English

علی خان محمدی در گفتگو با خبرگزاری موج خبر داد؛

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم ۴۸۰۰ تومان تا ۵۲۰۰ تومان / قیمت خرید تضمینی گندم را نپذیرفته ایم

دبیرکل بنیاد ملی گندکاران گفت:امسال دولت قیمت خرید تضمینی گندم را 4000 تومان اعلام کرده اما ما ابتدا قیمت خرید تضمینی گندم را 4500 تومان پیشنهاد دادیم و بعد از گران شدن قیمت نهادهای کود و ... قیمت پیشنهادی را 4800 تومان تا 5200 تومان اعلام کرده ایم.

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم 4800 تومان تا 5200 تومان / قیمت خرید تضمینی گندم را نپذیرفته ایم

دبیرکل بنیاد ملی گندکاران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در سال گذشته 6 میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت گندم رفت گفت: از این میزان کشت گندم تقریبا  3 میلیون و 200 هزار هکتار دیم و 2 میلیون و 800 هزار هکتار اراضی آبی بودند و محصول آنها علاوه بر اینکه توسط کارخانه جات آرد و ماکارونی خریداری شد حدود 8 میلیون و 256 هزار تن توسط دولت خرید تضمینی انجام شده که تقریبا در ده روز نخست مهرماه تمام هزینه خریدهای تضمینی تسویه شده است.

علی خان محمدی با بیان اینکه گندمکاران امسال پایداری تولید ایجاد کردند، افزود: امسال با وجود اینکه کرونا و ... برداشت گندم به خوبی انجام شد. پیش بینی ما تولید 14 میلیون تن گندم در سال 99 بود که تا الان 12 میلیون تن خرید آن تایید شده و مابقی آن در روستاها توسط خرمن کوبی های دستی انجام می شود که در آینده در سامانه ثبت می شود.

او درباره پیشنهاد قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت اظهار کرد: دولت اسفند سال گذشته قیمت گندم را2200 اعلام کرده بود و بعد در زمان برداشت قیمت آن را به 2500 تومان رساند و تا حدودی رضایت مشتریان را جلب کرد هرچند قیمت نهاده ها بالا رفته بود، امسال هم قیمت خرید تضمینی گندم را 4000 تومان اعلام کرده اما ما ابتدا قیمت خرید تضمینی گندم را 4500 تومان پیشنهاد دادیم و بعد از گران شدن قیمت نهادهای کود و ... قیمت پیشنهادی را 4800 تومان تا 5200 تومان اعلام کرده ایم.

خان محمدی درباره وضعیت قیمت نهاده های کشاورزی، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت کود اوره که توسط شرکت های پتروشیمی داخلی تولید می شود هنوز قیمت قبلی است اما یک کیسه کود فسفاته 540 هزار تومان شده در حالی که قبلا 55 هزار تومان بود.

او درباره احتمال تغییر روند قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: مجلس طرح دو فرویتی ارائه داده که در قیمت گذاری ها تشکل ها حضور داشته باشند تا به کشاورزان فشار نیاید. این طرح هنوز در شورای نگهبان است البته در این بازه زمانی شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم را 4 هزار تومان اعلام کرده که تاکنون ما این قیمت را نپذیرفته ایم. در حال حاضر نمایندگان مجلس قول همکاری داده اند و اگر شورای قیمت گذاری تغییر کند احتمالا نرخ ها هم تغییر می کند، زیرا هم اکنون وزیر صنعت و وزیرکشاورزی و یک نماینده از وزارت اقتصاد قیمت محصولات را تعیین می کنند و اگر مصوبه مجلس پذیرفته شود یک نماینده از نظام مهندسی کشاوری، یک نماینده از نظام صنفی و دو کشاورز نخبه به شورای تصمیم گیری اضافه خواهد شد.

دبیرکل بنیاد ملی گندکاران با تاکید بر اینکه یک میلیون و 200 هزار جمعیت گندمکاران ایران است، گفت: گندمکاران مطابق سال های گذشته فعالیت خود را انجام می دهند و گرچه این قیمت ها با تورم همخوانی ندارد، در واقع قیمت خرید تضمینی گندم باید متناسب با هزینه ها و قیمت مزرعه باشد. به طور قطع وقتی قیمت کود از 55 هزار تومان به 540 هزار تومان افزایش یافته در بالا رفتن قیمت تمام شده محصول تاثیر می گذارد و دولت نباید به گونه ای سیاست گذاری کند که به کشاورزان و مردم به عنوان مصرف کننده محصولات فشار بیاید.

او با اشاره به اینکه قیمت گذاری ها برای کشاورزان غیرکارشناسی است، گفت: در حال حاضر قیمت حبوبات و ... هم اعلام شده با قیمت فروشگاه ها بسیار متفاوت است و این نشان دهنده قیمت گذاری غیرکارشناسی است و دولت باید در کمیته قیمت گذاری نمایندگان تشکل ها را جای دهد تا دست دلال کوتاه شود.

خان محمدی با تاکید بر اینکه دولت در بحث کود یارانه ها را برداشته و ارز واردات این محصولات را به نیمایی تغییر داده است، تصریح کرد: سوال این است که دولت یارانه بخش کشاورزی را می خواهد کجا ارائه دهد، زیرا تاکنون دولت برنامه ای برای ارتقای یرساخت ها و ... ارائه نداده است.

دبیرکل بنیاد ملی گندکاران با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشتر استان ها مشکل بذر دارند، گفت: در پیگیری هایی که از معاونت تولیدات گیاهی وزارت کشاورزی داشته ایم قرار است بذر مورد نیاز کشاوزان تامین شود، اما تاکنون انجام نشده است در حال حاضر شرکت های خصوصی زیرمجموعه وزارت کشاورزی برای تامین بذر فعالیت می کنند اما از آنجایی که یارانه را یکسالی هست دریافت نکرده اند هنوز بذر مورد نیاز را تامین نکرده اند و از آنجایی که 6 میلیون هکتار داریم و در برخی استان ها در هر هکتار 100 کیلو و برخی 110 کیلو بذر برای کشت مصرف می کنند میزان بذر مورد نیاز هم مشخص است و باید فرایند تامین آن زودتر انجام شود.

خان محمدی درباره وضعیت بذر کشاورزی گفت: بذر باید عاری از علف های ارز و ... باشد از این رو از هر بذری نمی توان برای کشت استفاده کرد و باید بذر مادر و بذر استاندارد تولید شود و تاییدیه صلاح بذر هم داشته باشد و اگر بذر علف های هرز داشته باشد بهره وری مناسبی نخواهد داشت.

او افزود: در حال حاضر کشاورزان کشت های پاییزه در استان های سردسیر و معتدل را باید انجام دهند و کشت مناطق گرمسیر هنوز فرصت دارند. البته بارندگی هایی که در چند روز اخیر رخ داده برای کشت های انجامشده مفید است.

دبیرکل بنیاد ملی گندکاران با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی با وجود تحریم ها می توان سم و تجهیزات مورد نیاز کشور در داخل تامین شود، گفت: اما دلال ها بازار را با چالش مواجه می کنند و باعث می شوند محصول به موقع در اختیار کشاورزان قرار نگیرد و نوعی اخلال در کشت ایجاد می کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • صادق.فیوصات

    عه

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه