English

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان خبر داد؛

افزدون ۱۰ دستگاه نساجی سنتی در کارخانه نساجی کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان از احیاء و مرمت کارخانه نساجی سنتی و افزدون ۱۰ دستگاه نساجی دراین کارخانه خبر داد.

افزدون ۱۰ دستگاه نساجی سنتی در کارخانه نساجی کاشان
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

، علیرضا عبدالله زاده در جمع خبرنگاران طی حکمی که از سوی وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی،شهردار کاشان به عنوان دبیر شهر جهانی نساجی سنتی"کاشان" منصوب کردند، گفت: قطعا یکسری برنامه و فعالیت های فی مابین شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری تعریف می شود.

وی عنوان کرد: وجود فروشگاه‌های منسوجات،کارگاه‌های تولید مواد اولیه در بازار کاشان و خرید محصولات نساجی توسط گردشگران خارجی و داخلی، گویای پویایی و احیای نساجی سنتی در کاشان است.

این مقام مسئول افزود: وجود کارگاه شعربافی و فروش پارچه آن به طور مستقیم در بازار با استفاده از طراحی و بافت پوشاک از منسوجات سنتی مانند مخمل بافی ، ابریشم بافی، شعربافی با استفاده از طراحی ایرانی و تکنیک‌های دوخت ، امروزه جزو شاخص‌های کاشان برای کسب عنوان شهر جهانی نساجی سنتی است.

عبدالله زاده هم چنین مهم ترین شاخص فعالیت های این حوزه را احیاء و مرمت کارخانه نساجی سنتی کاشان دانست و افزود:طی بازدیدی که همراه شهردار کاشان از کارخانه نساجی سنتی  صورت گرفت و قرار  شد که با مساعدت و همکاری شهرداری این کارخانه مرمت و احیاء شود و تعداد ده دستگاه نساجی در آن در بحث تولید و آموزش فعال شود.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری کاشان از دیگر برنامه های این اداره را مستند نگاری از هنر دانست وبیان کرد: امروزه رسالت میراث فرهنگی این است که صنایع دستی را مستند نگاری نماید تا آورده ای باشد برای افرادی که در آینده پا به این عرصه می گذارند.

عبدالله زاده اظهار کرد:کاشان به‌عنوان‌ شهر جهانی نساجی سنتی در فهرست میراث جهانی یونسکو و دریافت ۱۰۰ نشان ملی و جهانی توسط هنرمندان رشته‌های زری‌بافی، مخمل‌بافی، شعربافی، زیلوبافی و سفال‌گری، کاشان را در حوزه منسوجات سنتی به شهری منحصر به فرد تبدیل کرده است.

وی افزود: پیشینه تاریخی و فرهنگی کاشان برای همگان روشن است و کسب عنوان شهر جهانی نساجی سنتی، می‌تواند فرصتی برای معرفی این منطقه باشد و نگاه‌های جامعه بین‌المللی و علاقه‌مندان به گردشگری صنایع‌دستی را به این شهر معطوف کند.

عبدالله زاده گفت: پس امروز مسئولیت ما چنان سنگین است و باید بتوانیم با روایت میراث ارزشمند فرهنگی هنری‌مان، آن را به نیکی به جهانیان معرفی کنیم.و قطعا وظیفه و رسالت ما در این حوزه بیشتر و همت و تلاش ما در جهت معرفی و عرضه منسوجات در رویداد های بین المللی با برگزاری  نمایشگاه فصلی بیشتر خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ هنرمندبه صورت مستقیم در حوزه نساجی سنتی کاشان مشغول به کار هستند، افزود: این افراد در ۴۰ کارگاه خصوصی و عمومی در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند. که دارای گواهینامه و کارت هنرمندی می باشند.

رئیس اداره میراث و گردشگری کاشان همچنین بیان کرد: صادرات نساجی سنتی در سطح ملی نسبت به سایر رشته‌ها هنوز جایگاه خوبی را کسب نکرده است و بالطبع شهرستان کاشان نیز از این امر مستثنا نیست، ازاین‌رو با توجه به فعالیت تعداد زیادی هنرمند در حوزه نساجی سنتی نیاز است تا حمایت بیشتری برای معیشت هنرمندان و همچنین جایگاه اجتماعی آنان شود.

وی بیان کرد: ضمن دیدار رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با رئیس اتاق بازرگانی با تأکید بر لزوم همکاری‌های مشترک، تفاهم‌نامه همکاری فی ما بین امضا شد که طبق این تفاهم نامه به زودی اولین دستگاه مرتبط به نساجی و شعر بافی دریکی از کارخانجات کاشان فعال خواهد شد .

رئیس اداره میراث و گردشگری کاشان هدف از این کار را پشتیبانی در بحث های بیمه ای و پرداختی از هنرمندان و بخصوص کسانی که تازه پا به این هنر می گذارند دانست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه