English

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان خبرداد؛

واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در لنجان

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان از پوشش کامل واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به منظور پیشگیری ازبیماری های دامی در لنجان خبرداد.

واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در لنجان
به گزارش خبرگزاری موج اصفهان

، محمد سلیمانی پور گفت: نظارت دقیق قرنطینه ای، واکسیناسیون به موقع ، پوشش حداکثری و برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی ویژه دامداران از جمله عواملی است که نقش موثری در کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک داشته است.

وی افزود: در راستای تحقق وظایف سازمان دامپزشکی و به منظور حفظ جمعیت دامی شهرستان لنجان، در چهارماهه سال ۱۴۰۳ و در بازه اجرای طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr)، واکسیناسیون دام سبک منطقه توسط کارشناسان خدوم واحد بهداشت و مدیریت بیماری های دامی شبکه دامپزشکی این شهرستان علیه بیماری ppr زودتر از پیش بینی انجام شده صورت گرفت.

این مقام مسئول افزود: در راستای پیشگیری از این بیماری شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان تنها به واکسیناسون دامی بسنده ننموده  و به موازات آن و به صورت پیوسته از نظارت دقیق و پویا بر ورود و خروج گله های دام به شهرستان و نیز در کنار آن ، آموزش به دامداران نیز اجرا گردید.

سلیمانی پور ادامه داد: فعالیت یکی از بزرگترین میادین دام استان ، همجواری با استان چهارمحال و بختیاری و همچنین موقعیت استراتژیک این شهرستان به عنوان مسیر عبور دام های کوچ رو، از جمله موارد تهدید آمیزی می باشند  که همواره خطر احتمال شیوع این بیماری در این منطقه را سبب می گردد لذا جدیت و حساسیت های ایجاد شده توسط شبکه دامپزشکی، موجب مصونیت این شهرستان در مقابل شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گردیده است .

وی ضمن اشاره به اینکه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک نوع بیماری عفونی و ویروسی با واگیری بالاست و در نشخوار کنندگان کوچک اهلی همچون گوسفند و بز و نشخوار کنندگان حیات وحش شایع است، افزود: این بیماری ، بین انسان و دام مشترک نیست و خطری برای انسان ندارد و از علائم این بیماری در دام می توان به تب ، بی‌حالی ، ریزش ترشحات از چشم و بینی ، اسهال ، مشکلات تنفسی و زخم در ناحیه دهان و تلفات زیاد اشاره کرد.

سلیمانی پور همچنین خاطر نشان کرد: تعامل اداره محیط زیست با شبکه دامپزشکی شهرستان در ارائه گزارشات به موقع و کنترل و پایش مستمر منطقه و بررسی علل تلفات احتمالی در حیات وحش  این منطقه ، توسط شبکه دامپزشکی در کنترل این بیماری نقش بسزایی ایفاد نموده است .

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان در پایان از کلیه دامداران خواست پیرو دوره های آموزشی برگزار شده مراتب هرگونه تلفات غیر مترقبه و مورد مشکوک ابتلا دام به این بیماری را ضمن عدم نقل و انتقال گله درگیر ، سریعا به کارشناسان واحد بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اطلاع و تعاملات لازم پیرامون واکسیناسیون و درمان گله دام سبک خود را با این شبکه برقرارنمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه