English

دبیر سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان مطرح کرد؛

لزوم توسعه کشت فناورانه گیاهان دارویی در اصفهان

رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت گیاهان دارویی با معرفی شرکت‌های فناور و چالش‌های پیش رو در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

لزوم توسعه کشت فناورانه گیاهان دارویی در اصفهان
به گزارش خبرگزاری موج اصفهان

، رئیس کمیته تأمین فناوری و توسعه تقاضای کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان در نشست ارائه نیازهای فناورانه صنعت گیاهان دارویی در اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: اتاق بازرگانی در دوره جدید رویکردی را در پیش گرفت که با تشکیل کمیسیون دانش‌بنیان، دانش و فناوری را در رده تصمیم‌گیری اتاق بازرگانی قرارداد.

 فرید نجات‌بخش افزود: این رویدادهای برگزار شده در جهت استاندارد شدن و جهت‌دهی فکری و ارتباط صنعت با متقاضیان بخش کشاورزی گیاهان دارویی است که متقاضیان فناوری زیادی هم دارد.

 حمید منتظر القائم، دبیر سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با ارائه روند اجرایی رویدادها گفت: با همکاری سرای نوآوری و کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان یک مجموعه در حال شکل‌گیری است که یک سری چالش‌ها را از شرکت‌ها جمع‌آوری و به زبان علمی به آن می‌پردازد که افرادی در این سرا به‌عنوان صنعت یار به شناسایی و ارائه راهکار مشکلات تقاضاهای فناوری می‌پردازند.

 وی ادامه داد: در واقع رویداد مذاکرات و شناسایی چالش‌ها است و نتیجه مذاکرات را صنعت‌یاران پیگیری می‌کنند تا به قرار داد برسد در واقع هدف فقط برگزاری رویداد نیست؛ بلکه در این مسیر پر چالش، فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی می‌شوند.

 دبیر سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: تاکنون سه قرارداد منعقد و چندین شرکت هم در مرحله انعقاد قرارداد قرار دارند.

 وی با اشاره به سامانه‌های به همرسانی در سایر کشورها گفت: ما این سامانه‌ها را بررسی کرده و یک نما برای فرایند ارائه راهکار پیدا کردیم که در این راستا صنعت‌یار به‌عنوان رابط متقاضیان فناور راهکار ارائه می‌دهد.

 علی جلیلیان، پژوهشگر پژوهشکده بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در جهان بیش از ۵۰ هزار گونه گیاهی باهدف دارویی مورداستفاده قرار می‌گیرد و عقیده بر این است که حدود یک‌سوم گیاهان روی زمین دارای خصوصیات دارویی هستند.

 وی افزود: ایران سومین قطب تنوع گیاهان دارویی در جهان است و بیش از ۸ هزار گونه در ایران وجود دارد و این در حالی است که ایران واردکننده گیاه و فرآورده دارویی است و سهم گیاهان دارویی در تولید دارو اکنون معادل ۳ درصد یعنی یک‌دهم کشورهای پیشرفته است.

 پژوهشگر پژوهشکده بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید به اینکه هر یک از این گیاهان توانایی تولید ۵ الی ۲۵ هزار متابولیت مختلف را دارند، تصریح کرد: سرانه مصرف گیاهان دارویی در ایران ۲۵ گرم و در آمریکا ۲ هزار و ۵۰۰ گرم و در اروپا ۹۰۰ گرم است که طبق برآورد این میزان در کشور تا سال ۱۴۰۴ باید به ۵۰۰ گرم می‌رسید که با این روند ما به نقطه هدف نرسیدیم.

 جلیلیان با اشاره به اینکه در حوزه کشت گیاهان دارویی دچار چالش‌هایی هستیم، بیان داشت: یکی از مسائل اولویت‌دار مرتبط با گیاهان دارویی در تولید و استفاده از گیاهان دارویی و مشکلات مرتبط با عدم پرداختن به موضوع ارزش‌افزوده است.

 وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش موجب ایجاد ارزش‌افزوده، جلوگیری از خام‌فروشی، مدیریت زنجیره تأمین گیاهان دارویی و ایجاد فرآورده‌های استاندارد گیاهان دارویی قابل‌رقابت است.

 پژوهشگر پژوهشکده بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در حال حاضر واردکننده گیاه و فرآورده دارویی است درحالی‌که حدود ۲۵ درصد از داروهای فعلی در جهان مستقیماً از فرآورده‌های گیاهان دارویی هستند.

 جلیلیان بیان داشت: اهمیت گیاهان دارویی تا جایی است که در دوران کرونا ضرورت توجه بیشتر به گیاهان دارویی را در برداشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه