English

نوش آباد در حصار فرونشست زمین

بحران فرونشست زمین در دشت کویری کاشان، بعد از طاهرآباد، به تازگی چهره جدیدی از خود در نزدیکی نوش آباد به نمایش گذاشته است.

نوش آباد در حصار فرونشست زمین
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

، هرچند کارشناسان علت این فرونشست را کاهش بارش و افزایش برداشت از آبخوان می‌دانند اما بی توجهی به این هشدارها، دشت کاشان را اسیر بحران‌های عمیق‌تری خواهد کرد. 

یک فعال زیست محیطی در این خصوص گفت: نشانه های فرونشست در نوش آباد، بعد از آخرین بارش بهاری در اردبیبهشت سال جاری خودنمایی کرد و به مرور به جایی رسیده که با فاصله ای  کمتر از دو کیلومتر از مناطق مسکونی و در میانه دشتهای کشاورزی دیده می شود.

حسن مهدوی که برای اولین بار عکس فرونشست زمین در نوش آباد را منتشر و اظهار کرد: پژوهشها نشان می دهد که ادامه کاهش بارندگی و منابع آب‌ زیرزمینی، علاوه بر فرونشست می تواند به بحران "شوره‌زار شدن خاک" منجر شود که آثار منفی آن همه دشت کاشان را فرا خواهد گرفت.

وی افزود: نوش آباد در پایین ترین سطح دشت کاشان واقع شده و خط القعر حوضه آبریز آن است اما اجرای پروژه های آبخیز داری در مناطق بالا دست، به تخلیه منابع آب زیرزمینی در نوش آباد منجر شده و فرونشست با شدت و گستره بیشتری را به همراه خواهد داشت.

این‌فعال محیط زیست تصریح کرد: برداشت از آبخوان وقتی که به میزان متناسب آب وارد آن نشود، منجر به پدیده فرونشست می شود. اگر فرونشست نوش آباد مورد توجه نگیرد و برای تغذیه مصنوعی آن برنامه ریزی نشود، علاوه بر م ناطق مسکونی و کشاورزی، تاسیسات بزرگی مثل شرکت فولاد را تهدید می کند .

وی تاکید کرد: مطالعات دانشگاهی نشان می دهد که به ازای هر ۱۰ متر افت سطح آب زیرزمینی احتمال وقوع ۵۰ سانتی متر فرونشست وجود دارد،با این شاخص، می توان آینده نزدیک دشت کاشان را پیش بینی کرد.

مهدوی گفت: مدیریت مصرف آب، کاهش کشت محصولات پرآب مثل هندوانه، خربزه ، گندم... ، اصلاح الگوی کشاورزی و حتی تعطیلی آن در بخش کویری و پایین دست و جایگزینی صنایعی مثل گردشگری و آبزی پروری راهکارهایی است که می تواند تا حدودی دشت کاشان را نجات دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه