English

یک کارشناس بازار مسکن در گفتگو با موج تشریح کرد؛

سهم ۶ درصدی بخش مسکن از تسهیلات بانکی

محمد گلاب‌کش گفت: برآوردها نشان می‌دهد، حدود 6 درصد از تسهیلات بانک‌ها (جز بانک مسکن) در بخش مسکن پرداخت می شود و به این ترتیب حدود یک سوم تکلیف قانونی، تسهیلات بانکی در این بخش پرداخت می شود.

سهم 6 درصدی بخش مسکن از تسهیلات بانکی

به گزارش خبرگزاری موج، یک کارشناس بازار مسکن، به نقش تسهیلات بانکی در تولید واحدهای مسکونی اشاره و تاکید کرد: بانک ها مکلفند 20 درصد از مجموع تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند؛ این درحالی است که برآوردها نشان می‌دهد این مهم توسط هیچ یک از بانک‌ها (جز بانک مسکن)، رعایت نشده است.

محمد گلاب‌کش، در گفتگو با خبرنگار موج با بیان این مطلب، افزود: برآوردها نشان می‌دهد، حدود 6 درصد از تسهیلات بانک‌ها (جز بانک مسکن) در بخش مسکن پرداخت می شود و به این ترتیب حدود یک سوم تکلیف قانونی، تسهیلات بانکی در این بخش پرداخت می شود.

به گفته وی، در بانک مسکن به عنوان بانک عامل در حوزه مسکن، میزان تسهیلات به این حوزه بیش از 95 درصد عنوان شده است.

گلاب‌کش، به سهم سالیانه بخش مسکن از تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای منتشر شده سالیانه بیش از 950 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ها پرداخت می شود و قانونا می بایست حدود 200 هزار میلیارد تومان از این رقم در بخش مسکن پرداخت شود.

وی، افزود: برآوردها، اما نشان می دهد که در بهترین حالت حدود 40 هزار میلیارد تومان از تسهیلات سالیانه بانک ها به بخش مسکن اختصاص می یابد. به عبارت دیگر، بانک ها حدود 20 درصد از تعهدات مربوطه را در این بخش رعایت می کنند.

این فعال بازار مسکن تصریح کرد: اگرچه براساس قانون برای بانک هایی که 20 درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص ندهند جرایمی در نظر گرفته شده است، اما باتوجه به اینکه این جرائم اجرایی نمی شوند عملا فاقد اثرگذاری هستند.

گلاب‌کش، از تسهیلات بانکی به عنوان یکی از محرک های بسیار تعیین کننده در عرصه ساخت و ساز نام برد و گفت: متاسفانه در ایران تسهیلات حوزه مسکن از یک طرف با محدودیت در میزان تسهیلات و از طرف دیگر نیز همراه با سود بالا و بروکراسی اداری است که باعث شده تا صنعت ساخت و ساز به شکل عجیبی از مزیت تسهیلات بانکی، بی بهره باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار مسکن در ماه های اخیر رکودش عمیق تر شده که بخشی از این مساله تحت تاثیر خبرهای حول محور اجرای طرح جهش تولید مسکن است و این موضوع حکایت از این امر دارد که تولید بیشتر مسکن می تواند در تعدیل قیمت مسکن و ایجاد رونق موثر باشد، از طرف دیگر اقتصاد ایران تحت تاثیر مسکن است ، زیرا بخش عمده ای از صنایع معدنی و فلزی ایران با توسعه بخش مسکن فعال می شوند و در سطح کلان در اشتغالزایی هم موثر است، بنابراین افزایش سهم تسهیلات بخش مسکن توسط بانک ها می تواند موتور تحقق اهداف دولت در بخش مسکن و اشتغال باشد، در همین راستا رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی دستورات لازم را ابلاغ کردند حالا باید دید در عمل بانک ها چقدر به این سیاست جامه عمل می پوشانند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه