English

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در گفتگو با خبرگزاری موج؛

دلال ها سرعت کشتار مرغ را بالا می برند تا آب داخل گوشت باقی بماند

برومند چهارآئین گفت: وقتی سرعت کشتار مرغ افزایش می یابد، آب کامل از لاشه مرغ خارج نمی شود و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم آب در لاشه مرغ باقی می ماند و اگر قیمت گوشت مرغ ۱۲ هزار تومان باشد برای آب اضافی حدود ۱۵۰۰ تومان از مردم می گیرند.

دلال ها سرعت کشتار مرغ را بالا می برند تا آب داخل گوشت باقی بماند

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه افزایش قیمت تخم مرغ تاثیری بر روی قیمت مرغ ندارد، گفت: تخم مرغی که برای جوجه کشی استفاده می شود نطفه دار است و چندبرابر قیمت تخم مرغ خوراکی ارزش دارد و به طور معمول تخم مرغ نطفه دار به بازار عرضه نمی شود چون تولید تخم مرغ خوراکی در کشور علاوه بر تامین نیاز داخلی به اندازه ای است که مازاد آن به طور معمول صادر می‌ شود.

برومند چهارآئین با تاکید بر اینکه اخیرا حدود 10 درصد عرضه مرغ کاهش یافته است، اظهار کرد: مرغ زنده کیلویی 8200  تومان است و در بازار 12 هزار و 200 تومان عرضه می شود، زیرا 20 تا 25 درصد از لاشه مرغ دور ریخته می شود که با در نظر گرفتن این میزان افت، قیمت لاشه مرغ به 11 هزار تومان می رسد که با احتساب هزینه حمل و نقل، کشتار و بسته بندی و سود خرده فروشی، قیمت مرغ در بازار به 12 هزار 200 تومان می رسد.

چهارآئین با تاکید بر اینکه وقتی شرکت پشتیبانی دام برای خرید مازاد مرغ تولیدی وارد بازار می شود دلال ها نیز فعال می شوند، تصریح کرد: مرغدارها نمی توانند مرغ های خود را برای زمان طولانی تری نگه دارند،زیرا شرکت پشتیبانی بر خلاف تکالیف قانونی مرغ زنده را از تولید کنندگان خریداری نمی کند، بلکه لاشه مرغ هایی که وزن آنها زیر 2 کیلو باشد از دلالان  یا کشتارگاه می خرد و اگر مرغدار، مرغ را نگهدارد وزن مرغ ها بالا می رود و اگر بخواهد بفروشند باید با نازل ترین قیمت به دلال ها بفروشد. از این رو در این شرایط واسطه ها وارد عمل می شوند.

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با تاکید بر اینکه دلال ها مرغ را تا چند وقت پیش با قیمت 6200 تومان از مرغدار می‌خریدند و با قیمت 12900 تحویل شرکت پشتیبانی می دادند و این در حالی بود که قیمت هر کیلو مرغ زنده برای مرغدار 10500 تومان تمام شده مجبور می شود کیلویی 6200 تومان بفروشد.

چهارآئین با تاکید بر اینکه دلال ها در عرضه مرغ های بی کیفیت نیز نقش دارند، اظهار کرد: اینها وقتی سرعت کشتارمرغ را بالا می برند و مفصل خرگوشی پای مرغ را نیم سانت پایین تر قطع می کنند روی وزن لاشه تغییر ایجاد می کنند. در واقع وقتی سرعت کشتار مرغ افزایش می یابد، آب کامل از لاشه مرغ خارج نمی شود و بین 100 تا 120 گرم آب در لاشه مرغ باقی می ماند و اگر قیمت گوشت مرغ 12 هزار تومان باشد برای آب اضافی حدود 1500 تومان از مردم می گیرند.

او با تاکید بر اینکه دام پزشکی باید روی کشتار مرغ نظارت کند، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی دستگاه نظارتی داریم، اما روی این بخش تمرکز ندارند، از طرف دیگر روزانه 7 هزار تن گوشت مرغ در کشور مصرف داریم که در سال به 2 میلیون و 400 هزار تن می رسد از این رو نظارت اهمیت زیادی برای حفظ کیفیت گوشت دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به اینکه صادرات گوشت مرغ همچنان روی کاغذ مانده است، اظهار کرد: در حال حاضر کمتر از 10 هزار تن گوشت مرغ از شهرهای مرزی کشور صادر شده ، در حالی که در سال 95 و 96 میزان صادرات گوشت مرغ به 150 هزار تن رسیده بود.

چهارآئین با تاکید بر اینکه صادرات تاثیری بر قیمت گوشت مرغ نخواهد داشت، اظهار کرد: این عدد در مقابل تولید 2 میلیون و 400 هزار تنی گوشت مرغ بسیار ناچیز است و تاثیری بر قیمت گوشت مرغ در بازار داخلی نخواهد داشت.

او با بیان اینکه برخی از مسئولان از یک ماه پیش اعلام کرده اند که قیمت نهاده ها از هفته آینده درست می شود، اما تغییری در قیمت ایجاد نشده است، گفت: در حال حاضر قیمت ذرت در بازار 2600 تومان و سویا 5300 تومان است در حالی که قیمت مصوب ذرت 1500 تومان و قیمت مصوب سویا 2350 تومان تعیین شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه