English

کارشناس اقتصادی در گفتگو با موج مطرح کرد؛

فقط لاف حمایت از تولید را می زنیم/ نظام بانکی و لابی واردکنندگان تولید را به خاک سیاه نشانده‌اند

شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: لابی های واردات و رانتخوران در کنار نظام بانکی تولیدکنندگان داخلی را به مرز نابودی رسانده اند به طوری که تسهیلات بانکی در خدمت بخش مجازی اقتصاد قرار گرفته و در جهت تولید داخلی و حمایت از آن نیست.

فقط لاف حمایت از تولید را می زنیم/ نظام بانکی و لابی واردکنندگان تولید را به خاک سیاه نشانده‌اند

به گزارش خبرگزاری موج؛ این روزها بیشتر حمایت های دولتی از محصولات داخلی صرف خودرو و لوازم خانگی شده، این در حالی است که محصولات صنعتی و کشاورزی نیز باید شامل حمایت های دولتی شوند تا تولیدکنندگان در شرایط تحریمی و وابستگی شدید کشورمان به منابع ارزی از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند.

با این حال کارشناسان معتقدند که عمده تجارت کشور در چند دهه اخیر میل به واردات به دلیل رانت موجود در آن و ارزانی محصولات بی کیفیت خارجی بوده است.

به راحتی محصولات مشابه داخلی وارد کشور می شود

در همین خصوص عبدالمجید شیخی؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری موج اظهار کرد:  در زمینه محصولات صنعتی و کشاورزی تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی داخلی توانایی تولید بسیاری از محصولات وجود دارد ولی کالای مشابه آن وارد کشور می شود.

وی با بیان این که لاف و پز حمایت از تولید را می دهیم، افزود:  بنابراین باید اذعان کرد که با وجود این که توانایی های بسیاری در زمینه تولید محصولات مختلف وجود دارد، تولیدکنندگان با دو مشکل روبرو هستند؛ در ابتدا واردات کالاهای مشابه با تولید آنها صورت می گیرد و در ادامه به محض این که جرقه تولید محصول خود را می زنند، با این مشکل روبرو می شوند که به انحا مختلف کالا مشابه از مبادی رسمی و غیررسمی وارد می شود تا تولیدکننده نتواند امتیاز تولید آن محصول را در جامعه مطرح کند و یا آن کالای خاص را تجاری سازی کند.

شیخی تصریح کرد: از طرف دیگر مواد اولیه بسیاری از کالاهای وارد شده به کشور مواد فاسدی هستند که از دیگر کشورها به مقصد ایران فرستاده می شوند به نمونه می توان به گندم و جو و ذرت اشاره کرد؛ به طور کلی در بسیاری از محصولات کشور؛ توان خودکفایی در کشور وجود دارد ولی به دلیل عدم حمایت های دولتی همچنان وارد کننده هستیم و 10 برابر آن هزینه ای که برای خودکفایی یک محصول نیاز است را صرف واردات می شود که مهمترین مصداق آن گندم است.

حمایتی از شرکتهای دانش بنیان در زمینه خودرو نمی شود

این کارشناس مسائلب اقتصادی افزود: در زمینه خودروسازی داخلی با وجود این که 40 سال از تولید داخلی این محصول می گذرد اما حمایتی از تشکل های جدید و شرکتهای دانش بنیان توسط دولت صورت نگرفته است تا خودروسازی بومی شود.

وی گفت: در محصولات دیگر نیز عمدتا چشم به واردات است به طوری که وقتی دلیل این عدم حمایت از کالای داخلی را سوال می کنیم می گویند این محصولات کیفیت ندارند این در حالی است که خودشان کیفیت را ارتقا نمی دهند و شعار لزوم ایجاد رقابت با کالای مشابه داخلی را مطرح می کنند که اقتصاد اسلامی در این زمینه معتقد است که رقابت در شرایط برابر امری منطقی است و در شرایط غیر برابر اساسا رقابت ظالمانه است و ظلم در حق تولید کننده ضعیف است بنابراین باید شرایط برابر حکمفرما باشد.

وی عنوان داشت: در تمام کالا و خدمات دچار مصیبت تفکرات مدیریتی غلط اقتصاد سرمایه داری در دولت بوده ایم به طوری که یکی دیگر از این کالاها که سلامت مردم را تهدید می کند واردات محصولات تراریخته است چون واردات این محصولات از ارگانیک ارزانتر است و بجای واردات محصولات ارگانیک از همسایگان شمالی ایران، محصولات تراریخته از آمریکای جنوبی و اروپا وارد می شود و حتی می گویند بجای تولید داخلی که صرفه اقتصادی ندارد بهتر است این محصولات را از دیگر کشورها وارد کنیم.

از چادر مشکی ایرانی هیچ حمایتی نمی شود

شیخی در ادامه افزود: اگر سری به بازار بزرگ تهران بزنیم مشاهده می کنیم که بسیاری از محصولات خرد مقیاس وارداتی کل بازار را به دست گرفته است به طوری که عمده کالاهای زینتی، تجملی، اسباب بازی، لوازم التحریری و لوازم آرایشی عمدتا از دیگر کشورها وارد می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: از طرف دیگر با وجود این که چندین کارخانه تولید چادر مشکی در کشور وجود دارد ولی به دلیل افزایش واردات این محصول از کشورهای جنوب شرق آسیا همچون چین، کره جنوبی و ویتنام این کارخانه ها به خاک سیاه نشانده شده اند.

وی در پایان گفت: لابی های واردات و رانتخوران در کنار نظام بانکی تولیدکنندگان داخلی را به مرز نابودی رسانده اند به طوری که تسهیلات بانکی در خدمت بخش مجازی اقتصاد قرار گرفته و در جهت تولید داخلی و حمایت از آن نیست به طوری که  با وجود این که نقدینگی در کشور 7 برابر رشد کرده است ولی تولید سرمایه در گردش ندارد و با مشکل نقدینگی روبروست چون این نقدینگی در بخش دلالی و واردات استفاده می شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه