English

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان:

محدودیت ارتفاع مهمترین چالش بافت تاریخی در اصفهان است

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در بافت تاریخی اصفهان کد ارتفاعی برای ساخت‌وسازها به پنج طبقه محدود شده است که این مسئله موجب می‌شود رونق اقتصادی و اجتماعی این بافت‌ها دچار مشکل شود.

محدودیت ارتفاع مهمترین چالش بافت تاریخی در اصفهان است
به گزارش خبرگزاری موج اصفهان

، عباس حاج‌رسولی‌ها، در خصوص معماری سنتی در اصفهان اظهار کرد: معماری سنتی اصفهان که روزگاری به‌عنوان نمادی از تاریخ و فرهنگ غنی این شهر شناخته می‌شد، امروزه به سمت فراموشی می‌رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر توجه معماران و سازندگان بیشتر به معماری مدرن جلب شده است، در حالی که اصفهان به‌عنوان یک شهر تاریخی، نیازمند توجه ویژه به بافت‌های قدیمی و سنتی خود است؛ در این راستا احیای بافت‌های تاریخی و توجه به گذرگاه‌های تاریخی شهر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است و یکی از چالش‌های موجود در این بافت‌ها، محدودیت‌های ارتفاعی است که برای ساختمان‌ها تعیین شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: به‌طور ویژه، کد ارتفاعی برای ساخت‌وسازها به پنج طبقه محدود شده است که این مسئله موجب می‌شود رونق اقتصادی و اجتماعی این بافت‌ها دچار مشکل شود؛ به‌عنوان مثال در صورت نیاز به ساخت واحدهای مسکونی، این محدودیت به‌نوعی موجب کاهش جذابیت و کیفیت زندگی در این مناطق می‌شود.

حاج‌رسولی‌ها گفت: بافت‌های تاریخی اصفهان در شرایطی به حال خود رها شده است که در بسیاری از مناطق دیگر، بافت‌های جدید با ارتفاعات بیشتر شکل گرفته و این موضوع موجب نگرانی اهالی این مناطق شده است.

وی اضافه کرد: در واقع شورای اسلامی شهر در بعضی از دوره‌ها محدودیت‌های بیشتری بر ساخت‌وسازها در بعضی مناطق شهر اصفهان اعمال کرده است که این موضوع موجب نارضایتی مردم شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از شهروندان نارضایتی خود را از این وضعیت ابراز می‌کنند، اما در صورت نیاز به نوسازی یا بازسازی، به دلیل محدودیت‌های ارتفاعی با مشکلاتی مواجه می‌شوند، بنابراین معتقدم با تحقق مدیریت واحد شهری، بسیاری از این مشکلات قابل رفع است.

حاج‌رسولی‌ها گفت: در حال حاضر این موضوع در بسیاری از کلان‌شهرها از جمله تهران مشاهده می‌شود، اما اصفهان هنوز به این مرحله نرسیده است.

وی ادامه داد: تعریف بافت تاریخی به‌گونه‌ای است که می‌تواند فضای لازم برای ساخت یک یا دو طبقه اضافی به‌منظور تأمین نیازهای اقتصادی خانواده‌ها را فراهم آورد و این موضوع باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که منظر و نمای ساختمان‌ها و شهر حفظ و نیازهای اقتصادی جامعه تأمین شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه بهبود وضعیت معماری سنتی شهر اصفهان نیازمند همکاری و تعامل بیشتر میان شورای اسلامی شهر و شهرداری است، تصریح کرد: در مکان‌هایی همچون میدان امام علی (ع)، میدان امام خمینی (ره) و گذرهای علی‌قلی‌آقا و جلفا که تحت نظارت شهرداری قرار دارد، تلاش‌هایی برای بهبود و بازسازی شده است، اما در کل اصفهان به‌عنوان یک شهر تاریخی، نیازمند توجه و برنامه‌ریزی دقیق‌تری است تا بتواند به هویت واقعی خود بازگردد.

حاج‌رسولی‌ها اضافه کرد: لازم است شهروندان نیز در این فرایند مشارکت بیشتری داشته باشند تا با همکاری و هم‌فکری یدیگر بتوانند به احیای این هویت تاریخی کمک و از تخریب بافت‌های سنتی جلوگیری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه