English

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش:

دانش‌آموزان از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق هدایت شوند

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: ما باید فرزندانمان را در مسیر یادگیری عمیق هدایت کنیم و از حافظه محوری دور کنیم.

دانش‌آموزان از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق هدایت شوند
به گزارش خبرگزاری موج اصفهان

،محسن زارعی در نشست مشترک مدیران مدارس متوسطه نظری و سرگروه‌های آموزشی متوسطهٔ نظری استان اصفهان بیان کرد: آموزش و پرورش بارها با صدای بلند اعلام کرده است که توانایی انجام کارهای بزرگ را دارد و این موضوع در آزمون‌های نهایی به‌وضوح نمایان شد. هدف غایی تربیت، همان‌طور که در بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آمده، تربیت نسلی فکور و عمیق است. ما باید فرزندانمان را در مسیر یادگیری عمیق هدایت کنیم و از حافظه محوری دور کنیم.

وی  اظهار داشت: امروز در این گردهمایی، در روز تعطیل، به دلیل اهمیت موضوع ارزشیابی در نظام آموزش و پرورش، در کنار شما هستم. از زحمات شما در برگزاری و تصحیح آزمون‌های نهایی صمیمانه تشکر می‌کنم. این کار بزرگ بدون همت و تلاش شما امکان‌پذیر نبود.

این مقام مسئول ادامه داد: آموزش و پرورش بارها با صدای بلند اعلام کرده است که توانایی انجام کارهای بزرگ را دارد و این موضوع در آزمون‌های نهایی به‌وضوح نمایان شد. هدف غایی تربیت، همان‌طور که در بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آمده، تربیت نسلی فکور و عمیق است. ما باید فرزندانمان را در مسیر یادگیری عمیق هدایت کنیم و از حافظه محوری دور کنیم.

زارعی اذعان داشت: برنامه ملی درسی ما باید به شش ساحت تربیتی توجه کند. اگر در محتوای درسی این توجه وجود نداشته باشد، نیاز به بازنگری داریم. تربیت باید در مرکز توجه ما باشد و ما باید به بازخوانی معنای تربیت بپردازیم. نظام ارزشیابی می‌تواند جهت‌گیری دقیقی به‌نظام آموزشی بدهد و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از بندهای مهم سیاست‌های کلی، ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، استقرار نظام جامع رصد، ارزیابی و تضمین کیفیت است. برای تضمین کیفیت، ابتدا باید وضع موجود را به‌درستی بشناسیم و عملکرد دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار دهیم. ارزشیابی باید مبتنی بر اهداف برنامه درسی ملی باشد.

وی بیان داشت: داده‌های ارزیابی باید به ما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم. این یک دستاورد بزرگ است که از سال ۱۴۰۲، عملکرد نظام آموزش و پرورش به‌طور شفاف مورد قضاوت قرار گرفته است. این شفافیت به ما کمک می‌کند تا ضعف‌ها را شناسایی و اصلاح کنیم.

زارعی گفت: مدیران محترم، نتایج آزمون‌ها باید به‌عنوان یک معیار برای برنامه‌ریزی استفاده شود. ما باید به تحلیل عملکرد دانش‌آموزان بپردازیم و نقاط ضعف را شناسایی کنیم. این اطلاعات می‌تواند به ما کمک کند تا در برنامه‌ریزی‌های آینده، تصمیمات بهتری بگیریم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ابراز داشت: در سال‌های اخیر، ما باید به دنبال ارتقای کیفیت آموزش باشیم. این شامل برگزاری جلسات رفع اشکال، تهیه ویدئوهای آموزشی و استفاده از بسترهای آموزشی مختلف است. ما باید از انواع ابزارهای ارزشیابی استفاده کنیم و دانش‌آموزان را به یادگیری عمیق تشویق کنیم.

وی تأکید کرد: همچنین، باید به والدین آموزش دهیم که استرس را از روی دوش دانش‌آموزان بردارند و به آن‌ها یادآوری کنیم که یادگیری باید در کانون توجه باشد. ما باید به دانش‌آموزان کمک کنیم تا با آرامش و بدون فشار، به یادگیری بپردازند.

زارعی خاطرنشان کرد: باهمت شما همکاران عزیز می‌توانیم شاهد پیشرفت‌های بیشتری در نظام آموزش و پرورش باشیم و بتوانیم نسل خلاق و متفکری را تربیت کنیم که آینده کشور را بسازند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه