌های صحیح آن‌ها تأثیر مثبت بگذارند.

کمال حیدری به استقبال خوب والدین از این کارگاه اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این نشست، تربیت اقتصادی و سواد مالی است که یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه تربیت کودک است، زیرا در طول زندگی برای موفقیت و حتی عدم‌موفقیت باید هزینه پرداخت کرد و از همین‌رو فراگیری تربیت اقتصادی موثر باشد.

در ادامه مریم حسینی سخنران این نشست گفت: اقتصاد علم انتخاب است و قاعده صحیح انتخاب کردن را به ما آموزش می‌دهد و والدین باید ابعاد اقتصاد را در قالب تربیت اقتصادی به کودکان خود آموزش دهند.

وی با اشاره به فرموده‌های امام باقر (ع) در رابطه با اهمیت سواد مالی بیان کرد: سواد مالی در بسیاری از کشورها به صورت دروس اصلی به افراد آموزش داده می‌شود و در دین ما نیز به فراگیری سواد مالی اشاره و تاکید شده و بسیار آیه و حدیث در این‌باره بیان شده است.

حسینی درباره اثرات تربیت اقتصادی در کودکان تصریح کرد: آموزش تربیت اقتصادی در کودکان باعث بروز تغییرات فاحش در بازه زمانی کوتاهی مانند انتخاب با فکر می‌شود، زیرا هنگامی که کودکان به درک مفهوم نیاز و خواستن می‌رسند به‌راحتی آن مفهوم را در زندگی پیاده می‌کنند و گاها ممکن است از پدر و مادر خود نیز ایراد بگیرند که برخی از خرج‌ها نیاز ضروری نیست.

وی درباره تأثیر تجربه بر تثبیت تربیت اقتصادی گفت: تربیت اقتصادی براساس تجربه به‌دست می‌آید، از همین‌رو پس از انتقال سواد و مفاهیم تربیت اقتصادی به فرزندان خود، باید فرصت اجرا نیز به آنها بدهیم تا براساس سبک زندگی خانواده بتوانند به تجربه مفاهیم دست یابند.

سخنران نشست قلکی برای فردا با اشاره به اهمیت حق تصمیم‌گیری در حفظ استقلال کودکان بیان کرد: تصمیم‌گیری نیز در تربیت اقتصادی کودکان بسیار موثر است، اما باید توجه کرد که در سنین پایین کودک را با دایره تصمیمات و انتخاب‌های زیادی مواجه نکنیم تا دچار استرس، تشویش و نگرانی نشود و همچنین در فرآیند انتخاب به آن کمک کنیم، زیرا تجربه‌های موفق و ناموفق در انتخاب‌ها به کودک فرصت تحلیل، ارائه راهکار و در نهایت استقلال می‌دهد.

حسینی با تاکید بر مشارکت دادن کودکان در تصمیمات روزمره زندگی افزود: مشارکت دادن کودکان در تصمیم‌گیری‌های روزمره مانند نوشتن لیست خرید باعث می‌شود آنان با دسته‌بندی نیاز و خواسته‌ها آشنا شوند و یاد بگیرند  چطور اقدام به تصمیم‌گیری دسته‌بندی شده و صحیح کنند.

طبق گفته سخنران نشست قلکی برای فردا، می‌توان در خریدهای فروشگاهی امتیازی با عنوان شگفتانه برای اعضای خانواده در نظر گرفت که در این امتیاز هر کدام از افراد خانواده سقف مبلغ معینی برای خرید دلخواه خود دارند.

وی درباره امتیاز شگفتانه افزود: انجام این عمل در خریدهای فروشگاهی باعث می‌شود کودک نسبت به تنوع‌های فروشگاه، نفس خود را برای تجربه تمام تنوع‌ها کنترل کند و همچنین برای داشتن بهترین انتخاب اقدام به ارزیابی و تصمیم‌گیری کند، زیرا مبلغ معینی برای خرید دارد.

وی درباره اهمیت تورم در تربیت اقتصادی فرزندان تصریح کرد: باید فرزندان را در سنین نوجوانی با مولفه‌های اجتماعی اقتصادی مانند تورم آشنا کرد تا  هنگام پس‌انداز کردن پول برای خرید کالای مورد علاقه خود، اقدام به آینده‌نگری و برنامه‌ریزی کنند.

حسینی درباره سرمایه‌گذاری برای فرزندان ضمن تاکید بر پنهان ماندن این مؤلفه از فرزند گفت: فرزندان نباید تا سن بزرگسالی و نوجوانی که نیاز به شروع یا ساخت کسب‌وکار دارند از سرمایه‌گذاری والدین خود با خبر شوند، زیرا باعث می‌شود دیگر اقدام به تلاش برای آینده خود نکنند و به اصطلاح اطمینان‌خاطری از تامین شدن آینده توسط پدر و مادر خود داشته باشند.

وی درباره مولفه کسب درآمد فرزندان بیان کرد: نیاز است که فرزندان در کودکی تجربه نزدیک به فروشندگی را در مولفه تربیت اقتصادی خود داشته باشند، زیرا فروشندگی سرشار از مفاهیم آموزشی متنوع مانند قیمت‌گذاری محصول، حساب سود، قدرت بیان در معرفی محصول، نحوه تهیه منابع مالی و غیرمالی و شخصیت‌شناسی و ارتباط با خریداران است که می‌تواند باعث رشد سواد مالی آنان شود.

بنا به گفته مریم حسینی بخشش نیز یکی دیگر از موضوعات مهم در تربیت اقتصادی فرزندان است، اما در ابتدا بخش مالکیت فرزند باید به رشد کامل رسیده باشد تا بخشش صورت گیرد.

 وی بیان کرد: اگر رشد مالکیت کودک در شش سال اول زندگی به‌درستی اغنا شود، خود‌به‌خود حالت بخشندگی در کودک ایجاد می‌شود.

قلکی برای فردا

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه