English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ادعای ضد و نقیض وزارت صنعت درباره قرعه کشی و تولید خودرو

درحالی وزارت صنعت اعلام کرده قرعه کشی خودرو تمام شد که چندی پیش سخنگوی وزارت صنعت اعلام کرد که در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۱ هر ماه قرعه کشی خودرو برگزار می شود و بعد کم کم برخی از خودروها از سامانه قرعه کشی حذف می شوند.

ادعای ضد و نقیض وزارت صنعت درباره قرعه کشی و تولید خودرو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حالی که پیش از این وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده بود که قرار است قرعه کشی خودرو از طریق افزایش عرضه خودرو کنترل و کم کم حذف شود، سخنگوی وزارت صنعت اعلام کرد که قرعه کشی خودرو از مهر ۱۴۰۱ به بعد حذف خواهد شد و سایت سامانه قرعه کشی خودرو در اختیار سامان تنظیم بازار برای نظارت بر عملکرد خودروسازی ها برای تحویل خودرو قرار می گیرد. این موضوع درحالی مطرح شده که چندی پیش امید قالیباف در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج اعلام کرد که در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۱ هر ماه قرعه کشی خودرو برگزار می شود و بعد کم کم برخی از خودروها از سامانه قرعه کشی حذف می شوند.

در آخرین دور قرعه کشی خودرو از محصولات سایپا تنها ساینا عرضه شده بود و این مساله هم به این دلیل بود که اخلاف قیمت چندانی بین قیمت بازار و قیمت کارخانه ای این محصول وجود ندارد و سخنگوی وزارت صنعت هم در پاسخ به موج درباره اینکه ساینا چه زمانی از قرعه کشی خودرو حذف می شود اعلام کرد که این محصول هم تا پایان امسال بیشتر در قرعه کشی سامانه خودرو وجود نخواهد داشت.

در شرایطی قرعه کشی خودرو به طور کامل حذف شده که وعده ای وزیر صنعت برای افزایش تولید خودرو محقق نشده است و همین مساله نگرانی های را برای مشتریان خودرو به وجود آورده است که مبادا حذف شدن قرعه کشی خودرو بار دیگر منجر به کاهش عرضه خودرو در بازار شود و موج دیگری از گرانی ها بروز کند.

به عبارت دیگر خودروسازها همواره به بهانه گرانی دلار محصولات خود را گران کرده اند و حذف قرعه کشی خودرو هم همان بهانه ای است که می تواند بار دیگر فضا را به سمتی ببرد که محصولات خود را گران کنند.

یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خودرو با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت خودروی ایران نتوانسته مانند شرکت های خارجی در ارتقای کیفیت محصولات حرکت کند، گفت: در شرایط کنونی ایران نه تنها در بخش کیفی سازی محصولات موفق نبوده در افزایش تیراژ هم نتوانسته به سطح تولیدات سال های قبل از تحریم ها برسد به همین دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا باعث شده فضای دلالی در بازار خودرو به وجود بیاید.

فربد زاوه با بیان اینکه تنها در شرایطی بازار خودروی ایران می تواند به سانان شود که عرضه با تقاضا متعادل شود، افزود: وقتی خودروسازان زیان انباشته دارند و از طرف دیگر نقدینگی کافی برای افزایش تولید و ... ندارند نمی توان انتظار داشت با وعده های وزیر صنعت بازار خودرو به حالت تعادل برسد.

براساس این گزارش، ادعاهای ضد و نقیض وزارت صنعت مبنی بر ادامه قرعه کشی یا حذف قرعه کشی خودرو و حتی افزایش تیراز تولید باعث سرگردانی بسیاری از متقاضیان واقعی خودرو شده است و در مقابل عده ای دلال از این فضا به نحوی احسن استفاده می کنند و از تغییرات روزانه قیمت خودرو بر مبنای همین ادعاها استفاده می کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه