English

آرش نجفی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

کشورهای همسایه قیمت گاز را بالا برده اند

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط کنونی کشورهایی که در همسایگی ایران هستند و می دانند ایران به گاز نیاز دارد، قیمت گاز خود را بالا برده اند.

کشورهای همسایه قیمت گاز را بالا برده اند

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ضمن اشاره به مشکل تامین سوخت گاز برای زمستان، گفت: در شرایط کنونی کشورهایی که در همسایگی ایران هستند و می دانند ایران به گاز نیاز دارد، قیمت گاز خود را بالا برده اند و این مساله ناشی از ضعف دیپلماسی در این بخش است و باید مورد توجه قرار بگیرد. برای نمونه در تابستان وقتی عراق با مشکل کمبود برق مواجه بود، ما برق صادراتی را قطع کردیم و همین مساله باعث شد این کشور برای تامین برق مورد نیاز خود به سمت کشوری مانند عربستان برود، بنابراین باید به دیپلماسی حوزه انرژی توجه ویژه ای داشته باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در شرایط کنونی اگر بخواهیم در تامین گاز اقدام مناسبی انجام دهیم بهترین راهکار سرمایه گذاری در کاهش مصرف سوخت است، افزود: به طور قطع سرمایه گذاری در بخش بهینه سازی مصرف قابل مقایسه با هزینه تامین گاز نیست. از طرف دیگر می توان با صرفه جویی در مصرف گاز و در اختیار گذاشتن سوخت برای واحدهای فرآوری ارزش افزوده مناسبی را عاید کشور کرد.

او با تاکید بر اینکه قیمت گاز در تمام فصول سال یکسان نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی است، تصریح کرد: نرخ گاز پتروشیمی، برخی مواقع تا ۲۳ سنت هم معامله می شود که تحت تاثیر عواملی همچون قیمت جهانی است.

 قیمت گاز برای تولید بالا نیست

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مصرف گاز در برخی صنایع که ارزش افزوده پایینی دارند هم صرفه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر برخی صنایع، گاز یارانه ای استفاده می کنند و بیشترین مزیتی که در تولید ایجاد می کند به واسطه همین مصرف گاز است و اگر قرار باشد گاز با نرخ آزاد به آنها داده شود شاید دیگر مزیتی نداشته باشند و این مساله ناشی از این است که در سال های گذشته بسیاری از رقبای این صنایع به سمت فناوری و تکنولوژی رفته اند، اما در ایران همچنان تولیدات با سبک سنتی انجام می شود و بیشترین اتلاف انرژی را دارند.

او افزود: اعتراض بسیاری از تولیدکننده ها برای اصلاح قیمت گاز منطقی نیست، زیرا این صنایع پیش از این آنقدر قیمت گاز را ارزان مصرف می کردند که چیزی شبیه دریافت رایگان قیمت گاز بود و حالا که قیمت جهانی گاز بالا رفته و تغییر نرخ ارز هم روی آن تاثیر گذاشته، مدعی هستند که قیمت گاز به شدت افزایش یافته در حالی که اینطور نیست و البته نباید فراموش کرد که بسیاری از واحدهای تولیدی بد مصرف هستند و ممکن است مشمول جریمه استفاده مازاد از حد نصاب شده باشند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه موافق افزایش قیمت گاز نیستم، زیرا بسیاری از تولیدکننده ها همین هزینه ها را در نهایت روی کالای خود می کشند و این مصرف کننده است که مکلف به پرداخت هزینه خواهد شد، تصریح کرد: در شرایط کنونی بهترین تصمیم این است که ماشین آلات و تجهیزات فرسوده که مصرف سوخت بالایی دارند بهینه سازی شوند و از طرف دیگر فعالیت های صنعتی که در شرایط کنونی مزیتی ندارد، به طور کامل حذف شوند و محصولات جایگزین استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند سال اخیر به دلیل افزایش مصرف گاز در زمستان، سوخت برای برخی صنایع سهمیه بندی می شده و در شرایط کنونی هم این دغدغه وجود دارد که با قطع یا سهمیه بندی گاز میزان تولید و حتی صادرات تحت تاثیر قرار بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    وقتی این همه گاز کشور خودمان بد مصرف میشه باید هم کم بیاریم .چرا تابستانها گاز ها تجمیع نمیشه که در زمستان کمک مصرف باشه .کشوری که می‌خواهد ابرقدرت باشه نباید هیچ دست نیازی به سوی کشوری دراز کنه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه