English

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان:

بین المللی سازی آموزش عالی یک تکلیف قانونی در برنامه هفتم توسعه است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه ، بین المللی سازی آموزش عالی یک انتخاب نیست بلکه یک تکلیف قانونی است.

بین المللی سازی آموزش عالی یک تکلیف قانونی در برنامه هفتم توسعه است
به گزارش خبرگزاری موج اصفهان

 ، محمد فرامرزی در مراسم افتتاحیه اولین مدرسه جامع تاکتیک ها و تکنیک های بین المللی سازی و ارتقای رتبه دانشگاه اصفهان تصریح کرد: بین المللی سازی آموزش عالی یک انتخاب نیست بلکه یک تکلیف قانونی است که وزارت علوم به عنوان یک نهاد علمی و ما به عنوان دانشگاه، باید سالانه پاسخگوی عملکرد خود در این حوزه باشیم، بنابراین باید همه ما به دانش و توان مدیریتی بین المللی سازی، تجهیز شویم

وی گفت: بین المللی سازی آموزش عالی اصولاً مرزی ندارد و محدود به یک یا دو دانشگاه و یا موسسه علمی خاص نیست، بلکه یک تکلیف قانونی در برنامه هفتم توسعه است که آموزش عالی باید در مقابل مجلس و سایر نهادهای بالادستی بر اساس شاخص های دیده شده در برنامه پاسخگو باشد.

این‌مقام‌مسئول افزود:نکته مهم دیگر اینکه مفهوم بین المللی سازی فقط محدود به پذیرش دانشجوی خارجی نیست و ابعاد و‌ مولفه های متعددی دارد.

فرامرزی با اشاره به این که در اسناد بالادستی برنامه هفتم چهار چالش به عنوان چالش های اساسی آموزش عالی مطرح گردیده است، اظهار کرد: غیر از ناکارآمدی در نظام حکمرانی آموزش عالی که یکی از مشکلات اساسی آموزش عالی در حال حاضر است، از هم گسیختگی که بین زیر نظام های آموزش عالی وجود دارد، موازی کاری و عدم ماموریت گرایی ،پاسخگویی ناکافی دانشگاه به نیازهای جامعه و یا بهتر است بگوییم به نیازهای جهانی ،   ضعف در همکاری های علمی بین المللی از ضعف های اصلی آموزش عالی است که نهادهای مجری در آموزش عالی موظف به تنظیم سیاست های خود برای برطرف کردن این ضعف ها هستند.

وی در ادامه افزود: در حوزه دانشگاه اصفهان، در دوره جدید و برنامه تحولی آموزشی دانشگاه ، چند هدف پیش بینی و بر اساس آن برنامه های ۱۴۰۳ شروع شد . علاوه بر تربیت نیروی متخصص و توجه به ماموریت گرایی،توجه به آمایش آموزش عالی،دیپلماسی علمی و توسعه همکاری های الهام بخش بین المللی در حوزه آموزش از اهداف مورد توجه دانشگاه اصفهان است. در حوزه های پژوهش و فناوری و دیگر حوزه ها نیز چنین هدفی دنبال می شود.

معاون دانشگاه اصفهان بیان کرد: ما به طور خاص بر روی بین المللی سازی رشته ها و برنامه های درسی هدف گذاری کردیم و انشالله به موقع جزئیات مربوط به فرایند و نحوه راه اندازی و تدوین برنامه های درسی بین المللی به دانشکده ها اعلام می شود.

فرامرزی در ادامه با طرح این پرسش که،درسطح ملی نهاد آموزش عالی چه وظیفه ای در قبال بین المللی سازی دارد، تصریح کرد: قانون برنامه هفتم توسعه تقریبا در اواخر دولت قبل، در تیرماه نهایی و ابلاغ شد و در حال حاضر یک سند الزام آور برای تمام بخش های کشور آماده اجرا است. جا دارد که کسانی که در این جلسه و یا مجازی حضور دارند، نگاهی به بخش های الزام آوری که دقیقا مرتبط با بین المللی سازی است بیندازند. در ماده ۹۳ فصل بیست که در خصوص ارتقا نظام علمی و فناوری است، چند هدف که دقیقا بخش عمده ای از سنجه های نظام ارتقا علمی و فناوری، برمی گردد به بین المللی سازی دیده می شود .اولین موضوع، رتبه جهانی ایران از نظر کمیت تولید نرخ استاندارد پایگاه های معتبر است که قرار است در پایان برنامه توسعه ۱۴۰۷، ایران در رتبه ۱۴ باشد و شمار دانشجویان خارجی قرار است به ۳۲۰ هزار برسد که در حال حاضر ۱۰۰ هزار است. همچنین، سرانه مقالات نمایه شده در پایگاه بین المللی حدود یک و نیم باید باشد و درصد افزایش نشریات نمایش داده شده ۲۵ درصد است . دانشگاه های ایرانی که در حال حاضر در نظام های رتبه بندی معتبر زیر ۵۰۰ هستند فقط دو دانشگاه هستند که باید به بیست دانشگاه ارتقا یابند.

 فرامرزی تصریح کرد: دستیابی به این اهداف، اصلا کار ساده ای نیست و یکی از تکالیف مهم، همین رتبه زیر ۵۰۰ است که در حال حاضر دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران آن را کسب کرده اند. اگر قرار هست تا ۵ سال آینده بیست دانشگاه به این سمت بروند، نیازمند یک تلاش جهادی و همه جانبه و تدبیر و برنامه ریزی عمیق هستیم که انشالله در دوره. جدید وزارت که انرژی جدید هم دارند، بتوانند با بسیج همه ظرفیت ها، این مهم را محقق نمایند.

وی با بیان این که، بین المللی سازی بخشی از اقتصاد کشورها است و تنها محدود به جذب دانشجو نمی شود،تصریح کرد: بین المللی سازی در سبد درآمدی کشورها دیده می شود نه در سطحی که فقط یک مقداری دلار وارد کشور شود. یکی از ابعادی که بین المللی سازی را تقلیل داده است، فقط جذب دانشجو آن هم از نوع ضعیف و بی کیفیت از چند کشور خاص است.

 معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: دانشگاه اصفهان در حال حاضر ۴۵۰ برنامه درسی فعال، ۵۵ گروه آموزشی، ۷۲۲عضو هیأت علمی دارد که بسیاری از آن ها به عنوان یک ظرفیت بین المللی مطرح هستند و این پتانسیل می تواند دانشگاه اصفهان را در زمینه بین المللی سازی در تراز دانشگاه های مطرح قرار دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه