English

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

فرش های سنتی فراموش شده ایرانی ثبت جهانی می شوند/ صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری در حوزه فرش ایرانی

رافع گفت: نتیجه صادرات کشور در سال گذشته 50 میلیون دلار نیست بلکه بیش از 400 میلیون دلار است و این مسأله به‌خاطر اظهار پایه صادراتی است که در این زمینه دولت به صادرکننده‌ها را پشتیبانی کرده است.

فرش های سنتی فراموش شده ایرانی ثبت جهانی می شوند/ صادرات 400 میلیون دلاری در حوزه فرش ایرانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه در حوزه تولید فرش دستبافت ایرانی هفت درصد رشد داشتیم، گفت: تولید ما در سال گذشته بیش از 3میلیون و 500 متر مربع بوده که نسبت به سال قبل هفت درصد رشد داشته است و البته در حوزه واردات مواد اولیه مانند ابریشم و پشم نیز رشد داشتیم.  

رافع بیان کرد: تعداد کارگاه‌های قالیبافی در کشور بیانگر این است که این هنر همچنان پابرجاست و هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود. به‌عنوان مثال همین چهارماهه اخیر بیش از 194 پروانه بهره‌برداری صادر شد که برای این مساله مرکز ملی فرش و وزارت صنعت تلاش‌های زیادی شامل بسترسازی‌ها آموزش و کارهای عملیاتی در سطح استان‌ها به‌خصوص استان‌هایی که دیگر تقریبا فرش در حال فراموش شدن بودند انجام دادند.

وی افزود: ثبت بین‌المللی مناطق جغرافیایی را با کمک بخش خصوصی در قالب مسئولیت پذیری اجتماعی «سی اس ار» داشتیم که به صورت گسترده در سطح کشور انجام شد. به‌عنوان مثال فرش سنتی سنندج فرش  بیجار کردستان و همچنین مناطقی که فرش آنها در حال فراموشی است را تلاش کردیم تا با همکاری وزارت امور خارجه و سازمان مالکیت فکری قوه قضاییه و سازمان مالکیت فکری بین‌المللی به ثبت جهانی برسانیم. 

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در بحث بسترسازی برای فروش و صادرات فرش دستباف گفت: در این دولت برای نخستین بار نمایشگاه‌های متعدد فرش دستباف را با حضورروسای جمهور مختلف کشورهای دیگر و رئیس جمهور کشورمان برگزار کردیم که منجر به توسعه صادرات و برگزاری نمایشگاه در کشورهای هدف شد. 

 

بیشتر بخوانید:

فرش دستباف ایران حرف اول در دنیا را می‌زند/ رقبای ایران تولیدات خود را با نام فرش‌ ایرانی در بازار عرضه می‌کنند

صادرات ۵۰ میلیون دلاری در حوزه فرش دستباف ایرانی/هند جای ایران در بازار فرش گرفت

احیای بازار صادراتی فرش دستبافت ایرانی/تمرکز بر جذب بازارهای خارجی

 

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه صادرات فرش روندی کاهشی نداشته است، گفت: قیمت پایه صادراتی از سال 1399 کاهش پیدا کرد .مثلا هر متر مربع فرش دستباف ابریشم قم قبلا 2هزار دلار هرمتر اظهار می‌شد اما در حال حاضر 900 دلار قیمت‌گذاری می‌شود و در واقع تنها یعنی 60 درصد کاهش داشته است که اگر بخواهیم این قیمت را ضربدر قیمت پایه صادراتی قبل کنیم و تورم را در هم نظر بگیریم متوجه می‌شویم که قیمت خیلی بیشتر است.

رافع اظهار داشت: نتیجه صادرات کشور در سال گذشته 50 میلیون دلار نیست بلکه بیش از 400 میلیون دلار است و این مسأله به‌خاطر اظهار پایه صادراتی است که در این زمینه دولت به صادرکننده‌ها را پشتیبانی کرده است.  

به گفته وی، مشکلاتی همچون تحریم‌ها و تعلیق کارت‌های بازرگانی در راه صادرات فرش دستباف وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه