English

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان:

راه اندازی ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان حرکت در مسیر نسل سوم و چهارم است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: راه اندازی ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان یک ایده مترقی و حرکت در مسیر دانشگاه نسل سوم و چهارم است.

راه اندازی ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان حرکت در مسیر نسل سوم و چهارم است
به گزارش خبرگزاری موج اصفهان

، هادی امیری در نشست هم اندیشی ناحیه نوآوری، فرصت ها و چالش ها در خصوص ضرورت ایجاد ناحیه نوآوری، مزایا و معایب راه اندازی آن به پرسش های مطروحه پاسخ داد و بر تعامل و هم اندیشی در خصوص روند فعالیت ناحیه نوآوری تاکید کرد.

وی در ادامه با بیان این که همدلی و همراهی اجزای دانشگاه در انجام کارهای بزرگ بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: برای راه اندازی مرکز نوآوری کوانتوم با همین همدلی و همراهی عزیزانی در حوزه های دفتر فنی، حراست و سایر بخش های دانشگاه موفق شدیم که با دانشگاه های بزرگ رقابت کنیم و بهترین مرکز نوآوری کوانتوم را در دانشگاه راه اندازی نماییم.

امیری، راه اندازی ناحیه نوآوری و فناوری را یک ایده مترقی دانست که به دانشگاه کمک می کند هر چه زودتر نسل خود را از دو به سه و چهار ارتقا بدهد.

ایشان با بیان این که در مرحله نخست راه اندازی ناحیه نوآوری، تجربه چندانی نداشتیم افزود: خوشبختانه با گذشت زمان و انعقاد تفاهم نامه با شرکت های مختلف به منظور ورود و همکاری آن ها با ناحیه، تجربیات خوبی کسب کردیم.

معاون پژوهش و فناوری تصریح کرد: امروز در این نشست درخواست ما این است که هرگونه ابهامی در مورد ناحیه نوآوری هست را مطرح کنید تا با گفتگو و تبادل اطلاعات به یک درک مشترک برسیم.

امیری ارتباط با صنعت را مقدمه ثروت آفرینی از دانش و شاخصی دانست که برای دانشگاه اعتبار می آورد و برای بهبود وضعیت معیشتی اعضای هیات علمی نیز موثر دانستند. ارتباط با صنعت می تواند به ارتقا آموزش دانشگاه هم کمک کند و در رتبه بندی دانشگاه موثر است.

وی خواستار مطرح کردن سوالات و دغدغه ها در مورد ناحیه نوآوری شد و تصریح کرد: اگر سوالات به صورت شفاف تبیین شود، می توانیم به یک مفاهمه برسیم.

یزدچی مدیرامور نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان نیز گزارشی از ضرورت ایجاد ناحیه نوآوری و تاثیر آن در توسعه اقتصادی، ارتقای سطح علمی و فناوری، ترویج فرهنگ نوآوری و جذب استعداد ها و ارتباط موثر با صنعت تبیین کرد.

وی ساختار ناحیه نوآوری را با دو رویکرد حمایتی و غیر حمایتی مورد بررسی قرار داد و گفت:مرکز رشد و کارآفرینی، واحدهای نوآوری دانشکده‌ها، مراکز نوآوری تخصصی، مرکز نوآوری صنایع سرگرمی ومرکز نوآوری کوانتوم ساختار حمایتی دارند و مرکز رشد علوم انسانی، اسنواتک، پنتا (گروه صنعتی رجال)،شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه و مرکز نوآوری صنایع هوایی از ساختار غیر حمایتی برخوردارند.

ابتدا شکل گیری ایده‌ی ناحیه نوآوری در دانشگاه بسیار مهم بود و در ادامه کار در مدیریت جدید دانشگاه اصلاحاتی انجام شد با تشکیل کارگروه‌ها و نظام تصمیم‌گیری و اجرای آن تحولات خوبی را در ناحیه شاهد هستیم. از جمله کارهای مهم انجام شده می توان به تکمیل الگوی زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاه، تغییر در الگوی پذیرش شرکت‌ها و واحدهای مستقر اشاره کرد.

یزدچی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای همکاری، برقراری گفتمان اعتمادساز با صنایع بزرگ ، تسهیل وضعیت دانشجویان برای کارآموزی و استادان برای ارتباط با صنعت و فرصت مطالعاتی صنعتی، رونق حمایت از پایان‌نامه‌ها، اجرا شدن درس کاربینی، رونق یافتن اجرای برنامه‌های کارآفرینی، امضای قراردادهای باز، بهسازی اماکن قدیمی، طراحی و اجرای الگوهای جدید همکاری (اجاره، BOT، پژوهشی)،راه‌افتادن گفتمان مؤثر در خصوص مفاهیم پیچیده‌ای مانند حق مالکانه، دارایی‌های نامشهود، ارزش‌گذاری فناوری، مالکیت فکری،تکمیل زیست بوم نوآوری با بازوان اجرایی، فراهم شدن زمینه استفاده از امکانات معاونت علمی و ظرفیت استفاده از قانون جهش تولید دانش بنیان و تجربه‌های جدید برای بخش‌های مختلف دانشگاه مانند دفتر فنی، حراست و حفاظت فیزیکی، روابط بین‌الملل، فاوا، امور قراردادها از جمله دستاوردهای ناحیه نوآوری است.

وی با تبیین چالش های ناحیه نوآوری تصریح کرد، یکی از چالش های مهم ما عدم انتفاع دانشگاه از بزرگ شدن شرکت‌ها یا فروش آن‌ها (نبود الگوی کارآمد برای اخذ حق مالکانه) و مشکلات احتمالی در تخلیه اماکن تحت اجاره شرکت‌ها پس از اتمام قرارداد یا در حین آن است. همچنین عدم ارتباط مؤثر و وسیع دانشکده‌ها با شرکت‌های مستقر نیز از دیگر چالش ها است.

یزدچی در ادامه خواستار شبکه‌سازی در منابع انسانی، جذب سرمایه‌های بیرونی، تدارک سازوکارهای دارایی‌های نامشهود، کمک در جذب اعتبار از محل قانون جهش تولید دانش بنیان توسط معاونت اداری مالی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه