English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ادامه بسته بودن ثبت سفارش برنج هندی / دلیل واردات برنج هندی از کشورهای دیگر

در حالی که ثبت سفارش واردات برنج از هند هنوز بسته شده که خبرها حکایت از این دارد که ایران به دلیل منفی شدن تراز تجاری با هند، روپیه برای واردات برنج ندارد به همین دلیل قصد دارد از سایر کشورها برنج هندی وارد کند که این مساله منجر به افزایش قیمت تمام شده برنج می شود.

 ادامه بسته بودن ثبت سفارش برنج هندی / دلیل واردات برنج هندی از کشورهای دیگر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، چند روز پیش یک رسانه هندی گزارش داده است که ایران نمی تواند مستقیم از هند برنج وارد کند، زیرا ذخیره روپیه این کشور به پایان رسیده است، به همین دلیل ایران برای واردات برنج هندی قصد دارد از کشورهای دیگر همچون ترکیه، عراق و پاکستان اقدام کند. این موضوع در حالی منتشر شده که ثبت سفارش واردات برنج هندی از شش ماه پیش متوقف بوده است.

پیش از این اخوان اکبری رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران، در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه برنج تولیدی کشور پاسخگوی تقاضای داخلی نیست بر اهمیت ادامه واردات برنج تاکید داشت، اما ثبت سفارش واردات برنج از هند توسط وزارت جهاد کشاورزی بسته شده بود.

دولت هند در سال 1400 واردات نفت و مشتقات نفتی از ایران را به شدت کاهش داده بود ، به همین دلیل تراز تجاری ایران و هند منفی شده بود و ایران نتوانسته روپیه لازم برای واردات برنج از این کشور را تامین کند. در حالی که سالانه ایران به حدود یک میلیون و 500 هزار تن برنج نیاز دارد.

 

بیشتر بخوانید:

قیمت برنج خارجی تغییر نمیکند / نرخ ارز واردات برنج 28500 تومان است

ضرورت واردات 400 هزار تن برنج تا پایان سال

 

به طور قطع واردات این میزان برنج از پاکستان هم امکان پذیر نیست، زیرا رشد تقاضا برای برنج پاکستانی هم منجر به رشد 20 درصدی قیمت برنج این کشور در بازار جهانی شده است.

در حال حاضر احتمالا ایران به دنبال واردات برنج هندی از عراق به ازای طلب خود باشد که حدود 2 میلیارد دلار است، اما مسئله ای که وجود دارد این است که قیمت تمام شده برنج هندی برای ایرانی ها بسیار گران تمام می شود، زیرا علاوه بر اینکه این برنج از مسیر عراق وارد ایران می شود و با هزینه حمل بالاتری روبرو می شود به طور قطع با هزینه های کارگر و ... هم مواجه می شود و این مساله منجر به افزایش قیمت تمام شده برنج می شود که در نهایت بر مصرف کننده تحمیل می شود.

 

برنج+هندی

 

 آزادسازی ثبت سفارش  واردات برنج

در حال حاضر ساده ترین راه برای حل مشکلات کنونی واردات برنج آزادسازی ثبت سفارش است در این شرایط برخی شرکت ها احتمالا بتوانند ارز مورد نیاز خود را برای واردات تامین کنند و یا حداقل با شرکت های صادرکننده برنج از هند وارد مذاکره شده و از ارز دیگری برای انجام معاملات استفاده خواهند کرد اما اینکه ایران بخواهد برنج هندی را از کشور دیگری وارد کند از نظر اقتصادی چندان منطقی نیست.

پیش از این گفته می شد که  یکی از سیاست های دولت این است که ابتدا محصولات وارد کشور شود و بعد از آن ارز به این محصولات تخصیص پیدا کند که به این روند تخصیص ارز، اعتباری می گویند. یعنی ما بر اساس اعتبار واردکنندگان نزد صادرکنندگان، برنج سفارش می دهیم و وارد کشور می کنیم و بعد از یک یا دوماه ارز را به آنها می دهیم. اتفاقی که در حال حاضر افتاده این است که ما بالای ۱۰۰ میلیون دلار از بدهکاری مان به خارجی ها عقب افتادیم و این موضوع موجب شده روند فعلی وارد کند شود چرا که آنها دیگر به ما اعتباری کالا نمی دهند.

در نخستین ماه سال جاری به دلیل ماه رمضان واردات برنج به کشور ادامه داشت به طوری که ۷۷ هزار و ۹۳۲ تن و ۱۷۱ کیلوگرم برنج به ارزشی بالغ بر ۲۶۱۳ میلیارد و ۷۱۶ میلیون تومان معادل ۹۱ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۵۳۳ دلار وارد شده که از نظر وزنی و ارزش دلاری به ترتیب با کاهش ۵۲ درصدی و ۶۶ درصدی مواجه شده اما از نظر ریالی رشد ۱۳۱ درصدی را نسبت به فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تجربه کرده است.

هر کیلوگرم برنج هندی حدود ۳۲ هزار تومان معادل ۱.۱۲ دلار قیمت دارد و پس از آن برنج پاکستانی  کیلویی ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان و معادل ۱.۲۲ دلار قیمت دارد و اگر قرار باشد که از مسیرهای دیگری این برنج ها به کشور وارد شوند هزینه بالاتری خواهند گرفت، در مقطع کنونی انواع برنج‌های وارداتی در بازار ایران از این قرار است که قیمت هر کیلوگرم برنج هندی دانه بلند تنظیم بازاری بدون تغییر قیمت ۳۵ هزار تومان و هر کیلوگرم غیرتنظیم بازاری بدون تغییر قیمت ۴۶ هزار و ۵۰۰ تا ۵۱ هزار تومان، هر کیلو گرم برنج پاکستانی غیر تنظیم بازاری بدون تغییر قیمت ۴۱ هزار تومان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه