English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

تعرفه اینترنت ثابت و همراه؛ واکاوی یک چالش بزرگ

«وقتی تعرفه‌های مصرف اینترنتِ همراه باوجود هزینه‌های به مراتب گران‌تر تامین آن، جهت ارائه سرویس به مشتریان، تفاوت چندانی با اینترنت ثابت ندارد، این موضوع عملا مزیت استفاده از اینترنت ثابت را برای طیف‌های گسترده‌ای از مردم از بین می‌برد و آن‌ها را به سمت استفاده بیشتر از اینترنت همراه سوق خواهد داد. موضوعی که در کلیت خود از یک معادله خسارت‌بار خبر می‌دهد.»

تعرفه اینترنت ثابت و همراه؛ واکاوی یک چالش بزرگ
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

​،  اینترنت ثابت و همراه، دو مدل و شیوه عمده‌ای هستند که مردم در اقصی نقاط جهان از آن‌ها برای اتصال به اینترنت و استفاده از آن بهره می‌برند. اینترنت همراه از این نظر که افراد در هر نقطه‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند و البته که طرح‌های مختلفی نیز در این رابطه به مشتریان ارائه می‌شود، از گستردگی و جذابیت بیشتری برای انسان‌ها برخوردار است. 

در این راستا، افراد به‌راحتی می‌توانند از تبلت‌ها یا گوشی‌های هوشمند خود در هر نقطه‌ای جهت اتصال به اینترنت همراه استفاده و نیازهای خود را رفع کنند. در نقطه مقابل، اینترنت ثابت قرار دارد که در قالب آن، افراد در مکان‌هایی ثابت نظیر اداره و محل کار یا خانه، از اینترنت استفاده می‌کنند. اینترنت ثابت عمدتا در قیاس با اینترنت همراه، سرعت بالاتر و قابل اتکاتری را ارائه می‌کند؛ از این‌رو اینترنت ثابت برای مقاصد کاری و انجام کارهای سنگین، بهتر به نظر می‌رسد. 

در این راستا شاهدیم که در شمار قابل‌توجهی از کشورهای جهان، تعرفه در نظر گرفته شده برای اینترنت همراه، به مراتب بالاتر از اینترنت ثابت است و مثلا در کشوری نظیر آلمان، تفاوت قیمت میان اینترنت ثابت و همراه، قابل‌توجه است. با این حال، این معادله در کشورمان چندان برقرار نیست. اگرچه تامین نیازهای مردم در رابطه با اینترنت آن هم با قیمت‌های به صرفه، به هیچ عنوان رویداد منفی نیست. با این حال، در کلیت خود باید توجه داشته باشیم که صنعت مرتبط با ارائه اینترنت به مردم کشورمان، با چالشی بزرگ در این حوزه روبه‌رو است که خود را عمدتا در 2 قالب عمده و محوری به نمایش گذاشته است. 

 

2 استدلال در توضیح دلایل گرانیِ اینترنت همراه در قیاس با اینترنت ثابت

به طور کلی می‌توان 2 استدلال محوری را در توضیح و تشریح دلایل گران بودن اینترنت همراه در مقایسه با اینترنت ثابت مورد اشاره قرار داد. 

اولا، ایجاد و نگهداری زریرساخت‌های لازم برای اینترنت همراه، نظیر برج‌های مخابراتی یا تجهیزات شبکه‌ای، به مراتب گران‌تر از زیرساخت‌های لازم برای اینترنت ثابت نظیر کابل‌ها و روترها هستند. این گرانی در اغلب کشورهای جهان در قالب هزینه‌های مصرفِ اینترنت به مردم منتقل می‌شود. 

دوم اینکه اینترنت همراه اغلب نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه فناوری و طیفی از مجوزها جهت فراهم کردن ارتباطات سریع و قابل اتکاست که این مسئله خود هزینه‌ها را برای سرویس‌های تامین‌کننده اینترنتِ همراه افزایش می‌دهد. 

 

چالش محوری برای اقتصادِ اینترنت ثابت در ایران

تمایز قیمتی میان اینترنت ثابت و همراه در عمده کشورهای جهان، با توجه به استدلال‌هایی که پیش‌تر مورد اشاره قرار گرفت، یک امر کاملا عادی و پذیرفته شده است. با این حال، عدم‌برجسته بودن این موضوع در ایران، در نوع خود، حامل چالش‌های مختلفی در چرخه اقتصادی ارائه اینترنت به مردم است که شاید عینی‌ترین آن، احتمال بالای زیان‌ده شدن و حتی ورشکستگی سرویس‌های ارائه اینترنت ثابت باشد. 

به بیان ساده‌تر، وقتی تعرفه‌های مصرف اینترنت همراه باوجود هزینه‌های به مراتب گران‌تر آن جهت ارائه سرویس به مشتریان، تفاوت چندانی با اینترنت ثابت ندارد، این موضوع عملا مزیت استفاده از اینترنت ثابت را برای طیف‌های گسترده‌ای از مردم از بین می‌برد و آن‌ها را به سمت استفاده بیشتر از اینترنت همراه سوق خواهد داد. معادله‌ای که هم عرصه ارائه اینترنت ثابت را با بحران اقتصادی رو‌به‌رو می‌کند و هم چالش‌های جدی و نوعی عدم‌توازن را برای فعالان حوزه ارائه اینترنت همراه به مردم در پی خواهد داشت و آن را به عرصه‌ای زیانده با قیمت‌های غیرواقعی تبدیل خواهد کرد. 

موضوعی که به نظر می.رسد باوجود طرح مسائل و مناظرات مختلف پیرامون آن، هنوز به نتایج ملموسی در کشورمان نرسیده است. نتایجی که در قالب آن، هم سرویس‌های ارائه اینترنت و هم مردم کشورمان متضرر نشوند و تمهیدات خاصی برای حمایت از هر دو طیف اندیشیده شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه