English

با حضور معاون وزیر کشاورزی انجام شد؛

امضاء تفاهم نامه همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات کشاورزی با اتاق بازرگانی اصفهان / راه اندازی شانزدهمین مرکز دانش‌بنیان کشاورزی در اصفهان

با حضور معاون وزیر کشاورزی تفاهم نامه همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات کشاورزی با اتاق بازرگانی اصفهان امضاء شد.

امضاء تفاهم نامه همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات کشاورزی با اتاق بازرگانی اصفهان / راه اندازی شانزدهمین مرکز دانش‌بنیان کشاورزی در اصفهان
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

،معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با اتاق اصفهان در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان بخش کشاورزی با اشاره به  راه اندازی شانزدهمین مرکز دانش‌بنیان کشاورزی کشور در اصفهان گفت: در کشور ایران امنیت غذایی و کشاورزی تاکنون موضوع درجه اول نبوده است و این قضیه کاری به دولت‌ها ندارد.

سید مجتبی خیام نکویی با بیان اینکه ۹۸ درصد شاغلان حوزه کشاورزی بخش خصوصی هستند، بیان کرد: با گذشت ۴۴ سال پیروزی انقلاب اسلامی با فراز و نشیب بسیار سفره مردم در حد توان تأمین شده است.

 وی ادامه داد:  از زمان حیات امام خمینی (ره) و همچنین در دوره حاضر رهبر معظم انقلاب در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی همواره راهبردهایی وجود داشته  است ولی  متاسفانه تا کنون امنیت غذایی اولویت درجه یک کشور نبوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشکل ما در اقتصاد کشاورزی نداشتن بسته سیاست راهبری و نظام‌مند است، افزود:زمانیکه صحبت از امنیت غذایی می‌شود همه متوجه دولت می‌شوند اما آیا در اتاق بازرگانی امنیت غذایی اولویت درجه یک تلقی شده  است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره باینکه باید به موضوع امنیت غذایی نگاه واقع‌بینانه داشت، گفت: با شروع دولت سیزدهم در نخستین جلسات دولت شهید رییسی موضوع امنیت غذایی در درجه اول اولویت ها قرار داشت.

خیام نیکویی ادامه داد: در بخش کشاورزی میزان تولید از ۲۵ میلیون تُن طی ۴۴ سال گذشته درحال حاضر به ۱۳۳ میلیون تُن معادل بیش از پنج برابر برای جمعیت حدود ۸۰ میلیون‌نفری رسیده است.

این مقام مسئول بیان داشت: چرا علی رغم رشد قابل ملاحظه ۵ برابری هنوز در بخش کشاورزی با چالش‌های جدی و تراز تجاری منفی رو به رو هستیم.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: یکی از دلایل این است که واقع بین نیستیم  و نسبت به نیاز مواد غذایی کافی به نسبت جمعیت بی توجه هستیم .

وی گفت: در گذشته ۹۶ میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی استفاده می‌کردیم درحالیکه اکنون در بخش کشاورزی میزان آب مصرفی کشور به ۷۰ میلیارد مترمکعب در سال رسیده  است و طی ۲۰ سال آینده به ۵۰ میلیارد مترمکعب کاهش خواهد یافت.

خیام نکویی افزود: درحال حاضر ۹۸.۵ درصد کل بذور و گیاهان زراعی دنیا در ایران تولید می‌شود و تنها حدود ۱.۵ درصد بذور زراعی را از خارج وارد می‌کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: ۱۳ میلیون گل در کل دنیا وجود دارد که ۱۱ میلیون آن در کشور ما وجود دارد و این در حالی است که کشور ایران دارای چهار اقلیم و به راحتی می‌تواند کشت و صادرات داشته باشد.

وی افزود: تا کنون حوزه کشاورزی ما معیشتی و غیر اقتصادی بوده است اما امروز باید به سمت اقتصادی شدن پیش برود و از پوسته معیشتی خارج گردد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره باینکه ۸ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی در کشور داریم، گفت: تنها ۲ هزارگونه آن از گیاهان دارویی است که صادرات ۲۰ مورد آن توانایی جایگزینی فروش نفت در کشور را دارد.

خیام نکویی با اشاره باینکه ایران قابلیت خودکفایی در محصولات کاربردی و رسیدن به جایگاه امنیت غذایی درجه یک را دارد، افزود: سال گذشته در تولید گندم نان خودکفا شدیم و امسال نیزخودکفایی در تولید گندم پایدار شد.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی فرابخشی است، گفت: در شورای انقلاب‌فرهنگی پیش‌نویس امنیت غذایی مطرح شده است که با اجتماع ۲۶ دستگاه اجرایی و ۳۰۰ متخصص ابلاغ شده است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تولید ۶۰ درصد از ۱۳۳ میلیون تن محصول کشاورزی در اراضی درجه سه و چهار کشور بیان داشت: سال گذشته مجلس شورای اسلامی با یک مصوبه رأی به تغییر کاربری این زمین‌ها داد درحالی که این مصوبه ناقض امنیت غذایی می باشد.

این مقام مسئول با تاکید براینکه در بخش کشاورزی استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی امری  ضروری است، افزود: اگر بخواهیم میزان تولید را افزایش دهیم، بهره‌وری از بعد کیفی و کمی و حفظ منابع بر پایه آب‌وخاک باید موردتوجه قرار بگیرد.

خیام نکویی با بیان اینکه ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، بیان کرد: هفت درصد از این تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را مزارع نوآوری و شرکت‌های حوزه کشاورزی تشکیل می‌دهد و طبق برنامه‌ای که پیش‌بینی کردیم ظرف سه سال آینده شاهد یک جهش در بخش کشاورزی با راه‌اندازی مزارع نوآوری کشاورزی خواهیم بود.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اصفهان شانزدهمین مرکز فناوری دانش بنیان کشاورزی و دهکده نوآوری و فناوری کشور را ایجاد خواهد کرد.

در ادامه نیز رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان با اشاره به اهمیت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اتاق اصفهان عرصه مناسبی برای فعالان کشاورزی و دانش بنیان است و باید دست به دست یکدیگر دهیم تا در این حوزه اتفاقات خوبی رقم بخورد.

امیر کشانی با بیان اینکه اصفهان یکی از مهمترین استان های پیشرو در حوزه اقتصاد دانش‌بیان به خصوص در حوزه کشاورزی و صادرات است، اظهار داشت: از دولتمردان در وزرات جهاد کشاورزی انتظار داریم با توجه به اختیاراتی که دارند توجه بیشتری به بخش کشاورزی استان اصفهان داشته باشند.

اتاق اصفهان کشاورزی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه