English

مدیر موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی:

ترویج حکمت و فلسفه جزو مکتب امام راحل و رهبر معظم انقلاب است

مدیر موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی 'tj:ترویج حکمت و فلسفه واقعی جزو مشی و مکتب امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

ترویج حکمت و فلسفه جزو مکتب امام راحل و رهبر معظم انقلاب است
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

،آیت الله کلباسی در همایش بزرگداشت علامه حسن زاده آملی گفت:متاسفانه بعضاً شاهدیم که عده ای فلسفه را علمی از ناحیه غرب و علم وارداتی می پندارند و درصدد تضعیف و تخریب آن بر می آیند، درحالی که برای ایستادن در مقابل استکبار و غرب باید ابتدا علم آنها را دریافت و با علم مقابل آنها ایستاد.

وی اظهار کرد: گرچه در آیات قرآن کریم چندین مرتبه واژه حکمت آمده است ، اما اعتقاد داریم معنا و مفهوم حکمت فقط در انحصار معنای اصطلاحی امروزه نیست، گاهی به پزشک،برخی به دانای مطلق و بعضاً به فلاسفه، حکیم می گویند.

مدیر موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی افزود: در چند صد سال اخیر شاهدیم، غرب درصدد مصادره فکر بودند، که لازم بود بعضی علما بیایند و براساس اسلام مانع از این فاجعه شوند، ابن سینا، ملاصدرا و دیگر حکما و فلاسفه اسلامی در مقابل فلسفه غرب برای مصادره فکر ایستادند و در دنیای معاصر ما عالمانی چون علامه حسن زاده آملی اقدام کردند.

استاد حوزه تصریح کرد: متاسفانه بعضاً شاهدیم که عده ای فلسفه را علمی از ناحیه غرب و علم وارداتی می پندارند و درصدد تضعیف و تخریب آن بر می آیند، درحالی که برای ایستادن در مقابل استکبار و غرب باید ابتدا علم آنها را دریافت و با علم مقابل آنها ایستاد.

وی افزود: امروز عده ای که از حکمت متعالی و عالی درکی نداشته اند، علیه حکما حرف های بی ربط می زنند و درصدد خط بطلان کشیدن بر آنان هستند، این در حالی است که اگر حکمت متعالی و فلسفه واقعی برخاسته از مکتب اسلام درک و فهم شد باید به این نتیجه رسید که برای کودکان و حتی مردم کوچه و بازار هم فلسفه و‌حکمت تعریف شود البته در مقیاس خودش.

آیت الله کلباسی بیان داشت:اگر حکمت و فلسفه واقعی برداشته شده از اسلام تبیین شد، جلوی شبهات و انحراف فکری وارداتی از غرب گرفته می شود.‌

این مقام مسئول در پایان هشدار داد:چنانچه چند اصطلاح فلسفی یاد گرفتیم، سریع ادعای درک دنیای علم را نکنیم و خود را فلاسفه و حکیم نپنداریم، تخریب و تضعیف کردن حکمت و فلسفه هنر نیست.

آیت الله حسینی آملی اذعان کرد: روند فکری، سیاسی و اجتماعی علامه حسن زاده آملی در کنار عرفان، معنویت، اخلاق و شب زنده داری قرار داشت،آن عالم  در جریان اعتراضات ،جانباز انقلاب اسلامی شد و تا پایان عمر این آسیب همراهش بود.

در ادامه آیت الله سید علی حسینی آملی اظهار کرد: نزدیک به ربع قرن در محضر علامه حسن زاده آملی تلمذ کردم و مطالب فراوانی فهم شد، اما آنچه برای مخاطبین قابل توجه است بعد سیاسی و اجتماعی شخصیت علامه حسن زاده آملی است.

وی افزود: در دوران شاگردی، سه بار از محضر مرحوم علامه حسن زاده آملی سوال پرسیدم منظور از «والعجل فرجهم »پس از بیان صلوات بر حضرت محمد چیست و چه گره ای  وجود دارد که حل آن دست ما بوده وباید اینگونه دعا کرد، آن عالم ذوفنون یکبار فرمودند منظور اجرای احکام دینی و قرآنی است که نگذاشتند اهل بیت اجرا کنند، بار دیگر استقرار حکومت اسلامی و بار سوم تامین امنیت اجتماعی مردم را منظور از گره حل نشده بیان کردند.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: خاطرم هست که مرحوم علامه حسن زاده آملی دین خدا را ناموس خدا می دانست و در خطبه نماز جمعه سال۱۳۵۵ نسبت به اعتراض برای تعویض تقویم سال به سال شاهنشاهی توسط رژیم پهلوی گفت، اکنون که این رژیم به دین خدا یعنی ناموس خدا دست دراز کرده، خدا دیگر تحمل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: مرحوم علامه حسن زاده آملی مکرراً در راهپیمایی ها و تظاهرات علیه رژیم پهلوی شرکت می کرد و نسبت به اعتراض سیاسی علیه رژیم منحوس مصر بود، آن عالم  در جریان اعتراضات ،جانباز انقلاب اسلامی شد و تا پایان عمر این آسیب همراهش بود.

شاگرد علامه حسن زاده آملی گفت: ولایت پذیری ایشان و همراه و همگام با انقلاب اسلامی بودن از شاخصه های شخصیتی آن عالم ذوفنون بود، آن عالم وارسته همیشه بر ارتباط طرفینی خود با رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند.

وی عنوان کرد: از دیگر ابعاد شخصیتی آن عالم مرحوم ،احترام بسیار زیاد به شهدا بود، به نحوی که شهدا را والاتر از اولیا الله می دانست و تمسک و توسل به آنها در سیره زندگی جاری و ساری بود.

آیت الله حسینی آملی اذعان کرد: روند فکری، سیاسی و اجتماعی علامه حسن زاده آملی در کنار عرفان، معنویت، اخلاق و شب زنده داری قرار داشت، براساس آنچه در زمان شاگردی خدمت علامه حسن زاده آملی دریافتم، این بود که هرآنچه علامه حسن زاده آملی داشت از ریاضت دینی چون توجه خاص به حلال و حرام و اجرای احکام الهی بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه