English

استاندار اصفهان خبرداد:

اجرای ۷۶۰ کیلومتر پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان/ احیای زاینده‌رود تا پایان سال۱۴۰۴

استاندار اصفهان گفت: تاکنون ۷۶۰ کیلومتر از هزار کیلومتر پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان لوله گذاری اجرا شده است.

 اجرای ۷۶۰ کیلومتر پروژه انتقال آب دریای عمان  به اصفهان/ احیای زاینده‌رود تا پایان  سال۱۴۰۴
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

، سیدرضا مرتضوی در نشست بزرگداشت روز خبرنگار در جمع اصحاب رسانه بیان داشت: برای جاری‌شدن رودخانه زاینده رود به ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب نیاز است که که با اجرای این پروژه‌ها آب را به حقابه دار اصلی یعنی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی برمی گردانیم و این مهم تا اواخر ۱۴۰۴ قابل تحقق است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته در کشور و فلات مرکزی در خصوص حوزه آب تدابیر خوبی اندیشیده نشده بود، گفت:آرزوی انتقال آب به فلات مرکزی از دریاهای جنوب، در دوره قبل از انقلاب نیز مطرح بوده است و تحقق آن به صورت اتفاقی نبوده است.

مقام عالی دولت در استان افزود: درتلاش هستیم تا سامانه تأمین آب از منابع داخلی جنوب استان موسوم به طرح ماندگان را که به سامانه شهید رئیسی تغییر نام یافته است، بهار ۱۴۰۴ وارد مدار کنیم و شهریور سال پیش رو خط انتقال آب دریا را به اتمام برسانیم.

مرتضوی ادامه داد: تلاش ما این بود که شهریورماه سال ۱۴۰۴ در روزهای پایانی دولت سیزدهم این پروژه به پایان برسد و این تلاش‌ها اکنون نیز متوقف نشده و با تمام توان گروه عظیمی از خادمان مردم اصفهان در جایگاه های مختلف مسئولیت و مدیریت به دنبال تحقق تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان هستند.

استاندار اصفهان بیان کرد: رییس جمهور شهید در وز اولی که بنده مسئولیت استانداری اصفهان را پذیرفتم تذکر دادند که انتظار مردم احیای زاینده‌رود است و همین موضوع باعث شد با همبستگی و تلاش شبانه روزی پروژه‌های تأمین آب استان را دنبال کنیم.

وی گفت: انتقال آب از خلیج‌فارس به استان توسط همه دولت‌ها پیگری شد اما در دولت سیزدهم وقتی گزارش مفصلی توسط شرکتی که در استانداری قبل شکل‌گرفته بود، ارائه شد؛ در تهران با مخالفت‌هایی برای صدور مجوز و مقاومت‌ها مواجه شدیم که گفته می‌شد آبگیر خلیج‌فارس توان تأمین آب برای استان اصفهان را ندارد.

مرتضوی اضافه کرد: پروژه تأمین آب استان از منابع جنوب استان که به نام شهید جمهور آیت الله رئیسی مزین شده است نیز با حمایت‌های قاطعانه این شهید والامقام آغاز شد تا از چندین منبع آب استان تأمین شود.

مقام عالی دولت دراستان با بیان اینکه برخی اشکالات به طرح انتقال آب از خلیج فارس وارد می‌کنند، بیان داشت: افرادی که مخالف این مسیر و طرح بودند می‌گفتند آبگیر خلیج فارس ظرفیت پشتیبانی و توان تأمین آب را براساس بارگذاری‌هایی که خواهد شد، برای استان اصفهان ندارد.

وی افزود:به گفته آنها حداکثر مجوز سازمان محیط زیست کشور برای خلیج فارس ۲۰۰ میلیون مترمکعب است، افق ۲۵۰ میلیون مترمکعب اما بارگذاری‌ها ۷۰۰ میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده است.

مرتضوی اظهار داشت: به دلیل بالابودن کدورت و املاح آب در محل آبگیری تأسیسات شیرین‌سازی و انتقال آب منجر شد دوره بهره‌برداری بین ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش یابد.

وی ضمن تأکید بر حفظ مسائل زیست محیطی استان، عنوان کرد: در تمامی پروژه‌های استان از جمله پروژه های تأمین آب، آنچه که مد نظر ما قرار گرفته حفظ و توسعه مسائل زیست محیطی در استان و سایر نقاط کشور است.

استاندار اصفهان افزود: وزارت‌خانه‌های تخصصی مسأله آغاز خط انتقال آب یزد که از سال ۹۰ شروع شد را مطرح کردند و تا سال ۱۴۰۰ ده سال طول کشید که ۳۸۰ کیلومتر از خط انتقال آب ایجاد شود.

مرتضوی ادامه داد: با حمایت رئیس جمهور شهید پیشرفت روند این پروژه محقق شد و طی دو سال ۷۶۰ کیلومتر طی شد و پروژه در حال پیشرفت است؛ ۴۸ پیمانکار در حال کار هستند.

مقام عالی دولت در استان ادامه داد: با مشورت متخصصان به این جمع‌بندی رسیدیم که خط جدیدی ایجاد شود و ایده اضافه‌کردن آب از جنوب به فلات مرکزی پیگیری شود.

استاندار اصفهان محور بسیاری از مشکلات استان را نبود زاینده‌رود دانست و اظهار کرد: علاوه بر رفع مشکلات کشاورزان استان، مهار ریزگردهای تالاب گاوخونی و رفع مشکلات آلودگی هوا نیز با جریان دائمی زاینده‌رود رفع خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه