English

پیش بینی آینده قیمت سولانا

سولانا در حال حاضر اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین رقیب اتریوم محسوب می‌شود.

پیش بینی آینده قیمت سولانا

به گزارش خبرگزاری موج، سولانا در حال حاضر اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین رقیب اتریوم محسوب می‌شود و ارز دیجیتال آن در فهرست ده گزینه برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد. Solana یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها در سال ۲۰۲۱ بود، به طوری که توانست بخش زیادی از سهم Ethereum را در فضاهای مختلف از جمله ان اف تی، متاورس و بازی‌های کریپتویی به خود اختصاص بدهد. با در نظر گرفتن این مسیر موفق تا اینجا، آینده بلاک چین و ارز سولانا چه خواهد شد؟

برای پیش‌بینی بهتر و دقیق‌تر یک پروژه، ابتدا باید به درک مناسبی از آن برسیم. به همین دلیل ابتدا به معرفی و بررسی پروژه بلاک چین سولانا خواهیم پرداخت. سپس به تحلیل آینده سولانا می‌پردازیم.

سولانا (Solana) چیست؟

در طول تاریخچه سیزده ساله کریپتو، سولانا یکی از موفق‌ترین دستاوردها در راستای حل معضل بزرگ مقیاس‌پذیری ضعیف بوده است؛ شبکه‌های بلاک چینی نسل اول و دوم، مخصوصا بیت کوین و اتریوم، قادر به پاسخ‌گویی به درخواست‌ها با افزایش ترافیک نیستند.  

نتیجه این اتفاق، افزایش شدید زمان انتظار برای تایید یک تراکنش و سر به فلک کشیدن کارمزدها است. اما سولانا به خوبی توانست راهکاری اساسی برای رفع مشکل ارائه کند.

آینده بلاک چین سولانا بسیار روشن است، چرا که جزو معدود پروژه‌های لایه اول قادر به پردازش هزاران تراکنش در ثانیه بدون احتیاج به شبکه‌های برون زنجیره‌ای محسوب می‌شود. امکان رسیدن به توان عملیاتی بالای ۵۰٬۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS)، وقتی بیت کوین و اتریوم به طور متوسط در هر ثانیه به ترتیب حدود ۷ و ۳۰ تراکنش پردازش می‌کنند، شگفت‌انگیز است!

مغز متفکر تیم توسعه این پروژه آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) است. وی سابقه فعالیت در شرکت‌های کوالکام و دراپ باکس را در رزومه دارد. ایده اولیه پروژه توسط وی و یکی از همکارانش در شرکت کوالکام سال ۲۰۱۷ مطرح شد. بعد از حدود سه سال پروژه به ثمر نشست و عرضه اولیه سکه (ICO) آن آغاز شد. سولانا یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها در جذب سرمایه بود، به طوری که توانست ۲۵٫۶ میلیون دلار در مارس ۲۰۲۰ و ۳۱۴ میلیون دلار در ژوئن ۲۰۲۱ جمع‌آوری کند.

سولانا

چرا بلاک چین سولانا خاص و آینده آن روشن است؟

ویتالیک بوترین خالق اتریوم، عقیده دارد در مثلث بلاک چین با سه ضلع امنیت، تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری، در تلاش برای بهبود دو مورد، سومی را از دست خواهید داد. به عبارتی نمی‌توان هر سه ویژگی را در کنار یکدیگر داشت. اما دستاورد آناتولی یاکوونکو برخلاف این ایده عمل کرد؛ سولانا در عین داشتن مقیاس‌پذیری فوق‌العاده بالا، تا حد زیادی غیر متمرکز است و سطح امنیت بسیار خوبی دارد.

بلاک چین، در ابتدا با تولد بیت کوین، یک سری مشکلات اساسی سیستم‌های مالی سنتی را از بین برد. به عنوان مثال دست واسطه‌ها قطع و امکان ارسال پول از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر در دنیا، آن هم به صورت ناشناس، فراهم شد. اما شبکه‌های مبتنی بر آن به شدت کند عمل می‌کنند. کافی است توان عملیاتی ۲۴ هزار تراکنش در هر ثانیه سیستم پرداخت ویزا (VISA) را با ۳۰ تراکنش در ثانیه اتریوم و ۷ تراکنش در ثانیه بیت کوین مقایسه کنید.

اگرچه برای بهبود وضعیت در اتریوم تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، اما همچنان آینده سولانا روشن‌تر به نظر می‌رسد؛ حتی با شروع دوران اتریوم ۲ به وسیله تغییر الگوریتم اجماع Ethereum، مقیاس‌پذیری این شبکه ذره‌ای به Solana نزدیک نشده است. از طرفی کارمزدها در سولانا تقریبا نزدیک به صفر است، اما در بزرگترین بستر ساخت قرارداد هوشمند گهگاه به چند ده دلار می‌رسد.

از طرفی دیگر، ایده‌های زیادی تا کنون برای ارائه یک بلاک چین مقیاس‌پذیر، غیر متمرکز و امن ارائه شده، اما هیچ کدام به اندازه سولانا به مرحله اجرا نرسیده است. به همین دلیل آینده پروژه سولانا در مقایسه با رقبایی مثل کاردانو روشن به نظر می‌رسد؛ از ایده تا اجرا فاصله زیادی وجود دارد.

سولانا چطور توانسته به مقیاس‌پذیری بالا برسد؟

اساس کار شبکه‌های بلاک چین غیر متمرکز و توزیع شده، یک مکانیزم اجماع است تا گره‌ها بتوانند با وجود کار روی یک بلاک چین مشترک، درباره وضعیت آن به توافق برسند. بیت کوین از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند که به سختی می‌تواند مقیاس‌پذیر باشد.  

اتریوم به تازگی مکانیزم خود را به اثبات سهام (PoS) تغییر داده است که پتانسیل خوبی برای دستیابی به توان عملیاتی بالا دارد. تا قبل از ظهور سولانا، این دو محبوب‌ترین گزینه‌ها در فضای بلاک چین بودند، تا این که الگوریتم اثبات تاریخ (PoH) متولد شد.

سولانا از یک الگوریتم اجماع متکی بر تحمل خطای بیزانس (BFT) به نام اجماع تاور (Tower Consensus) استفاده می‌کند. در واقع این مکانیزم اصلی‌ترین دلیل توان عملیاتی بالای Solana بوده است.

بررسی توکنامیکس ارز دیجیتال SOL

قیمت ارز سولانا (SOL) ابتدا ۰٫۵۰۵۲ دلار بود، اما در مقایسه با بسیاری از پروژه‌های رقیب خیلی سریع‌تر رشد کرد. اگرچه قیمت ۳۴ دلاری کنونی توکن SOL در مقایسه با اوج تاریخی آن در ۲۶۰ دلار حدود ۸۶ درصد افت داشته، اما رمز ارز سولانا تا همینجا نیز از کف خود ۶٬۷۵۵ درصد رشد کرده است.

سولانا

هارد کپ مشخصی برای SOL وجود ندارد، به این معنی که در آینده تعداد نامشخصی ارز سولانا در شبکه آن تزریق می‌شود، اما با توجه به عرضه کنترل شده، این اتفاق تا کنون سبب تورمی شدن رمز ارز نام برده نشده است. در حال حاضر ۳۵۴٬۹۱۳٬۰۳۰ عدد توکن سولانا در شبکه گردش می‌کند.

آینده بلاک چین و ارز دیجیتال سولانا چه خواهد شد؟

سولانا با وجود داشتن مزایای بزرگ نسبت به رقبا، بدون عیب نیست. به عنوان مثال از ابتدای سال میلادی جاری، شبکه چند مرتبه برای چند ساعت کاملا خاموش و از دسترس خارج شده است. این اتفاق برای یک بلاک چین میزبان بی‌شمار اپلیکیشن کاربردی و بازی غیر متمرکز، با بالای ۲ میلیارد دلار TVL، اصلا قابل قبول نیست. متاسفانه با توجه به ساختار Solana، متخصصان کریپتو وقوع مجدد اتفاقی مشابه در آینده را پیش‌بینی می‌کنند.

با این حال نمی‌توان روی ظرفیت بی‌نظیر سولانا چشم‌پوشی کرد. از زمان ظهور اتریوم در سال ۲۰۱۵ پروژه‌های زیادی سعی کردند بخشی از سهم فضای قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیر متمرکز را به خود اختصاص بدهند، اما در این زمینه چندان موفق نبودند. اما سولانا توانست طی کمتر از یک سال، بالای ۵ درصد سهم اتریوم از فضای ان اف تی را از آن خود کند! رشد سهم آن در این حوزه با سرعتی بالا ادامه دارد. در سایر بخش‌ها نظیر کریپتو گیمینگ و پروتکل‌های دیفای نیز ترجیح توسعه‌دهندگان پروژه‌های جدید استفاده از سولانا است. حتی مجریان زیادی پلتفرم‌های خود را از دیگر بلاک چین‌ها مخصوصا اتریوم به سولانا انتقال داده‌اند.

بزرگانی نظیر سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، مدیر عامل صرافی FTX و دومین فرد ثروتمند دنیای کریپتو، به آینده روشن سولانا به شدت عقیده دارند. وی حتی تصاحب جایگاه بیت کوین توسط ارز دیجیتال SOL را پیش‌بینی کرده است! از نظر فاندامنتال و آن-چین همه چیز به نفع سولانا است و چشم‌انداز خوبی برای آن وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه