English

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرگزاری موج:

خصوصی سازی خودروسازی با سیاست های دولت در تضاد است

امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه دولت ۷ درصد سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد سهام سایپا را در اختیار دارد، تصریح کرد: به طور قطع دولت در صنعت خودرو دخالت دارد و اینجا موانعی برای فعالیت بخش خصوصی در مسیر بهره وری وجود دارد، برای نمونه دولت قیمت گذاری دستوری می کند و همین مساله می تواند مانع دستیابی شرکت ها به بهره وری شود و در چنین شرایطی عملا سیاست خصوصی سازی محقق نخواهد شد.

خصوصی سازی خودروسازی با سیاست های دولت در تضاد است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که در واگذاری خودروسازی های دولتی باید به گونه ای اقدام شود که سرنوشت آنها مانند هپکو نشود. این مساله از آنجایی مطرح شده که دولت در صنعت خودرو علاوه بر اینکه در انتخاب هیات مدیره و ... نقش دارد در بحث قیمت گذاری و ... هم نقش پررنگی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه پیش از این در جلسه ای که با وزیر صنعت داشته ایم طبق مطالعاتی که انجام داده ام تاکید شد که هیچ خصوصی سازی صنعتی در ایران موفق نبوده است، گفت: واگذاری دو خودروسازی چالش برانگیز است، زیرا در شرایط کنونی بهره وری و سودسازی دو عامل برای رقابت پذیری تولید هستند و ملاک های مهم برای واگذاری هستند.

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه نظام اداری ما فضای بازی برای بخش خصوصی در بخش صنایع ندارند، تصریح کرد: در شرایط کنونی بستر قانون گذاری و نظام بروکراتیک از موانع فعالیت بخش خصوصی است و این مساله باعث می شود تا شرکتی که واگذار شده نتواند کار کند.

سیاست خصوصی سازی محقق نخواهد شد

او با تاکید بر اینکه دولت 7 درصد سهام ایران خودرو و 17 درصد سهام سایپا را در اختیار دارد، تصریح کرد: به طور قطع دولت در صنعت خودرو دخالت دارد و اینجا موانعی برای فعالیت بخش خصوصی در مسیر بهره  وری وجود دارد، برای نمونه دولت قیمت گذاری دستوری می کند و همین مساله می تواند مانع دستیابی شرکت ها به بهره وری می شود و در چنین شرایطی عملا سیاست خصوصی سازی محقق نخواهد شد.

کاکایی با تاکید بر اینکه دولت به بهانه همین اندک سهامی که دارد بر صنعت خودرو نظارت می کند و اگر به بخش خصوصی واگذار شود همین نظارت هم روی هوا می رود، اظهار کرد: در این تضادها نباید واگذاری بخش خصوصی اتفاق بیفتد و از طرف دیگر درمان مشکل صنعت خودروی ما خصوصی نیست.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه صنعت خودرو زور خود را می زند اما بستر مناسبی وجود ندارد، اظهار کرد: حدود 4.5 ساله که قیمت گذری دستوری بلای جان صنعت خودرو است و از طرف دیگر در بخش همکاری های خارجی محدودیت های هم وجود دارد، با این حال خودروسازان ایران توانسته اند چند محصول جدید عرضه کنند در حالی که روسیه که ابر قدرت هم هست بعد از تحریم ها در صنعت خودرو با مشکلات جدی مواجه شده است.

چالش سیاست گذاری ها در بخش صنعت

کاکایی با تاکید بر اینکه صنعت خودروی ایران با درجه یک های کشور چین نیست و  صنعت خودروی ایران برایند همین محدودیت هاست، اظهار کرد: از نظر عملکرد اتفاقات خوبی در کشور افتاده، اما با توجه به اینکه صنعت خودرو جهانی است تغییر بازار جهانی و اتفاقاتی مانند جنگ روسیه و اوکراین روی این صنعت تاثیر می گذارد.

او با بیان اینکه سیاست گذاری هایی در بخش صنعت به دلیل تغییر در نظریه پردازی های آنی خود برنامه های اشتباهی را پیش پای تولیدکننده ها قرار می دهند، اظهار کرد: امسال در تیراژ و کیفیت تولید مشکلاتی داریم و با وجود اینکه عده ای وعده داده بودند که قیمت خودرو 15 درصد تا پایان سال کاهش پیدا کند اما با این وجود باز قیمت ها بالا رفته و این مساله تحت تاثیر سیاست گذاری های دستوری بوده و ناشی از  برنامه های تولیدی و صنعتی نبوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت و تیم اقتصادیش در حال بازنگری مسائل مرتبط با صنعت خودرو هستند، گفت: تاکنون واردات خودرو اتفاق تیفتاده و من پیش بینی می کنم که واردات امسال انجام نشود زیرا هم اکنون منابع ارزی کافی برای آن وجود ندارد و البته باید توجه داشت که در مقطع کنونی مشکل ما بازار نیست بلکه کمبود ارز است. در واقع واردات از چند سال پیش توسط بانک مرکزی در نتیجه کمبود ارز متوقف شده و بعد از اینکه قرار بود برجام اتفاق بیفتد و بعد واردات انجام شود اما در شرایط کنونی همچنان مشکلات ارز باقی مانده و اگر وارداتی اتفاق بیفتد رانتی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه