English

معاون فرهنگی شهردار اصفهان:

سازمان های مردم نهاد حلقه میانی حکمرانی اسلامی هستند

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری گردهمایی سازمان های مردم نهاد استان اصفهان به مناسبت روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی خبرداد.

سازمان های مردم نهاد حلقه میانی حکمرانی اسلامی هستند
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

،کمال حیدری با اشاره به اینکه مفتخریم که در استان اصفهان تعداد بالایی سمن و خیریه فعالیت می کنند، گفت: سمن های استان در تجزیه و کمیت فوق العاده و بی نظیرند اما اگر جمع شوند ترکیب آنها هم قشنگ تر خواهد شد که یکی از نتیجه های آن توانمندسازی سمن ها است.

وی افزود: در بحث نظارت بر فعالیت سمن ها باید خودمان یکدیگر را ارزیابی و نظارت کنیم چون می خواهیم از خودمان دفاع کنیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما این است که نگاهمان به معضلات و معلولیت هاست، تأکید کرد: بنابر این مدام می خواهیم بار زمین افتاده را بلند کنیم که تمامی ندارد. باید تمرکزمان را روی علت ها بگذاریم و پیشگیری کنیم.

رئیس شورای توسعه و حمایت از تشکل های استان اصفهان در این جلسه با بیان اینکه اگر بخواهیم در بحث سازمان های مردم نهاد موفق باشیم باید توجه دقیق تری به حکمرانی بکنیم، گفت: حکمرانی در دنیا مدل های متفاوتی دارد. درنظام اسلامی حکمرانی باید اسلامی، انقلابی و مردمی باشد.

محمدرضا جان نثاری با تأکید بر صحبت یکی از فعالان سمن ها در این گردهمایی مبنی بر اینکه «خواهر و برادر مسئول! ما فقط بازوی شما نیستم ما می توانیم مغز شما باشیم» اظهار کرد: این همان حکمرانی مردمی است و باید ملاک عمل ما باشد.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی اینگونه نیست که مسئولان یک طرف میز قرار داشته باشند و مردم و فعالان اجتماعی و فرهنگی چون شما سمت دیگر میز، افزود: ما همه یک کار را انجام می دهیم منتها تقسیم کار کردیم و طبق آن وظیفه ای برعهده داریم که باید انجام بدهیم. چرا که همه قرار است در راه اعتلای جامعه اسلامی به مردم خدمت کنند.

مسئولان به سازمان های مردم نهاد پرو بال بدهند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه امنیتی ترین و شدیدترین حادثه ای که در یک کشور اتفاق می افتد جنگ است، اضافه کرد: ما جنگ و دفاع مقدس را در تمام سطوحش با مردم حل کردیم؛ بنابر این بقیه مشکلات را هم می توانیم با کمک مردم حل کنیم.

وی گفت: سازمان مردم نهاد، حلقه میانی حکمرانی است و شرط عقل است که مسئولان به سازمان های مردم نهاد پروبال بدهند و از آنها حمایت کرده و راه را برای آنها تسهیل کنند و حتماً باید این کار را انجام دهند؛ چرا که سمن ها آمده اند به عنوان حلقه میانی بار را از روی دوش حکمرانی بردارد. البته سازمان های مردم نهاد هم باید بپذیرند که در چارچوبی خاص فعالیت بکنند تا هرج و مرج در جامعه به وجود نیاید.

جان نثاری در پاسخ به یکی از فعالان سمن ها که پرسیده بود «برای تحقق گام دوم انقلاب فرمانده فرهنگی شهر اصفهان کیست؟ لشکرش را می شناسد؟» گفت: این سئوال مهمی است. ما در دولتی که گذشت طی این سه سال، برای اولین بار به این موضوع پرداختیم. ۳۹ ساختار داریم که ادعا می کننند کار فرهنگی انجام می دهند و بیش از  ۵۰ دستگاه داریم که مدعی هستند فعالیت فرهنگی انجام می دهند اما چرا با هم همپوشانی ندارند؟ چون در هیچ زمانی ذیل یک حکمرانی قرار نگرفته اند.

معاون استاندار ادامه داد: لذا ما می بینم همه دستگاه ها و ساختارهای فرهنگی به برخی مسائل می پردازند و درآن زمینه فعالیت می کنند در  حالی که از بغضی مسائل غفلت شده و اصلاً کسی به آنها فکر هم نمی کند.

جان نثاری با بیان اینکه قرار نیست فقط مشکلات را فهرست کنیم چراکه دردی دوا نمی کند، خاطر نشان کرد: باید نقاط کور را پیدا کرده و یکی یکی آنها را حل کنیم.

وی افزود: ما باید بدانیم برای بهتر فعالیت کردن شما چه کاری باید انجام دهیم  وتسهیل گری کنیم و شما هم باید اولویت های جامعه را در نظر بگیرد.

رئیس شورای توسعه و حمایت از تشکل های استان اصفهان گفت: باید به حرف یکدیگر خوب گوش کنیم و تعامل دو طرفه داشته باشیم. باید شنید و ترتیب اثر داد. وقتی من می شنوم اکثر تشکل ها از فلان موضوع رنج می برند در سیاست گذاری ام همان را مد نظر قرار می دهم.

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان در حوزه سازمان های مردم نهاد به خصوص خیریه ها در کشور بی نظیر است، گفت: کارهایی که انجام می شود توسط این تشکل هادر سطح استان قابل احصا نیست؛ اما به این فعالیت ها بسنده نکنید، سازمان ها را تکثیر کنید.

وی افزود: ما در این مدت سعی کردیم درک بهتری از سازمان های مردم نهاد داشته باشیم و خودمان را جدای از مردم نمی دانیم. منتها ساختارها تعریف هایی دارد که باید به آنها احترام گذاشت  ضمن اینکه می توان ضابطه های دست و پاگیر را هم حل کرد.

تشکیل تشکل های قوی در استان با ورود افراد متخصص

دبیر شورای توسعه و حمایت از تشکل های استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: شورای توسعه و حمایت از تشکل های استان به ریاست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به توسعه کمی وکیفی تشکل ها پرداخت.

رسول تاجمیر ریاحی افزود: بر اساس نیاز میدان و احتیاجاتی که درمیدان دیده می شود تشکل ها و افراد علاقه مند و کنشگران را به سمت و سوی نیازهای جامعه ارجاع دادیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه بعضاً در سال های گذشته با نگاه موضوع محور توانستیم افراد علاقه مند را به فعالیت در زمینه ای که مورد نیاز جامعه است رهنمون شویم، گفت: مثلاً با هدایت علاقه مندان به فعالیت در عرصه های آسیب های اجتماعی، اعتیاد، خدمات درمانی، خانواده و موضوعاتی که نیاز بود از آنها خواستیم کمک کنند و باری از دوش جامعه بردارند که تشکل های خوب و قوی در حوزه های مختلف با ورود افراد متخصص شکل گرفت. 

باید تمرکزمان را روی علت ها بگذاریم و پیشگیری کنیم

نماینده تشکل های استان در شورای توسعه و حمایت از سازمان های مردم نهاد استان اصفهان نیز در این گردهمایی اظهار کرد: سمن ها باید کمیته های تخصصی تشکیل دهند و هم افزا شوند تا با همفکری با یکدیگر چالش ها را پیدا کرده و حل کنند و برای توانمندتر شدن سمن ها باید برنامه ریزی کنیم تا به نتیجه مناسب برسیم.

به گزارش موج؛ گردهمایی گفتگو محور سازمان های مردم نهاد استان اصفهان به مناسبت بزرگداشت روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی با حضور فرماندار اصفهان و جمعی از مقامات مسئول استان اصفهان، فعالان فرهنگی و اجتماعی تشکل های مردم نهاد و نمایندگان سازمان ها مردم نهاد استان در شورای توسعه و حمایت از تشکل های استان اصفهان روز سه شنبه در سالن شهید بهشتی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه