English

دادستان آران و بیدگل:

۷۰ درصد پرونده‌های قضایی آران و بیدگل مربوط به جرائم زبانی است

دادستان آران و بیدگل بیان داشت:یش از ۷۰ درصد پرونده‌هایی که در محاکم قضایی این شهرستان تشکیل می شود، مربوط به جرائم زبانی شامل توهین، تهدید، تهمت و افترا است که ناشی از ناآگاهی مردم نسبت به مجرمانه بودن آنها است.

۷۰ درصد پرونده‌های قضایی آران و بیدگل مربوط به جرائم زبانی است
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

، مرتضی باصریان در نشست با خبرنگاران گفت: با ابلاغ مصوبه هیات وزیران در خصوص تعدیل مبالغ جزای نقدی قوانین و مقررات جزای نقدی جرائم در سال ۱۴۰۳ تغییر کرد.

 وی تصریح کرد: مطابق مصوبه هیات وزیران ابلاغی چهارم تیر ماه ۱۴۰۳ در خصوص تعدیل مبالغ جزای نقدی قوانین و مقررات مختلف در حال حاضر جزای نقدی جرائم بروز رسانی شده است.و مبلغ جریمه فی مابین دویست تا هشتصدمیلیون در نظر گرفته شده است.

این مقام قضائی اظهار کرد: جرمهای زبانی، علاوه بر مجازاتی که دارد و مردم نسبت به آن اطلاع ندارند، جرمهای دیگری را به همراه دارد که باعث افزایش حجم پرونده‌های قضایی برای مردم می‌شود.

وی افزود:طبق قانون جدید، مجازات توهین و تهدید تا۸۰۰میلیون ریال افزایش یافته است که ناتوانی محکوم در پرداخت آن منجر به توقیف اموال و حتی زندان می شود که تبعاتی بر خانواده آنها و جامعه تحمیل می کند.

داداستان شهرستان آران و بیدگل تصریح کرد: هتاکی و فحاشی در بسیاری از موارد، ناشی از عصبانیت ناگهانی مردم است و اطلاع رسانی و آگاهی بخش مردم از قوانین، نیازمند کار فرهنگی است  که می‌تواند مانع از تشکیل پرونده‌های قضائی  و عواقب پس از آن شود.

وی تاکید کرد: برخورد با اراذل و اوباش در اولویت برنامه‌های دستگاه قضایی است تا مانع از پدیده‌های نوظهور شود  اما در برخی موارد، مجازات و پیگیری‌های قضایی برای بازدارندگی و پیشگیری از جرم اثربخش نیست.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آران و بیدگل گفت:بنا به گزارش های مردم و بازدیدهای میدانی،  وضعیت بهداشت در شهرستان آران و بیدگل مطلوب نیست و اگر نشست با مسئولان بهداشت و درمان منجر به اصلاح آن نشود،  به عنوان ترک فعل از مرجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: آگاهی بخش مردم از قوانین نیازمند کار فرهنگی است که برخی مدیران دستگاه های اجرایی برای اطلاع رسانی به هنگام، کوتاهی می کنند که رئیس دادگستری برای دفاع از حقوق شهروندان، در نشست با مسئولان شهری، این موضوع را پیگیری میکند.

باصریان با تاکید بر پیشگیری از وقوع جرم افزود: پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی از برنامه‌های محوری قوه قضائیه است که تشکیل انجمن حمایت از زندانیان یکی از این سیاستها است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آران و بیدگل گفت: سامانه جامع ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سجام) سامانه ای است که به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردم در حل معضلات اجتماعی، پیشگیری از وقوع جرایم و پیگیری سریع تخلفات و جرایم با اثر بازدارندگی راه اندازی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه